kjelldell Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei, fant ut at jeg måtte teste min gode gamle FM2 igjen, som jeg har hatt i 28 år straks. En god gammel sliter, som jeg tenkte var fin å teste med en 50mm f1.4. Var veldig spent på om lysmåleren fortsatt virket, tror batteriet er 15-20 år gammelt. Var ikke for stort avvik fra D300s'en, så jeg kjørte gjennom en diasfilm. Ble flott resultat, har scannet inn noen bilder. Men skumgummirammen rundt mattskiven var råtten, som skal dempe speilet. Var litt redd for å skade speilet, så jeg får vel reparere hvis jeg skal bruke den mere. Fikk tilbud på ca 1200 for rens og rep. Men vet ikke om jeg kommer til å bruke den så mye, er litt mer praktisk med digitalt... Men jeg har jo skikkelig filmscanner, så det lett å få inn bildene etterpå. Og for et vidunderlig lett og kompakt kamera, nydelig balansert med alle fastobjektivene! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ahh - filmbilder 1200,- er jo ikke så dyrt for en ordentlig CLA (Cleaning-Lubricaton-Adjustment) - men hvis det stort sett er snakk om å skifte ut råtten skumgummi, gjør du det rimelig og greit selv. Jon Goodman (aka interslice på eBay) selger rimelige reparasjonssett for lystettinger/speildempere, og har laget beskrivelser for hvordan du fikser det selv: http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html (Han solgte tidligere kun kit der du selv skjærte til materialet, noe beskrivelsene hans reflekterer - nå tror jeg han stort sett selger ferdigskjærte kit.) Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Jon Goodman (aka interslice på eBay) selger rimelige reparasjonssett for lystettinger/speildempere, og har laget beskrivelser for hvordan du fikser det selv: http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html (Han solgte tidligere kun kit der du selv skjærte til materialet, noe beskrivelsene hans reflekterer - nå tror jeg han stort sett selger ferdigskjærte kit.) Flott!! Genialt!! Tror jeg skal klare å skifte dette selv hvis jeg får bestilt det, da kan det være artig å bruke den litt til fremover! Edit: Fikk bestilt, kom på hele inkludert porto!! Så da blir det vel litt igjen til julegaver... Edit2: Og den kom i løpet av få dager, med bruksanvisning og skrapeverktøy! Trenger bare litt nafta for å fjerne det gamle limet. Genialt tips! Endret 22. november 2010 av kjelldell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå