Brunøye Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hei, hadde planer om og koble til to routere til mitt modem som jeg fikk av canaldigital. Planen er og ha den gammle drittrouteren som gjesterouter samt router for leieboer. Og den nye routeren som min hovedrouter. Ønsker ikke og la gjester og leieboer koble seg til mitt hjemenettverk der jeg deler filer osv mellom pc'ene. Jeg har fått beskjed at dette ikke går fra canaldigital. Men noen andre sier at dette skal gå. Er det noen som vet om dette lar seg gjøre? Og om jeg da kan bruke en vanlig switch mellom modem og så ut til de to routerne? Eller vil det kresje helt? Har kun en eternett utgang på modemet fra canaldigital. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Hvis det er ett Thomson kabel-TV-modem du har så støtter denne opp til 4 enheter. Sjekk følgende adresse: http://192.168.100.1/ Hos meg står det: Configuration Parameters: Computers Allowed by Service Provider: 4 Computers Detected by Modem: 1 Det du trenger er først en hub/switch som er tilkoblet modemet og deretter videre koblet til hver sin router. Endret 12. november 2010 av Pingla Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Får opp dette når jeg går inn på 192.168.100.1 PC Connectivity: USB: Not Connected Ethernet: 100 BaseT Full Duplex USB Vendor ID: 06 cc MAC Address:xxx.xxxx.xxx.xxx (tok bort adressen, vet ikke om det er lurt og la mac adressen ligge sånn åpen på nette) CM Model: ECM720 Cable Signal: Ready Tuning: Complete Ranging: Complete Data Service: Ready Connecting: Complete Configuring: Complete Registering: Complete Current state: Operational Highest State Obtained: Operational Hvis ikke modemet støtter flere en 1 tilkobling. Hvor kan jeg kjøpe et modem som størrer flere tilkoblinger? Endret 12. november 2010 av tja_ Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Koble modem -> WAN hovedrouter -> WAN gammelrouter -> Sjekk at de to routerne ikke bruker samme ipadresse. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Vis du kobler gammelrouter til slutt, så får de kontakt med ditt "lokal" nett, så det hadde jeg vært litt skeptisk til. Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Akurat, derfor går det ikke og koble gammelrouter på den nye. Må få splittet nette før routeren. Noen som vet om det lar seg gjøre? Og hvordan? Canaldigital sier at det ikke går, men kundeservicen er ikke akurat så veldig smarte at det gjør noe. Så stoler ikke helt på de Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Kan hende de har endret på noe nå, eller at det er forskjellig fra sted til sted, men jeg har tidligere hatt to routere koblet på nett uten problem... Sist jeg sjekket gav Canal Digital ut iallefall 3 IP-adresser Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Så lenge gammelrouteren ikke er satt opp med NAT så burde det gå fint å koble denne etter din nye, men bruk WAN-porten på den gamle mot en ledig LAN-port på din nye. Har det slik selv med en nabo's router som henger på min router. For å være helt sikker sett opp ulike DHCP-adresser på de to routerene, f.eks. 192.168.0.50-255 og 192.168.1.50-255. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Så lenge gammelrouteren ikke er satt opp med NAT så burde det gå fint å koble denne etter din nye, men bruk WAN-porten på den gamle mot en ledig LAN-port på din nye. Har det slik selv med en nabo's router som henger på min router. For å være helt sikker sett opp ulike DHCP-adresser på de to routerene, f.eks. 192.168.0.50-255 og 192.168.1.50-255. De vil da fortsatt ha tilgang til ditt lokalnett i det tilfellet. Skal du være sikker, kobler du det delte nettet først, og så ditt på det igjen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå