ltdata Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Ahrg hva skal jeg velge oem eller retail. Prisen er hinsides høy for retail versjonen. Har lest litt om fordeler ulemper her på forumet. Jeg skal bygge pc og regner med å ha hovedkortet i 3-4 år fremover. cpu også. Men jeg skal i fremtiden installere nytt skjermkort,ssd disk o.l. ER jo redd at hovedkortet krasjer og at jeg må installere win på nytt. Så hva lønner seg for meg oem eller retail? En annen ting som fører meg i retning retial, er at xp holdt jo som os fra 2001 helt frem til i dag og kanskje flere år fremover. XP var bra. Og slik jeg forstår er win 7 på høyden. Så da er det kanskje fordel å kunne installere win 7 på nye maskiner jeg bygger i fremtiden? Endret 12. november 2010 av ltdata Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 OEM om du ikke skal bytte hovedkort, windows 8 kommer i 2012. Så når du skal ha en ny maskin neste gang blir det nok med windows 8 og ikke 7. OEM lisensen er idag ganske slapp iforhold til hva den var tidligere, slik at jeg tror du skal klare deg veldig fint med OEM. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 (endret) så altså jeg kan fint bytte alle komponenter untatt hk uten problem med win lisensen? hvis HK ryker, kan jeg få installert win 7 igjen på et nytt hk hvis jeg forklarer årsaken til microsoft? Endret 12. november 2010 av ltdata Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 kan man reinnstallere win7 oem så mange ganger man vil på samme pc/hk? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Ja, og Ja. Du må ringe inn til MS etter max 5 automatiske aktiveringer da, og ringer du inn alt for ofte, kan de si stopp. Så ville ikke formatert pcen hver dag for å si det slik. Men en gang per måned, eller hver andre måned bør gå greit. Det uoffisielle tallet er vel max 30-35 aktiveringer på en hvilken som helst nøkkel, retail, oem, MSDN/Technet etc. Etter det kan man slite, og kanskje risikere å ikke få aktivert noe mer. Så å si at man kan aktivere så mange ganger man vil på samme pc, blir feil. Det er en begrensning der, men mange faktorer spiller inn når den slår inn, og 99% av folk vil aldri nå den grensen. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 takk for godt utfyllende svar! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837 Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) når du instalerer windows 7, Lag en full bilde av hele windows. du kan bruke norton gohst eller selve windows 7 inbygde funksjon "windows backup", jeg tror ikke at du trenger å reaktivere hver gang du instalerer fra backup-en Endret 13. november 2010 av Slettet+129837 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Det er helt korrekt, om man setter opp en pc, aktiverer, og så tar backup av hele disken/partisjonen, så kan man legge inn denne på samme pc så mange ganger man ønsker, uten at man trenger å aktivere på nytt. Funker jo selvsagt kun på samme pc da, annen hardware = ny aktivering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå