Gå til innhold

Oem eller Retail? trenger svar kjapt

ltdata

Anbefalte innlegg

Ahrg hva skal jeg velge oem eller retail. Prisen er hinsides høy for retail versjonen.

Har lest litt om fordeler ulemper her på forumet.

Jeg skal bygge pc og regner med å ha hovedkortet i 3-4 år fremover. cpu også. Men jeg skal i fremtiden installere nytt skjermkort,ssd disk o.l.

ER jo redd at hovedkortet krasjer og at jeg må installere win på nytt.

Så hva lønner seg for meg oem eller retail?

En annen ting som fører meg i retning retial, er at xp holdt jo som os fra 2001 helt frem til i dag og kanskje flere år fremover. XP var bra. Og slik jeg forstår er win 7 på høyden. Så da er det kanskje fordel å kunne installere win 7 på nye maskiner jeg bygger i fremtiden?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, og Ja.

Du må ringe inn til MS etter max 5 automatiske aktiveringer da, og ringer du inn alt for ofte, kan de si stopp.

Så ville ikke formatert pcen hver dag for å si det slik.

Men en gang per måned, eller hver andre måned bør gå greit. Det uoffisielle tallet er vel max 30-35 aktiveringer på en hvilken som helst nøkkel, retail, oem, MSDN/Technet etc. Etter det kan man slite, og kanskje risikere å ikke få aktivert noe mer.

Så å si at man kan aktivere så mange ganger man vil på samme pc, blir feil. Det er en begrensning der, men mange faktorer spiller inn når den slår inn, og 99% av folk vil aldri nå den grensen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+129837

når du instalerer windows 7, Lag en full bilde av hele windows. du kan bruke norton gohst eller selve windows 7 inbygde funksjon "windows backup", jeg tror ikke at du trenger å reaktivere hver gang du instalerer fra backup-en

Endret av Slettet+129837
Lenke til kommentar

Det er helt korrekt, om man setter opp en pc, aktiverer, og så tar backup av hele disken/partisjonen, så kan man legge inn denne på samme pc så mange ganger man ønsker, uten at man trenger å aktivere på nytt. Funker jo selvsagt kun på samme pc da, annen hardware = ny aktivering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...