Plecto Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Dette er noe som har frustrert meg i alle år og spesielt nå som jeg har flyttet inn i en hybel med tre andre hybeldeltagere samt utleieren. Nettet her er på 10mbit og er til tider ekstremt tregt. Er det en måte å finne ut hvorfor dette skjer og kanskje forhindre det? Jeg har tilgang til routeren, men utleieren er totalt uinteressert og har ekstremt liten peil på området. Siden jeg startet med hjemmenettverk har jeg prøvd å finne løsninger på dette problemet for jeg har følelsen av at tregt nett kan komme av absolutt ingenting. Selv bare man har et nedlastingsprogram oppe blir nettet tregt, selv hvis det ikke lastes ned noe som helst. Jeg fikk smertefullt erfare dette da utorrent var åpnet på min laptop som lå påslått og stuet inn under sengen i flere dager. Jeg kunne ikke fatte hvorfor ikke en gang youtube ville fungere ordentlig fram til jeg slo av laptopen min. Det samme gjelder jo også hvis utorrent bruker kanskje 10% av båndbredden, hvorfor virker det da som om programmet bruker hele båndbredden? Å prøve å finne ut hvorfor min egen pc fører til tregt nett kan være en utfordring nok, å tenke på at det er 5 andre pcer i huset med eier som har ekstremt få kunnskaper om dette høres ut som et mareritt :S Kan noen forklare hvordan dette kan unngås? Lenke til kommentar
Fatal1tyX Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 10mbit er ganske bra egentlig! nettverkskortet ditt må kansje resetes! Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hvordan gjør man det? Det er bare tull at nettverkskort er den sannsynlige synderen. Det som skjer ved bruk av torrents o.l. er at router blir overbelastet (100% CPU). Dette gjelder også i tilfeller hvor en brøkdel av båndbredden er i bruk. Det er meget stor forskjell på hardware og noen routere tåler tusenvis av P2P forbindelser, mens andre kneler ved 50. Du bør sjekke hvem som bruker bittorrent og evt hjelper de å stille inn programvaren. Hvor mye nettet tåler er som sagt avhengig av router og evt routermodem. I torrentprogram bør en redusere hastigheten slik at nettet ikke bruker 100% av opp eller nedlinjen i sum. I tillegg bør en stille ned antall connections global til et ganske lavt tall, f.eks 30. Slå også av DHT i torrentprogram. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Hvis du deler denne linjen med de andre så er det sansynligvis nettop torrent trafikk som eter opp hele linjen. Som du selv opplevde så er en enkelt torrent klient satt opp uten begrensninger nok til at alt annet går som sirup. Det er nok den mest sansynlige forklaringen. I så fall er det lite du kan gjøre i praksis. Om det bare var deg selv så kunne du bare satt noen rimelige begrensninger i torrentklienten din for at nettet skulle fungere nogenlunde OK selv mens du lastet ned - men du kan ikke påvirke hva de andre gjør. Da måtte du hatt en ruter som taklet QoS på store datamengder, og det gjør de aller aller fleste rutere ikke (eller gjør ikke til den grad at de kan håndtere det når det er snakk om store mengder torrent trafikk). Ellers så sier la7dfa.com mye som er relevant. Jeg er enig i at det er med all sansynlighet IKKE noe med nettverkskortet ditt å gjøre. -Stigma Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Som de andre sier her er det nok torrent trafikken som er problemet og som sluker all båndbredden. Spotify sluker også en del siden det er ett P2P program. Opplever selv at hastigheten hoppen og alt går tregt enkelte ganger grunnet at noen i huset laster ned eller sitter på Spotify o.l. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Spotify, Skype, iTunes og andre ting kan også belaste nettverket. Spørsmålet er også hvilken hardware det er og om den kan byttes ut med noe som vil gi stabilitet. Et hybelnettverk er jo ikke så enkelt å kontrollere, da det kommer nye beboere innimellom. Derfor bør man ha en router som tåler last og helst har litt båndbreddekontroll (QoS). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå