Gå til innhold

dell 500m, nye erfaringer?

Anbefalte innlegg

nå som kampanjen på denne pcen er over er det vell noen der ute som sitter med en 500m... hva har dere å fortelle om denne?

støyer den? er batteritiden så dårlig som man vil ha det til? er skjermen god? verdt pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Sitter å skriver på min nye dell 500m nå, har hatt den i et par dager.

Synes kanskje hardisken bråker litt til tider(40GB). Ellers kan man høre en svak susing. Men den er veldig lav.

Pc'n har som sagt et litt billig preg, savner hurtigtaster osv...

XGA skjermen er helt grei den.

Men jeg vill absolutt si at den er verdt pengene, 11000.

Maja

Lenke til kommentar
Nei. Var å så litt på det når jeg var på jobb i dag, samt at jeg fant en på IT der som hadde det. Syns nok dell er litt i dyreste laget, og kunne tenkt meg over 2ghz-grensen

Hva mener du med over 2 Ghz grensen? Pentium-M prosessoren finnes jo i maks 1,7 Ghz versjon foreløpig?

Lenke til kommentar

mente ikke grense sånn sett heller, men vil gjerne ha en maskin over 2ghz... hva du mener med at intel m slutter på 1,7? - Har da en 1,9 liggende her hjemme jeg...

- Forresten spiller det ingen rolle om jeg ender opp med mobile eller ikke. Stasjonæren skal byttes ut, så alternalivet er bare støy.

Lenke til kommentar

Har akkurat fått meg en Inspiron 500m og jeg må si at jeg er meget fornøyd. Har ikke hørt vifta gå en eneste gang. Disken (20GB) bråker veldig lite, men DVD-spiller'n gir en del lyd fra seg.

Specs :

Pentium M 1,3 Ghz

2x256MB RAM

20GB disk (setter inn en Toshiba 60GB, 5400rpm, 16mb cache disk selv)

DVD-spiller

Dell trådløst nettverk 802.11b/g

+ ekstra batteri til mediabay

Igår sjekket jeg batteriet .. ved 90% igjen hadde jeg over 6 timer batteridrift igjen ( hadde senket lysstyrken på skjermen et par hakk). Dette er jo ganske bra ... og faktisk ganske langt i fra inntrykket man skulle få etter testen på www.barbara.no som konkluderte med "meget dårlig batterilevetid" eller noe. Jeg synes heller ikke maskinen virker usolid og skranglete slik det ble kommentert i den testen.

Positive ting:

- Lav pris

- Ser stilig ut

- Bra batteri i forhold til prisen

- Virker ganske solid

- Sinnsykt bra tastatur

- Mulighet for å sette i to batterier

- Lyssterk skjerm

Negative ting

- Ikke mulig å få 15" skjerm

- Ikke mulig å skru av trådløst nettverkskort (kjekt på fly etc.)

- DVD-spiller bråker litt når den spinner opp

Lenke til kommentar

tja...

En 5400 rpm disk bråker mer en en 4200 rpm , ikke så rart.

Maskinen leveres standard med 4 cell batteri, men jeg kjøpte 6cellers!

W-lan og høy lysstyrke på LCD begrenser naurlignok batteritiden. De samme gjelder DVD/CD brenning.

Selvsagt kan man slå av W-lan .....

Ser billig ut?... det er vel en "billig model da"? Syns den føles solid og fin jeg da.

T :smile:

Lenke til kommentar
Wlan kan selvføgelig slås av. Bare å trykke Fn + F2 tasten!

Har hatt 500m i en uke nå og til prisen må det være verdens beste kjøp spør du meg :wink:

Hehe ... fant ut det etterhvert jeg også. Drev og lette rundt etter en bryter ... istedenfor å lete på tastaturet (eller lese instruksjonsboka) :lol::lol:

Lenke til kommentar
Wlan kan selvføgelig slås av. Bare å trykke Fn + F2 tasten!

Har hatt 500m i en uke nå og til prisen må det være verdens beste kjøp spør du meg :wink:

Hehe ... fant ut det etterhvert jeg også. Drev og lette rundt etter en bryter ... istedenfor å lete på tastaturet (eller lese instruksjonsboka) :lol::lol:

Helt korrekt fremgangsmåte. Ekte geeks BRENNER instruksjonsboka først, og så setter vi i gang! :lol:

Lenke til kommentar

En 5400 o/min hdd trenger ikke nødvendigvis bråke mer enn en 4200 o/min hdd.

I dag bruker de fleste harddisker væskelager i stedet for kulelager. Derfor spiller ikke omdreiningshastigheten så stor rolle som det gjorde før.

Bare se på den nye Raptor disken, 10 000 o/min og veldig stille.

Mange tror Seagate fant på noe hokus pokus med sin nesten lydløse Barracuda IV. Hele saken er at de gikk over til væskefylt lager. I dag har de fleste andre harddisk produsentene også væskelager på sine modeller.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv på en 500m nå. Hatt den tre uker omtrent, og må si jeg er meget fornøyd. Stille sak som duger til alt, så langt ihvertfall...

Jeg har standard batteriet, og ja, det varer bare to timer. Så jeg må nok kjøpe et ekstra til media bayen jeg også. Hvor mye lengre ble batteritiden da?

Alt i alt meget godt fornøyd med maskina. Aldri hatt laptop før, så grunnlaget mitt er vel så som så....

1.5ghz, 512 RAM, 40GB...

Lenke til kommentar
Jeg sitter selv på en 500m nå. Hatt den tre uker omtrent, og må si jeg er meget fornøyd. Stille sak som duger til alt, så langt ihvertfall...

Jeg har standard batteriet, og ja, det varer bare to timer. Så jeg må nok kjøpe et ekstra til media bayen jeg også. Hvor mye lengre ble batteritiden da?

1.5ghz, 512 RAM, 40GB...

Min er på ca 7 timer med det lille vanlige batteriet + et ekstra til mediabay'en. Da er skjermen skrudd ned på min, ingen lyd som kjører og Wireless skrudd av.

Lenke til kommentar

Valgte mellom iBook og Dell igjen, resultatet ble som forrige gang Dell. Jeg er kjemefornøyd. Hadde noen problemer da maskinen kom, den skrangla mye. Men en runde med skrutrekker ordna det (dette skal man vel ikke trenge men den er jo så billig). Mitt andre problem er at jeg får skikkelig dritthastighet på ethernet. Sitter i enden av en ganske lang kabel som har fungert siden 98, alle maskiner jeg har hatt har gitt meg full hastighet (60-80 Mbps) men min Insp. 500m girmeg noe sånnt som 0.1 Mbit uansett om jeg er på batteri eller ikke. Kobler jeg meg direkte på switchen i andre enden av kabelen så fungerer det bra. Løsningen hittil er å bruke wlan men dekningen der er også realtivt dårlig. Skal se om ikke en billig switch kan fungere som en slags booster eller noe. Før dere kommenterer det: Ja strømsparing ved å la nettverkskortet gå net til 10 Mbits er slått av.

Lenke til kommentar

Hei

Mange fornøyde Dell brukere her, fint for nå joiner jeg dere ;)

Har nettop gjort ferdig min bestiling. Men lurer på hva er deres leverings tid? ser de sier ca 10 dager, men hva hadde dere? Hvor fort kom den.

tunkguru: Fikk du da 2 batterier? Når du bestilte 6 cellers? eller erstater dette 4 cellers? Bare skrev jeg ville ha 6 cellers i merknad feltet, regner med det holder?

8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...