bubba96 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 No er eg forbanna lei!! Når eg sitter å gama (t.d CSS, Sniper ghost warrior) så plutseleg slår maskina seg av ka er det som feila maskina?? eg har prøvd å sette opp maskina på 4 fyrstikk esker slik at den får bedre luft til vifta men det hjelpe faen ikkje :O Må eg kjøpe ei ny maskin eller kan det fikses?? Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Her må du nesten spesifisere litt mer. Hvilken pc har du (laptop, desktop) hvilket merke er den? Opplever du uvanlig høye temperaturer når du spiller? Skjer det bare når du spiller? Hvor gammel er pc'en? Vil anbefale deg å prøve http://www.hwinfo.com/ for å holde oversikt på temperaturer du får når du spiller. Omtrent alle nye pc'er slår seg automatisk av om temperaturen blir for høy. Så hvis det er det som er problemet, så er ikke nødvendigvis pc'en ødelagt. Men det kan godt være at noen komponenter rett og slett er utslitt også... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Komponenter blir ikke utslitt sånn uten videre. Det aller mest vanlige er støv og dritt som setter seg fast i vifta og/eller kjøleribbene. Ribbene på bærbare sitter sinnsykt tett og blir fort blokkert. Å rense kjøleribbene på bærbare er som regel en lett og rask jobb for de som kan det. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Komponenter blir ikke utslitt sånn uten videre. Det aller mest vanlige er støv og dritt som setter seg fast i vifta og/eller kjøleribbene. Ribbene på bærbare sitter sinnsykt tett og blir fort blokkert. Å rense kjøleribbene på bærbare er som regel en lett og rask jobb for de som kan det. Nå tenker jeg primert på at hvis han har hatt pc'en en stund og drevet mye med gaming, så kan for eksempel transistorer i diverse komponenter ha blitt brent ut og altså må komponentene erstattes på grunn av "slitasje". Hvis han har hatt problemer lenge med en varm pc, kan det over tid ha brent ut en del transistorer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Da skulle den mest sansynlig feilet umiddelbart og ikke etter tid. Men det var ekstremt dårlig med detaljer i førstepost. - Hvor lenge kan du spille før den slår seg av? - Øker vifta før den slår seg av? - Har du testa stress-programmer som f.eks. Prime95? - Røyker du ved PC'n? - Hvor gammel er PC-en? - Kan du lese av temperaturen i BIOS eller noen programmer? (Speedfan f.eks.) Lenke til kommentar
bubba96 Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Da skulle den mest sansynlig feilet umiddelbart og ikke etter tid. Men det var ekstremt dårlig med detaljer i førstepost. - Hvor lenge kan du spille før den slår seg av? - Øker vifta før den slår seg av? - Har du testa stress-programmer som f.eks. Prime95? - Røyker du ved PC'n? - Hvor gammel er PC-en? - Kan du lese av temperaturen i BIOS eller noen programmer? (Speedfan f.eks.) eg kan spille i eit kvarter til ein time det har eg ikkje lakt merke til nei nei ca 3 år nei Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Last ned programvare for og se temp på cpu. Kjør Prim95 Les av temp nå du kjører Prime95 Legg merke til hvor høy temp du får. Skrur pc'en seg fort av når du kjører Prime95 er det høy temp på cpu som er synderen. Etter jeg har bygget pc og sleit med høy varme og fare for maskinen skrudde seg av så tenker jeg med en gang på høy cpu temp. Er det cpu, rens kjøleren. Er det stasjonær pc, kan du bytte til en annen kjøler som kjøler bedre. Styr unna H70 vannkjølinga hvis du ikke liker og bruke mye makt når du monterer ting i pc'en. Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Da skulle den mest sansynlig feilet umiddelbart og ikke etter tid. Ikke nødvendigvis. Det er mange pc'er som fullgodt klarer å fungere med utbrente transistorer på noen komponenter. Men hvis de riktige transistorerene blir utbrent i for eksempel CPU'en vil den feile umiddelbart ja. Men det er veldig avhengig av hva som brenner ut. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Vil heller tippe det er dårlige kondensatorer som tørker ut. Da kan maskinen fort feile ved stor belastning eller ved litt for høye temperaturer. Uansett er 3 år mer enn nok til å tette vifta fullstendig. Det kan bli tett som et teppe og nesten umulig å blåse ut hvis det er for mye. På _noen_ PC-er sitter kjøleren rett under et deksel på undersiden av maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå