Fjoslen Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Sitter idag med 2 server som trenger å bli satt opp. 1 stk. 1U Dell PowerEdge 1850 med 2 kjerner, 6gig ram osv. Denne kjører ESXi for øyeblikket. 1 stk. 4U hjemmebygd med Asus P5Q, 2 gig ram, dobbelkjerne prosessor og 6 Disker (4x500Gb og 2x1Tb disker) Kjører Win server 2008 R2 Begge serverne skal stå i rack sammen og brukes til Spillserver, dhcp, filserver og sikker mer. (Her kommer dere inn) Serverne skal stå i et flyttbart rack (selvbygd med hjul å greier). De vil for det meste stå hos mine foreldre mens jeg studerer utenbys. Utenom dette skal de være en del av nettverket til lokale lan-partys (Kommer til å leie ut) Så da lurer jeg på hva mer jeg kan få disse maskinene til å gjøre som kan være nyttig for meg og deltakerne på lane´ne. Hva som helst egentlig. Greie måter på å kontrollere internett trafikk? Kontroll på lokalnettet generelt? Noe som gir meg en bedre hverdag? Fåreløpig er fordelingen av oppgaver slik: DELL: DHCP 4U: Spillserver(css) Filserver Pr. idag har vi ikke UPS installert da vi mangler batteri. Mitt spørsmål blir vel egentlig da i korte trekk, HVA kan være kjekt å installere på serverne utenom det som er på de idag? -Fredrik Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hvordan overlever du f.eks uten WDS(windows deployment service). Jeg har alt av xp/w7/serv2003/serv2008 isoer på min for install over nettverket, samt images av pcne mine. Angående utleie så er jeg spent på hvor mye du mener de er verdt i leie? Med tanke på at serverne (sett bort ifra diskene og evnt 4u kabinettet) er i bestefall verdt 2000kr. Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Utleie ja. Når det gjelder dette så vil jo leien inkludere "tekniker". samtidig som de har mulighet å leie svitsjer, strømutstyr og kabling av oss. Så serverne er bare en liten del av det vi kommet til å leie ut. Og når det da i tillegg ikke er noen her i området som har noe lignende så kommer det nok inn noen slanter. Da jeg er ganske ny i server verdenen så har jeg faktisk ikke hørt om WDS før Skal google Noe mer software som kan være hendig for meg og min bruk? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) wds er windows deployment service, en rolle for win server. Lar deg lage egne images av pcne dine for installering via pxe boot (typisk f12). Ellers kan du også legge inn alle windows installasjoner med og adde wim filene fra dvdne. For et lan så er vel router rimelig viktig, en linux basert som f.eks ClearOS kjørt på en egen boks er vanligste. ups for en såpass vital server under lanet er også must have. Tar dhcp,dns,trafikkstats,sperre porter om behov for det i et oversiktelig nettbasert panel samt er gratis Hva kjører dell boksen nå for dhcp? En middels kraftig boks for spillservere er vel også litt viktig. Med litt tålmodighet og improvisasjon på ebay får du fint bygget deg en 8/16kjerner boks med 30gig ram til 4000-5000kr. Endret 13. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Dell boksen som du kaller det kjører for øyeblikket win server 2003 virtuelt. da dette var det eneste jeg hadde på det tidspunktet jeg skulle installere OS. Er egentlig åpne for andre forslag som er bedre og har et større utvalg av tilleggsfunksjoner. Ellers så vil det jo etter hvert komme en gigabit svitsj inn i bildet . Tenker i retning HP procurve, men hvilken? Helst managed. Når det kommer til nett så har vi også en routerstation PRO som er veldig flink til det den gjør, nemlig wlan. Skal definitivt ta meg et dypdykk i WDS når jeg har mulighet. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) hp procurve er ikke akkurat ofte brukt til lans, mest grunnet pris. Typiske brukt er d-link siden de har endel managed gigabit arbeidsjern til en grei pris. Spesielt 1216t/1224t/1248t har vært veldig mye brukt til bordene på lans, de fases nå ut til fordel for nye serien DGS-1210-16/24/48. ikke så gale pris på de med ca 1800kr for 24porteren som har en switching capacity på 48gbit og er managed med link aggregation (koble f.eks 4kabler sammen som en 4gbit kobling). ellers florerer det av cisco <3 48portere med gigabit uplink til en veldig grei pris brukt, men hvem kjøper vel annet enn full gigabit nå lenger Skal du/dere stille med utstyr til lans krever det en grei stabel switcher samt en dugandes core. Endret 14. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Er kun core jeg er ute etter akkurat nå. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Vanskelig foreslå en uten vite et par ting som f.eks hvor stort skal nettverket være? 100mbit eller gbit til deltakerne? skal link aggregation brukes? Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Tror jeg tar å lager en egen tråd for core når vi er ferdige med vårt eget lan. Trenger penger inn på konto Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Kjøpe koselige switcher er sånt sponsorer er for Er et par ganske store norske som sponser ca alt som er samt ørten fond som f.eks frifond som jeg tviler på noensinne har sagt nei til et lan, har enda til overs se et lan søke der som ikke fikk 10k-20k. Finne butikker villige til sponse i form av kjøpe switchene til kostpris bruker ikke være noe problem heller. Sist jeg var med holde lan for 120pers endte vi med en bilettpris på 100kr i ca symbolsk pris, siden vi dro inn rett over 110k i sponsing/fond samt fikk kjøpe alt til kost og allerede var i plus før bilettene Endret 14. november 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Fjoslen Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Det er slikt det blir penger av ja. Skal ta en nærmere titt på fond. Du er hjertelig velkommen til å anbefale noen via PM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå