Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Cæsar sin død og følgene etter


Anbefalte innlegg

Hva førte til at Julius cæsar ble myrdet og hva var følgene av dette? Sliter litt med å finne gode kilder.

Vet at det var mye uro i riket før han ble myrdet, blant annet at de fikk ikke mat inn til Roma, men hva var grunnen til at de konspirerte mot Cæsar og myrdet ham?

 

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått, ble Julius Cæsar myrdet etter han utnevnte seg til Diktator på livstid. Han hadde støtte i hæren og folket etter at han erobret Gallia, men han ble myrdet etter en sammensvergelse i senatet. Mordet førte til kaos, mens jeg tror det var et av Cæsars familiemedlem som tok over makten, Augustus tror jeg det var.Da han overtok, fikk romerriket sin storhetstid.

Jeg vet lite om hvorfor senatet inngikk en sammensvergelse mot han, jeg mener å huske at det var fordi de mente han fikk for mye makt. Cæsar var jo øverstkommanderende og hadde hele Gallia under sin makt etter kun 2 år. Gallia var stort, frankrike, belgia, deler av sveits og tyskland. Så det er ikke rart at de var redde for makten hans, da han hadde støtte fra hele hæren.

 

Men ett tips er bibliotek hvis du ikke har sjekket det ut, mye bra kunnskap der!

Lenke til kommentar

Det har bakgrunn i Cæsars erklæring av seg selv som diktator på livstid. I Rom var det en nesten 500 år gammel tradisjon med senatet og at de øverste lederene var to konsuler i sammarbeid med pretorene. Den romerske republikken hadde vært i sakte oppløsning helt siden punerkrigene 150 år tidligere. Roma ekspanderte sterkt i perioden, som førte til at sterke hærførere som Marius, Sulla og Cæsar kunne skaffe seg stor personlig makt ved å dele ut gaver til stemmeberettigede romere, og gi de arbeid i hæren, med midler de hadde skaffet seg fra felttog. Dette førte til en kraftig underminering av det demokratiske systemet. Dette gjorde i Cæsars tilfelle at han ble valgt til diktator på livstid i år 44 f. kr fordi han hadde tilstrekkelig støtte i stemmeberetigede romere. dette falt ikke i god jord hos senatorene og andre høgtstående embetsmenn som ville få sin makt betydelig innskrenket av denne avgjørelsen. Så de drepte han...

 

De umiddelbare følgene var borgerkrig og 3-4 personer som krevde kontroll over hele riket, dette sluttet i år 29 e. kr da octavian, eller Augustus som han kallte seg da han ble keiser og innførte principiatet

 

Dette står det mye og fyldig om i Eivind Heldaas Seland sin bok "antikkens globale verden" så du kan jo høre med bibloteket om de har den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...