muummi Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Heisann Når jeg kjører oppoverbakker så blir motoren varm og varmeappartet virker bra, men når jeg kjører i nedoverbakker så synker nåla på temp måleren nesten til null og jeg mister nesten all varmen inni bilen. Jeg har prøvd å bytte termostat men det hjalp ikke. Noen som vet hva dette kan være? Det er snakk om en Volvo V40 2.0 1998 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Du beskriver et typisk problem for moderne Common Rail dieslemotorer, men du har bensinmotor... Snodig... Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Sjekket kjølevæska? Kan jo være sirkulasjonspumpa til varmeapparatet som ikke virker. Det er ei egen pumpe som skal hjelpe vannpumpa med å få det varme vannet inn i bilen. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Heisann Når jeg kjører oppoverbakker så blir motoren varm og varmeappartet virker bra, men når jeg kjører i nedoverbakker så synker nåla på temp måleren nesten til null og jeg mister nesten all varmen inni bilen. Jeg har prøvd å bytte termostat men det hjalp ikke. Noen som vet hva dette kan være? Det er snakk om en Volvo V40 2.0 1998 Du skal ikke behøve å ha høy belastning for å beholde varmen, det høres ut som termostaten åpner for tidlig. Når du kjører i oppoverbakke, hvor høy blir temperaturen? orginaltermostatene på disse skal åpne på 87 grader etter det jeg kan finne ut. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Når jeg kjører i oppover bakke så viser ikke nåla mer enn midt på. Vil ikke gå lengere opp uansett hvor hardt jeg kjører. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er midt på den normalt skal ligge ved normal driftstemperatur. Men den skal også holde seg der når driftstempen er nådd, termostaten og radiatorviften skal normalt sørge for dette. Som sagt det er ikke så mange ting det kan være, defekt termostat, defekt sensor til kjølevifta, for lite kjølevann, luft i systemet. Men jeg går ut ifra at de 2 siste ikke er aktuell siden du har byttet termostat og sikkert har ny kjøleveske og luftet systemet. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Har ihvertfall prøvd å lufte, men vet ikke om jeg fikk det til skikkelig. Vet du en god og grei måte å få gjort dette på? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Prosedyren for lufting varierer fra bil til bil, noen systemer er lagd for å være selvluftende og noen har faktisk lufteventiler som du kan åpne (hvist du har sett radiatorene til sentralvarmeanlegg så vet du hva jeg snakker om) En metode som stort sett alltlid fungerer er å åpne lokket til ekspansjonstanken eller radiatoren og klemme på kjølevannslangene, er der luft i systemet så vil du kunne høre surkling og bobling (vist du har tropp på radiatoren), eller at vannstanden i ekspansjonstanken synker med påfølgende ulyder. Skjer der derimot ingenting når du gjør dette så er der neppe luft i systemet, bare husk å ha varmeapparatet på full varme når du gjør dette, men la kupeviften være av. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Hmm tror det ikke skal være noe mer luft i systemet nå. Kommer lyd når jeg klemmer på slangene, men det er bare lyden av vannet:P Men problemeter der fremdeles.. Men kunne problemet ligge i defekt sensor til kjølevifta? Tror faktisk ikke kjølevifta mi virker:P Den starter ihvertfall aldri når bilen står på tomgang. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Kjølevifta er nok ikke problemet ditt, skulle den ha vært det måtte den ha gått konstant, viften slår uansett ikke inn før temperaturen er en god del over det termostaten skal holde. Så den biten kan vi nok utelukke. Faller temperaturen også når du står på tomgang (parkert) en stund? eller skjer dette kunn når du kjører med lav belastning på motoren i nedoverbakke o.l?. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Nei når den står på tomgang så holder den på varmen, men den blir ikke skikkelig varm på tomgang hvis jeg starter opp når bilen er kald. Bilen bruker også ganske lang tid på å nå driftstemp ved kjøring. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 1. Det er ikke luft i systemet 2. Vannpumpa må være i orden for eller skulle motoren blitt overopphetet 3. Viften er det ikke for da ville du hørt at den gikk hele tiden. 4. Kjølesystemet må også være rent siden det kjøler så godt. Dette høres mer ut som et problem med termostaten enn noe annet, slik du beskriver det så ser det ut til at den åpner for tidlig. Selv om du har byttet den så er det ikke sikkert at det er rett termostat du har fått, de fleste termostatene til Volvo V40 som selges nå er 92 graders termostater. Så å prøve en slik kunne jo være en ide. Og en ting til, var det du som byttet termostaten og i så fall hvor fikk du den fra? Lenke til kommentar
muummi Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Termostaten er fra Volvo, men var ikke jeg som bytta den. Kan jo også være at den er satt i feil? Skal prøve å sette i en ny. Hvis den eventuelt er montert feil, vet du hvordan denne skal sitte? Må bare si tusen takk for kjempe svar! Lenke til kommentar
muummi Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Kjøpte ny termostat på Volvo i dag som jeg satte i. Tror kanskje det ble litt bedre men vet ikke helt. Jeg skulle prøve den ,så jeg kjørte bilen varm i oppoverbakke til den fikk driftstemp, så kjørte jeg ned igjen, da sank temperaturen litt, men langt ifra så mye som før. Er kanskje normalt at den synker litt? Men senere i dag så prøvde jeg å kjøre nedovebakke etter at jeg hadde kjørt bilen god og varm en stund i forvegen, og da sank ikke temperaturen i det hele tatt på turen nedover. Endret 15. november 2010 av muummi Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Dette hørtes bedre ut, temostater kan være litt "stiv" når de er helt ny så det du opplever er ikke så uvanlig. Du får følge med fremover å se hvordan det går, så får vi krysse fingrene for at problemet er borte. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Dette hørtes bedre ut, temostater kan være litt "stiv" når de er helt ny så det du opplever er ikke så uvanlig. Du får følge med fremover å se hvordan det går, så får vi krysse fingrene for at problemet er borte. Får satse på det Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
muummi Skrevet 16. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2010 Nei nå er problemet tilbake igjen. Bilen blir fort varm ved vanlig kjøring, men den blir ikke skikkelig varm på tomgang (ca 45 grader) Og i lange nedoverbakker så synker temperaturen også ned til ca 45 grader. Kanskje jeg skal prøve å lufte skikkelig en gang til, men hvordan gjør man det best mulig siden det ikke er noe radiatorlokk på radiatoren? Lenke til kommentar
muummi Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Noen som vet hvilken veg pila på termostaten skal peke? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. desember 2010 Del Skrevet 18. desember 2010 Den veien vannet skal strømme når den er åpen. Lenke til kommentar
muummi Skrevet 18. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg hørte fra noen andre og de sa pila skulle peke mot fronten av bilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå