Gå til innhold

Det norske våpenskjold - Har det en mening?

Anbefalte innlegg

Hepp,

Som nysgjerrig borger av den Norske Velferd-stad lurer jeg da på om hvorfor en løve liknende skapning har havnet i våpenskjoldet vårt, da vi ikke har frittgående løver.

Har dette en historie, mening, eller er det bare funnet på i farta?

Oslo blir jo kalt "Tigerstaden" ( Om jeg ikke tar feil ), hvorfor? Har dette noe med skjoldet å gjøre? Er dette allmenn kunnskap?

Jeg er bare utrolig nysgjerrig, for dette har plaget meg i flere måneder.

Useriøse svar kan du spare deg for.

Takk,

Didrik.

post-210148-0-39997900-1289592404_thumb.gif

Endret av ckael
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hepp,

Som nysgjerrig borger av den Norske Velferd-stad lurer jeg da på om hvorfor en løve liknende skapning har havnet i våpenskjoldet vårt, da vi ikke har frittgående løver.

Oslo blir jo kalt "Tigerstaden" ( Om jeg ikke tar feil ), hvorfor? Har dette noe med skjoldet å gjøre? Er dette allmenn kunnskap?

Takk,

Didrik.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_løve

Lenke til kommentar

Hepp,

Takk,

Didrik.

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_løve

Takk, da lærte jeg noe nytt i dag ògså!

Endret av ckael
Lenke til kommentar

Men jeg så ikke at det stod nøyaktig hvorfor vi har et afrikansk dyr som nasjonalsymbol?

Fra en litt annen Wikipedia-side (Norges Riksvåpen):

Løver opptrer i mange andre kongers våpen, blant annet i Danmark, Sverige, Nederland, Belgia, Böhmen, Bulgaria, Spania (Leon), England og Skottland. Det skotske kongevåpen viser en opprett rød løve på gullskjold, som senere fikk tilføyd en liljeinnfatning. Løven er et mye brukt kongesymbol med opprinnelse i Midt-Østen og er omtalt flere steder i Bibelen.
Lenke til kommentar

Jeg hvet øksa har noe med Olav den hellige å gjøre. :p

Er du sikker?

Eneste jeg har hørt at øksa symboliserer loven.

Rundt år 1280 utstyrte enten Magnus Lagabøte (død 1280) eller formynderstyret for Eirik Magnusson den norske løven med en krone på hodet og en øks i fremlabbene. Øksen var helgensymbolet for Olav den hellige, og ved å sette den inn i våpenet ble det symbolisert at kongen var arvtaker etter helgenkongen, og at riket tilhørte Olav som Rex Perpetuus Norvegiae (latin for Norges evige konge). Det var dessuten på den tid behov for å gi løven et større særpreg ved å utstyre den med øks, fordi så mange andre konger og fyrster hadde løvemotiver i sine våpen.
Lenke til kommentar

Jeg hvet øksa har noe med Olav den hellige å gjøre. :p

Er du sikker?

Eneste jeg har hørt at øksa symboliserer loven.

Rundt år 1280 utstyrte enten Magnus Lagabøte (død 1280) eller formynderstyret for Eirik Magnusson den norske løven med en krone på hodet og en øks i fremlabbene. Øksen var helgensymbolet for Olav den hellige, og ved å sette den inn i våpenet ble det symbolisert at kongen var arvtaker etter helgenkongen, og at riket tilhørte Olav som Rex Perpetuus Norvegiae (latin for Norges evige konge). Det var dessuten på den tid behov for å gi løven et større særpreg ved å utstyre den med øks, fordi så mange andre konger og fyrster hadde løvemotiver i sine våpen.

Interessant! Lurer på om nordmenn 1300-tallet i det hele tatt hadde noen formening om hva en løve var. Kunne de ikke bare valgt et norskt husdyr, elg, ku eller sau?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...