megavolt Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg er litt nybegynner når det gjelder hifi, så jeg har et par spørsmål: 1) Hvordan "spiller man inn" høytalere. Altså helt nye høytalere. Mener jeg har hørt at dette er noe man burde gjøre med nye høytalere for å få best mulig lyd. Drar til sverige i morra og henter disse (klikk på "Proson Conquest Surround-paket", de sorte, uten sub), hadde det vært en idé å maile fyndbörsen og spørre hvordan disse høytalerne spilles inn, eller er det likt for alle høytalere? Litt kjipt at kronekursjen netopp gikk ned, taper 300-400kr på det... ARG! Skulle henta de for noen dager siden. 2) Hvilken oppgave har delefilteret? Tror jeg vet det sånn ca., men hadde vært fint å vite det litt bedre. Og så til slutt, er det noen som har noe tips til bra høytalerkabler? Gjerne en sånn stor billig rull med tjukk kabel på en eller annen jalla-butikk til en billig penge... Så bra kabler som mulig i prisklassen 1-15kr/m. Trenger ca. 25m (surroundsett ), gjerne på rull. På forrhånd takk for svar Lenke til kommentar
DabZor Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Hei Hvorfor går du heller ikke å ser på hifiklubben (hifiklubben.no) ? -mange bra og billige høytalere der + du får veldig god rådgivning osv Men å spille inn høytalere er bare å spille musikk (forskjellig) på litt lavt volum og så etter en stund gå litt opp i volum osv. Det finnes egne cd'er som skal spille inn høytalere litt mer effektivt. (dvs den inneholder sanger med "alle" frekvenser og lyder) Delefilteret består av noen komponenter som bestemmer hvor de forskjellige frekvensene skal gå.. f.eks : 10KHz (noe som er høyt) går til diskanten men 50Hz (noe som er veldig lavt) går til bass elementet. Her er en link til en bra høytaler kabel som jeg selv har hatt.. veldig god lyd til veldig lite penger :http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=klarasc Lenke til kommentar
Endre Skrevet 29. juni 2003 Del Skrevet 29. juni 2003 Her er en link til en bra høytaler kabel som jeg selv har hatt.. veldig god lyd til veldig lite penger :http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=klarasc 30x25=750 kroner, liten vits i å spandere så mye på det anlegget, når en ikke vil høre forskjell uansett. Lampettledning vil duge, eller du kan ta deg en tur på Europris. Er ihvertfall ingen vits med noe bedre til bakhøyttalerne. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 30. juni 2003 Del Skrevet 30. juni 2003 Innspilling av høyttalere vil bare si at høyttalerne får bedre lydkvalitet når de har blitt brukt en stund. Det er ikke noe spesielt du må gjøre for å spille dem inn, bare bruk de som vanlig. Det er ikke noe hokus-pokus som skjer, bare matrialene som stabiliserer seg, slik at det fulle potensialet oppnås. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 Takk for svar. Var og henta høytalerne i dag og jeg er netopp blitt ferdig med å sette de opp og lagt kabler osv. Etter en halvtimes test må jeg si meg veldig fornøyd! De spiller med mye dynamikk og med fin ren lyd. Jeg viste jo forsåvidt at delefilteret på en eller annen måte skulle sende ut forskjellige "lyder" til de forskjellige elementene på en eller annen måte (hva skulle det ellers vært til?), men jeg ville vite det litt mer presist og det gjør jeg nå (det med forskjellige frekvenser osv...) Først trodde jeg at å spille inn bare var å spille masse musikk og at høytalerne over tid ville være "spilt inn", det viser seg jo at det også var riktig. Grunnen til at jeg må ha blitt ganske forvirra var sikkert at jeg skumleste i et eller annet forum over en post der det ble diskutert hvordan man spiller inn høytalere med spesielle CD'er og hvor lang tid det skulle ta og sånn. Hei Hvorfor går du heller ikke å ser på hifiklubben (hifiklubben.no) ? -mange bra og billige høytalere der + du får veldig god rådgivning osv Nå var det egentlig ikke hvilke høytalere jeg skulle kjøpe spørsmålet var, men fint at du nevner hifi-klubben likevel. Har over lengre tid vurdert mange forskjellige alternativer (bl.a ting på hifiklubben), og jeg bestemte meg til slutt for å kjøpe Proson pakka fordi det så ut til å være det beste kjøpet og de beste høytalerne for meg. Hadde klubben begynt med Gale-høytalere litt før hadde jeg kansje vurdert det litt nærmere, men ellers så tror jeg ikke det er så mange andre alternativer på hifi-klubben. Jeg vill nødig betale mer enn nødvendig, altså jeg vil selfølgelig ha skikkelige kvalitets-høytalere, men med tanke på at jeg bare er femten år og at det i tillegg til høytalerne er mange andre ting jeg skal ha (projektor & sub-woofer etterhvert, 25Hk til båten + faste utgifter), så synes jeg at Proson-høytaler pakka var det beste alternativet. Og så vidt jeg vet, får man ikke passe store gulv-stående fronthøytalere, bra center og to bakhøytalere til kun 3400kr på klubben. Jeg foreslår at du gjør litt research på disse høytalerne før du bedømmer de, og før du bedømmer om det er et bra kjøp eller ikke. Fronthøytalerne alene koster faktisk 5000kr full pris. Nå er jo ikke dette de beste høytalerne i 5000kroners klassen, men de burde være ganske bra med tanke på at jeg får de til 2000kr. Grunnen til at jeg får de til bare 2000kr er at det er sorte piano-lakk høytalere (veldig stilig), som har et par skjønnhets feil i lakken, altså de jeg har er 2.sorterings høytalere. Men jeg kan ikke se noe særlig til de ripene og merkene og slitte/matte områdene noen av høytalerne kunne ha. Mine er nesten helt perfekte, utenom en liten ripe her&der, så og si ikke merkbart... Hvis du ikke tror meg så se her, her, spesielt her, her og her Her er en link til en bra høytaler kabel som jeg selv har hatt.. veldig god lyd til veldig lite penger :http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=61&product=klarasc Takk for tips, men jeg har alderede kjøpt kabler. Kjøpte 25m av en kabel til 6kr/m som så grei ut. HAdde ikke lyst til å vente i all evighet med å få testa det... Nå viste det seg at rullen ikke var lang nok til at jeg kunne få kabler til fronthøytalerne så til de har jeg forløbig brukt vanlig tjukk lampett-ledning. Tenker jeg stikker innom europris å kjøper litt kabler der, da jeg har hørt at de er veldig bra. Eventulet få faren min til å kjøpe noen skikkelig tjukke, bra høytalerkbaler i en eller annen hifi-butikk i oslo, da prisen ikke har såå mye å si siden det bare er 3-4m det er snakk om her. 30x25=750 kroner, liten vits i å spandere så mye på det anlegget, når en ikke vil høre forskjell uansett. Lampettledning vil duge, eller du kan ta deg en tur på Europris. Er ihvertfall ingen vits med noe bedre til bakhøyttalerne. Lampet ledninger brukes nå til fronthøytalerne, kablene på europris vurderes (har også hørt av andre at disse skulle være litt bra og ganske billige). Som sagt kjøper kansje også noen dyre kabler. Lenke til kommentar
megavolt Skrevet 30. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2003 [offtopic] Har testa høytalerne litt mer nå. Ikke det at jeg har hørt på så mange high-end høytalere og slikt, men lyden er etter min mening veldig bra! Spilte netopp musikkvideoen på about a boy DVD-en (Badly Drawn Boy - Something to talk about). Dolby Pro logic II gjorde virkelig nytte for seg etter at jeg satt opp volumet på centeren og bakhøytalerne. Det er konge theme-sang til en konge-film! Etter det så jeg starten av tripple-X med Rammstein-konserten og det hele, virkelig dritrå surroundeffekter og live-konsert. Tripple-X er ikke akuratt en bra film med en dyp histore osv. men action og surroundefekter er det nok av, så da driter jeg i om det ellers er en ekstremt forutsigbar og idiotisk helte-film med elendig og veldig usannsynlig historie. Så satte jeg på Cypriss Hill - Insane In the brain , det ble også spilt meget tilfredsstillende. Det ble litt bedre etter at jeg satt ned bassen litt, og slo av pro logic II og satte på vanlig stereo med bare to høytalere, denne sangen passa best sånn. Nå er det litt electronica (røyksopp, ugress, ralph myerz osv... Diggbart, og veldig avslappende) som surrer og går. Jeg er kort og godt, veldig fornøyd med høytalerne! Desutten ser det veldig stilig og elegant ut med sort piano-lakk. [/offtopic] Nok om det... Har to spørsmål til, så istedenfor å lage en ny post, så poster jeg det like godt her: 1) Burde jeg kjøpe spikes? Har sett litt rundt på internett og i hifi-butikker, men blir ikke helt klok på det... Trenger jeg det? Og hva er det egentlig godt for? Jeg vet altså at det på en måte skal "dempe"/"isolere" (eller hvordan jeg nå skal få sagt det...) Men er det noe mer det skal? 2) Hvor får jeg tak i x-box kabel/adapter som går til S-video (helst) eller composite og som viktigst av alt, går til digital kabel slik at jeg får surround fra x-boxen? Jeg vet at microsoft sin "ADVANCED SCART" lar deg bruke digital-kabel, men der er du (så vidt jeg vet) også tvunget til å bruke RGB. Min TV har ikke støtte for RGB, derfor vil jeg heller ha S-video. Har ikke Monster en slik kabel/adapter? Og hvis det stemmer, må du i tillegg ha en løs digital-kabel fra den til receiveren eller følger dette med? Noen som vet om en butikk i oslo som selger noe slikt? Pris? På forhånd takk for svar... Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 1. juli 2003 Del Skrevet 1. juli 2003 Spikes er alltid en fordel. De sørger for at det blir minst mulig kobling mellom høyttalerne og gulvet, slik at det blir mindre vibrasjoner. Når man setter på spikes får man mer "ro" i lydbildet, mindre tendenser til "grøt" og strammere bass. Det er ingen KJEMPE forskjeller det er snakk om, men det er vel verdt pengene spikes koster. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå