Gå til innhold

Susing i høytalere (bil)

Anbefalte innlegg

Har fått det begredelige "tannlegeborr" lyden i bakhøytalere i bilen min.

Skyldes som oftest at signalkabelen ligger for tett intill strømkabelen.

Har prøvd og få de vekk fra hverandre så godt som mulig, men susinga bare vedvarer.

Er det noen andre ting som kan forårsake denne susingen?

Det er ikke susing hvis motoren ikke er i gang (bare tenninga).

Noen som har noen tips for og få fjernet ulyden?

(Susinga blir ikke verre ved økt turtall)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

henger meg på her:) opplever det samme selv, susing, etter bilens motor, når den er igang. og bare når motoren er igang. Jeg har signal kablene på venstre siden, og strømkablene på høyre siden av bilen, og signal kablene til spilleren er et stykke unna strømkablene så det kan ikke være det som er problemet. Han, som meg har sikkert også forsterker :)

Lenke til kommentar

Finnes jo rimelig mange støykilder:

DYNAMOSTØY

Denne støyen er en hvinende lyd i høyttalerne. Den følger turtallet på motoren. LØSNING:

Bruk alltid produkter av høy kvalitet.

Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

Unngå å montere elektronikk nær bensinpumpe, tenningselektronikk og andre lignende enheter i bilen. Unngå også å trekke signalkablene i nærheten av disse enhetene.

Legg en signalkabel utenom bilen mellom radio og forsterker for å se om det er signalkabelen som er problemet.

Juster gain-kontrollen på forsterkeren så lavt som mulig.

Forsterkere, delefiltre, prosessorer o.l. skal jordes på samme punkt i karosseriet så nær forsterkerne som mulig.

Trekk alltid strømførende kabler og signalkabler på hver sin side av bilen. Om dette ikke lar seg gjøre må de minst legges med en avstand på 15 cm fra hverandre.

Trekk aldri strømkablene i motorrommet nær tennkabler eller coil.

Vær nøye med skjerming når du lodder dine egne signalkabler.

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

Hvis du har flere enn ett batteri skal de jordes på samme punkt.

Unngå å legge antennekabelen på samme side som strømkabelen.

Legg aluminiumsfolie rundt alle kabler til stereoanlegget.

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet. Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

Hvis du bruker CD-/MD-skifter med separat signalkabel (f.eks. SONY, Blaupunkt) bør denne erstattes med en skjermet kabel.

Sett inn en linjeforsterker bak radioen.

Siste utvei er et støyfilter. OBS! Støyfilter har en indre motstand som vil hemme signalet inn til forsterkeren og gi dårligere lyd.

Støyfilter

Sjekk antennens jordingspunkt. Prøv å trekke antennekabelen ut av radioen.

Prøv å holde kun ett jordingspunkt.

TENNINGSSTØY

Framkommer som en knitring i høyttalerne når motoren går. Problemet er som oftest slitte tennplugger eller fordeler.

LØSNING:

Skift tennplugger, helst til E-merkede med innebygget motstand.

Skift fordeler. Skjermede fordelere finnes også på markedet.

På eldre biler kan man prøve en kondensator fra + på coil til jord.

SMELL VED AV / PÅSLAG

Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.

LØSNING:

Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

CD STØY

D.v.s. at du kan høre i høyttalerne at Cd-spilleren roterer/skifter spor. Dette problemet kan sjelden fjernes med støyfilter. Årsaken er enten problemer med jordingspunktet eller at linjeutgangene på radioen er defekt.

LØSNING:

Bruk alltid kabler av høy kvalitet.

Vær nøye med skjermen når du lodder dine egne signalkabler.

Bruk alltid skjermet signalkabel før forsterkeren. Helst balanserte signalkabler.

Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis støyen forsvinner må du flytte på originalkablene i dashbordet.

Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye. Er den jordet i samme punkt som resten, eller kanskje defekt.

Hvis signalkabelen har en remoteledning i senter bør denne jordes i radioens chassis og ligge isolert i bakkant. Den skal ikke kobles til noe annet.

BAKGRUNNSUS

Hvis du hører susing i høyttalerne ved lavt volum er dette fra forsterkeren. Hvis du kan hører susing i høyttaleren uansett volum er det mest sannsynlig fra radioen

LØSNING:

Juster forsterkerens gain-kontroll så lavt som mulig.

Bruk produkter av ankjent kvalitet. -En dårlig/billig forsterker har alltid bakgrunnsstøy.

Lenke til kommentar

Det skyldes som regel dårlig jording. Kan være vanskelig og lokalisere, men med systematisk testing kan feilen finnes. Beste jordingpunkt for spilleren er like bak girstanga. Pass på og ha god joring mellom - på batteriet og chassiet, original jording holder ikke alltid.

Jeg hadde samme problem selv, og da la jeg opp strømkablene på nytt fra helt foran. I stedet for og trekke kabel gjennom torpedoveggen, la jeg de inni skjermen, der hvor hovedstrømmen til bilen ellers går. Med og gjøre dette blir, for min del, at kabelen kunne kuttes nesten 1,5m. (korere kabelstrekk er jo gunstig) Strømmen min går på venste side, og signalet går på høyre.

På noen forsterkere er det også en liten bryter der man velger "high level" og "low level" input, denne på stå på riktig, ellers blir det VELDIG mye sus grunnet feil impedanse. (har brent meg på den)

Susinga kan også bli et resultat av slitte børster i dynamoen, og/eller dårlig jording.

Lenke til kommentar

Hadde en vrien feil på en Mazda engang som relaterte seg til dette.

Det skyldtes at forrige eier hadde sprayet tectyl på batteripolene og dette hadde smeltet fast mellom polen og skoen til et glasshardt belegg som naturlig nok ga en smule dårlig kontakt.

Lenke til kommentar

Vel for og gjøre det enkelt :

1: Juster ned gain på forsterker og opp på spiller

(kansje få en spiller med høyere ut volt)

2: Sjekk bilens jording og forsterkerens jording.

(mange giddder ikke og pusse vekk lakk engang før de motere

3: IKKE BRUK ALU FOLIE RUNDT KABELEN DEN LAGER STØY

4: Bruk cat5 kabel som signalkabel.

(denne hindrer enormt med støy)

Lenke til kommentar

Takk for mange glimrende svar, sånn liker jeg :)

Da er det vel bare og gyve på med ny og fornyet iver..vekk med støy! :lol:

PS! Har forsterker ja. Fronthøytalerene blir drevet av cd spilleren, mens bakhøytalerene blir drevet av en ekstern forsterker og det er bare i bakhøytalerene det er susing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...