Gjest heffaheffa Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei! For å gjøre en lang historie kort så sliter jeg veldig psykisk(selvmordstanker hver dag) og jeg har ødelagt både skolegang, jobb og mange vennskap i løpet de 7-8 årene jeg har slitt nå. Jeg leste på nav sin hjemmeside at de hadde et program for de som slet psykisk for å få de ut i en jobbsamenheng som passet dem og hjelpe dem med utdanning slik som jeg forstod det. For de som tror jeg er ute etter å snylte på staten, så kan jeg si at dette er den siste løsningen slik som jeg ser det. Det som har ødelagt aller mest for meg er søvnproblemer og stort fravær etc Så jeg lurer på om det er noen som har hatt en løsning gjennom nav i en liknendes situasjon? Spesielt med tanke på utdanning, for jeg vet jeg er mer en smart nok til å gjøre det bra i livet bare jeg får hjelp.... Hilsen en positiv pessimist Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei Hvis du har slitt med selvmordstanker i 7-8 år, så er å kontakte nav på egenhånd for å komme seg i arbeid, ingen god idé. Men som ledd i en rehabilitetsplan eller liknende, kan det i samråd med din behandler, gjerne være nyttig. Hva sier legen/psykologen din til disse ønskene dine da? Mvh Dag Lenke til kommentar
Gjest heffaheffa Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei Ja, jeg vet at det ikke er noen problem, har bestilt legetime og skal selfølgelig ta opp alt der før han eller jeg tar kontakt med nav Jeg bare lurer på om det er noen som har vert igjenom en slik rehabliteringsplan og hvordan den fungerer. Selv så er jeg ikke maks giret på å komme meg ut i jobb med en gang igjen, heller tvert imot, men det begynner å nærme seg krise med tanke på økonomien og husleige/mat...har hørt av folk eller lest på nettet at du maks kan få(eller låne?) 4000 kr i mnd gjennom nav, kanskje noen så vet om det stemmer? blir litt vanskelig når leigen ligger på 4500. Vet jeg roter masse, men begynner å stresse en del nå Lenke til kommentar
Gjest heffaheffa Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei Ja, jeg vet at det ikke er noen problem, har bestilt legetime og skal selfølgelig ta opp alt der før han eller jeg tar kontakt med nav Jeg bare lurer på om det er noen som har vert igjenom en slik rehabliteringsplan og hvordan den fungerer. Selv så er jeg ikke maks giret på å komme meg ut i jobb med en gang igjen, heller tvert imot, men det begynner å nærme seg krise med tanke på økonomien og husleige/mat...har hørt av folk eller lest på nettet at du maks kan få(eller låne?) 4000 kr i mnd gjennom nav, kanskje noen så vet om det stemmer? blir litt vanskelig når leigen ligger på 4500. Vet jeg roter masse, men begynner å stresse en del nå ops, mente selfølgelig at det ikke er noen lur ide....ikke problem* Så kan jeg og si at jeg aldri har snakket skikkelig ut om dette før med legen...Jeg snakket med han for ca 1 år siden, og da underdrev jeg situasjonen veldig og han mente at jeg hadde en mild depresjon, så det skal bli godt å ta skikkelig tak i dette...og jeg må ta skikkelig tak i det Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Hei igjen Nav, dvs sosialkontoret kan hjelpe deg med økonomisk krisehjelp hvis du er i ferd med å bli satt på gata. Hvis du ikke har inntekt, så er det stedet å gå for å få mer stabil innkomme til du er over den økonomiske kneika. Om du ikke ha inntekt pga helseplager, så skal du sykemeldes. Hvis du er varig ute av stand til å arbeide pga sykdom, skade eller lyte kan du få mer langvarig trygdeytelser. Hvis du har gått og vært deprimert i flere år, må du bestille time hos legen, slik at du kan få startet i behandling for plagene dine. Rehabiliteringsplaner er ikke lik for alle, men lages individuelt for hver enkelt. Det er fordi alle har ulike sterke og svake sider. Du må starte med å fortelle legen din hva du sliter med, så vil dere sammen legge en plan for veien videre. En slik plan inneholder gjerne jobb i en eller annen variant, men ofte er det et stykke ut i rehabiliteringen, det er helst behandling man starter med. hilsen Dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå