Gå til innhold

Bruke to routere på samme nett? (canaldigital)

Brunøye

Anbefalte innlegg

Hei, hadde planer om og koble til to routere til mitt modem som jeg fikk av canaldigital.

Planen er og ha den gammle drittrouteren som gjesterouter samt router for leieboer. Og den nye routeren som min hovedrouter. Ønsker ikke og la gjester og leieboer koble seg til mitt hjemenettverk der jeg deler filer osv mellom pc'ene.

Jeg har fått beskjed at dette ikke går fra canaldigital. Men noen andre sier at dette skal gå.

Er det noen som vet om dette lar seg gjøre? Og om jeg da kan bruke en vanlig switch mellom modem og så ut til de to routerne? Eller vil det kresje helt?

Har kun en eternett utgang på modemet fra canaldigital.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er ett Thomson kabel-TV-modem du har så støtter denne opp til 4 enheter. Sjekk følgende adresse: http://192.168.100.1/ Hos meg står det:

Configuration Parameters:

Computers Allowed by Service Provider: 4

Computers Detected by Modem: 1

Det du trenger er først en hub/switch som er tilkoblet modemet og deretter videre koblet til hver sin router.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Får opp dette når jeg går inn på 192.168.100.1

PC Connectivity:

USB: Not Connected

Ethernet: 100 BaseT Full Duplex

USB Vendor ID: 06 cc

MAC Address:xxx.xxxx.xxx.xxx (tok bort adressen, vet ikke om det er lurt og la mac adressen ligge sånn åpen på nette)

CM Model: ECM720

Cable Signal: Ready

Tuning: Complete

Ranging: Complete

Data Service: Ready

Connecting: Complete

Configuring: Complete

Registering: Complete

Current state: Operational

Highest State Obtained: Operational

Hvis ikke modemet støtter flere en 1 tilkobling. Hvor kan jeg kjøpe et modem som størrer flere tilkoblinger?

Endret av tja_
Lenke til kommentar

Akurat, derfor går det ikke og koble gammelrouter på den nye. Må få splittet nette før routeren.

Noen som vet om det lar seg gjøre? Og hvordan?

Canaldigital sier at det ikke går, men kundeservicen er ikke akurat så veldig smarte at det gjør noe. Så stoler ikke helt på de

Lenke til kommentar

Så lenge gammelrouteren ikke er satt opp med NAT så burde det gå fint å koble denne etter din nye, men bruk WAN-porten på den gamle mot en ledig LAN-port på din nye. Har det slik selv med en nabo's router som henger på min router. For å være helt sikker sett opp ulike DHCP-adresser på de to routerene, f.eks. 192.168.0.50-255 og 192.168.1.50-255.

Lenke til kommentar

Så lenge gammelrouteren ikke er satt opp med NAT så burde det gå fint å koble denne etter din nye, men bruk WAN-porten på den gamle mot en ledig LAN-port på din nye. Har det slik selv med en nabo's router som henger på min router. For å være helt sikker sett opp ulike DHCP-adresser på de to routerene, f.eks. 192.168.0.50-255 og 192.168.1.50-255.

De vil da fortsatt ha tilgang til ditt lokalnett i det tilfellet. Skal du være sikker, kobler du det delte nettet først, og så ditt på det igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...