gwh Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Har bare hatt dette kameraet et par dager, men sliter seriøst å like det. Av feil, så har vi at zoom låser og og må skru av og på for å få den i gang igjen. Vanvittige treige menyer, med opptil flere sekunders forsinkelser. Og så, selve rosinen i pølsa, tre-til fire sekunders for å vente på å ta neste bilde Men ellers, så er det et greit kamera. Mulig jeg må besudle hendene mine med Canon, får teste en G12, for dette kameraet går tilbake til nettsjappa jeg kjøpte det fra. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hvis du ikke trenger veldig mye tele - så se på Panasonic Lumix LX5. Samsung EX1 skal også være brukbar Lenke til kommentar
gwh Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Har en LX5, men syntes zoomen ble noe kort for video. Derfor prøver jeg P7000, godt mulig det er innstillinger jeg roter litt med eller ikke satt opp perfekt, men langtifra fornøyd med dette. Mulig jeg legger ned en tre-fire tusen i et videokamera, for å se om ikke det blir bra. Skulle allerhelst hatt bare en løsning på dette, men vi får se på om det ikke blir to. Får lese meg opp på G12'en i helgen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Merkelig... jeg har ikke opplevd lignende symptomer med den vi har i butikken, men så har jeg ikke brukt den veldig mye da. Tre-fire sekunders ventetid er ikke helt unormalt hvis du har på blits, eller hvis bildevisningstiden er lang (kan justeres i menyen). Kan virke som du har et mandagsprodukt. Men når det er sagt, gjør du ikke mye galt i å benytte angreretten og å velge en G12 i stedet. Personlig ihvertfall, liker jeg den bedre (foretrekker Canon fremfor Nikon på kompakt-fronten og motsatt på DSLR-fronten). Lenke til kommentar
gwh Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Flere som ssliter med zoomen: Also, zoom is disabled when you switch to video and back to shooting mode. Turning the camera off and back on resolved it for me. Hentet fra en tråd hos dpreview. Samme som skjedde hos meg. Og det gjentok seg hver gang jeg prøvde det, så bugga hos meg Lenke til kommentar
medlem-224308 Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Canon sin G-serie har vel alltid vært respektert og det er en grunn for det. G12 har fått veldig mye skryt og er et kamera me innstillingene lett tilgjengelige. De fleste rangerer G12 høyere enn P7000 og dersom du er på jakt etter noe i denne størrelse ville jeg gått for G12, noe jeg tolker at du selv tenker basert på dine tidligere poster:) Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Og så, selve rosinen i pølsa, tre-til fire sekunders for å vente på å ta neste bilde Nikon kompakter har gjerne bra farger og bra lysmåling, men har vært ufattelig trege til å fokusere. Det siste tror jeg er løst, men P7000 er "kjent for" lang bilde til bilde tid hvis du bruker RAW. Med JPG synes jeg det høres mye ut. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Og så, selve rosinen i pølsa, tre-til fire sekunders for å vente på å ta neste bilde Nikon kompakter har gjerne bra farger og bra lysmåling, men har vært ufattelig trege til å fokusere. Det siste tror jeg er løst, men P7000 er "kjent for" lang bilde til bilde tid hvis du bruker RAW. Med JPG synes jeg det høres mye ut. Bruker dere raske nok minnekort..... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Litt motstridende rapporter på nettet om skuddtakten: I følge dpreview er det 0.7 skudd i sekundet. Andre rapporterer om ti sekunder per RAW-skudd, eller her hvor de skriver 1.3 skudd i sekundet over 45 skudd - ikke i RAW, da, vel å merke. Photography blog skriver følgende: Which sadly can't also be said about the negative effect that using RAW has on the P7000's responsiveness. Maximum resolution JPEGS are stored in a couple of seconds, but RAW format is a different story entirely, essentially locking up the camera for around 5 seconds until the file is written to memory. If you then quickly take a second shot, the write time gets even longer. This is frankly unacceptable on a prosumer camera, and severely limits the type of photography that you can attempt when shooting RAW files - I'd go so far to say that it may put you off shooting RAW altogether. Selv ønsker jeg å kun skyte i RAW - og dermed er nok ikke P7000 kameraet for meg.. Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Bruker dere raske nok minnekort..... Jeg har ikke brukt P7000, men sjekk Nikon-forumet på dpreview. Det er "hundrevis" av frustrerte P7000-bruker som vil bruke RAW og tester med alle mulige minnekort for å få det til å gå fortere. Jeg har lest en del av dem (og litt tester) da jeg er/var interessert i P7000. Konklusjonen ser ut til å være at P7000 har et buffer som gjør at det kan ta noen RAW-bilder kjapt i seriebildemodus, men i enkeltbildemodus bruker ikke P7000 bufferet og låser kameraet til hvert bilde er lagret. Skrivehastigheten ser dessuten ut til å være dårlig, uansett minnekort. Edit: Årsaken til tregheten i enkeltbildemodus blir litt gjetning fra min side, det kan godt være annen prosessering enn selve lagringen som gir tregheten. Endret 21. november 2010 av se# Lenke til kommentar
gwh Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Da har bythom.com testet topp-end kompakt kameraer, G12/P7000/LX5. P7000 scorer bra, men, dette er kanskje ikke like greit: "Coolpix P7000 Recommended my recommendation is conditional. Either you need to adjust to the firmware bugs or Nikon needs to fix them." Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) ..Og dpreview har akkurat anmeldt LX5 vs G12 vs P7000! Edit: Om P7000 og hastighet: Unfortunately, the P7000's serious, (mostly) capable ergonomics are badly let down by its operational speed. Of the three cameras in this test it is by far the slowest in operation, and we frequently had the impression that it was lagging behind us, sometimes by a considerable margin. For example, returning to shooting mode from viewing the menu or a captured image takes between 2 and 3 seconds. And if you choose to shoot in RAW mode, the camera locks up for 5-7-seconds while its writing the .NRW file, and won't even return to live view to allow you to frame the next shot. Switch to playback with the vertical histogram display mode selected and the P7000 really struggles. If you scroll left/right 10 times in quick succession, the camera takes almost 14 seconds to complete the action - i.e. to scroll through 10 images. If you scroll left/right again before it has caught up with itself, it will respond once it has finished dealing with the original command. The overall effect is disorienting, and alarmingly reminiscent of far older, early digital cameras. Sadly these are not isolated examples, and its speed deficiencies make the P7000 a lot less attractive as a 'serious' enthusiast's compact camera than first appearances might suggest. For more information about the P7000's (sadly rather woeful) operational speed, turn to the 'Nikon P7000: Performance' page of this test. Endret 24. november 2010 av Trondster Lenke til kommentar
gwh Skrevet 24. november 2010 Forfatter Del Skrevet 24. november 2010 Jeg beholder mitt LX5. Det perfekte kameraet hadde vært P7000, hadde det vært raskt og responsivt. Flere og flere tester som sier at det er det største ankepunktet. Skal vel ikke si at P7000 er noe "forbanna dritt", men det kunne vært så mye bedre. Noen burde tatt markedsavdelingen til Nikon, satt de opp til veggen og skutt de, og istedenfor latt ingeniørene si ifra når det er ferdeg. Lenke til kommentar
dags Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 P7000 kjenner jeg ikke, men P6000 som var forige generasjons toppkompakt fra Nikon kjenner jeg godt til, og ingen ting av det du beskriver gjenkjenner jeg fra denne. P6000 er raskt og responsivt uten noen forsinkelser i hverken objektiv eller menyer. Det eneste som tok litt tid var å vente på at bufferen tømte seg ved seriefotografering i NEF (RAW)og å få GPS-en i gang (hvilket var avgjørende for at jeg valgte en PhotoTrackr fra Gisteq for GEO-tagging)... Jeg foreslår at du benytter angre- eller reklamasjonsretten din ASAP! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Virker ikke som det er en feil med kameraet, da alle eksemplarene ser ut til å ha disse ulempene. Det er "bare sånn det er". Dermed vil ikke reklamasjonsretten gjelde. Prøver man den, får man bare kamera i retur med "firmware oppdatert", uten at det nødvendigvis har hjulpet noe som helst. Eventuelt bare med beskjed om "ingen feil funnet, kunde belastes forundersøkelde med 500 kroner". Det er angreretten som skal benyttes i dette tilfellet. Canon Powershot G12 og Panasonic Lumix LX5 er langt bedre alternativer i denne klassen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Er Nikon mann selv, men deres kompaktkamera er seriøst skrot i ordets rette forstand. Skulle jeg kjøpt kompaktkamera i dag ville jeg gått for Canon Powershot S95 uten å blunke engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå