Chatrine17 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Har prøvd å lese meg til det, men kan noen forklare kort om prosessorer og frekvenser? Det er vel ikke nødvendigvis slik at jo høyere klokkefrekvens jo bedre? Dersom det var slik skulle man tro at en I7-840QM som har 1.86 GHz er tregere enn en i5-540M 2.53GHz? Men slik er det vel ikke? Hvordan spiller det med kjerner inn her`...antar at det er nøkkelen Finnes det et bra nettsted eller en god tråd som summerer opp dette? Jeg skal for øvrig ha meg en laptop som skal brukes til bilde/videoredigering (Adobe Lightroom/Photoshop m.m.). Tar gjerne imot tips til prosessor. Endret 12. november 2010 av Chatrine17 Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Har du tatt en kikk på annonsering i denne kategorien? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Hastighet er ikke alt nei. Om det er single-, dual-, quadcore osv., teller en del, samme gjør bl.a. hvor mye cache den har, hvilken type arkitektur den har og om det er 32 eller 64-bits. HowStuffWorks.com klarer nok å forklare dette bedre enn meg. Endret 13. november 2010 av Thomas_H Lenke til kommentar
Chatrine17 Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Har du tatt en kikk på annonsering i denne kategorien? Jepp, og så at jeg ikke fant så mye nyttig sånn i farta, samt at hovedinnlegget ikke var oppdatert på over 3 år...men det er mulig det gjemmer seg noe der... Lenke til kommentar
wim Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Kjerner er ikke nøkkelen, forskjellige arkitekturer har forskjellig ytelse per klokkesyklus, per kjerne. Det er arkitekturen som er nøkkelen. Ting som instruksjons pipeline lengde, cache størrelse og hastighet osv. Og selvfølgelig antall kjerner i multitrådete applikasjoner. Men dette er nok forklart veldig grundig på mange websider, sikkert bedre enn jeg klarer å gjøre også. Anbefaler å søke rundt. Det er en veldig kjapp forklaring på http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå