Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppgave i sannsynlighet

HK<3

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig hjelp med denne oppgaven. Vet ikke hvordan jeg skal tenke.

Her kommer oppgaven:

Fem venner går sammen på kino.

1) Hva er sannsynligheten for at INGEN av dem har bursdag i samme mnd? (Alle månedene er like sannsynlige)

2) Hva er sannsynligheten for at MINST to av dem har bursdag i samme måned?

3) Du er en av de fem vennene. Hva er sannsynligheten for at minst en av de andre er født i samme måned som deg?

Det er det tredje spørsmålet jeg sliter mest med.

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette binomisk sannsynlighet da? Blir tilsvarende regning som når du skal ha mer enn 2 like terninger, bare med andre sannsynligheter.

Du har 4 "forsøk" på at vennene dine er født i samme måned som deg. Sannsynligheten for at de er det er 1/12. Du må da regne ut sannsynligheten for at 1 er født i samme måned, 2 er født i samme måned, 3 og 4. Sannsynligheten for atminst en annen er født i samme måned er summen av disse.

Antall pers.

født i samme måned Sannsynlighet

4 personer 4,82253E-05

3 personer 0,002121914

2 personer 0,035011574

1 personer 0,256751543

Sannsynlighet for at minst 1 annen er født i samme måned 0,293933256

Rett meg gjerne om jeg har helt feil tankerekke i dette tilfellet. Stemmer fasit med det jeg er kommet frem til? Les gjerne litt i læreboken din om binomisk sannsynlighet, eller på den siden der jeg frisket opp hukommelsen min nå: http://ndla.no/node/24839

Lenke til kommentar

Ja, det er binomisk sannsynlighet, og du får riktig svar på den måten, men som jeg sa i første innlegg, det er mye greiere å regne ut sjansen for at ingen er født i samme måned og så trekke det fra én. Sannsynligheten for at ingen av de fire er født i samme måned som deg er (11/12)^4 så sjansen for at minst en er født i samme måned er 1-(11/12)^4 = 6095/20736.

Lenke til kommentar

Jeg bladde i boken og der sto det at man skulle minusere sannsynligheten for at ingen hadde bursdag i samme mnd med 1. Da fikk jeg sannsynligheten for minst en person:) Tusen takk for hjelpen!

Har en annen oppgave som jeg tror jeg gjør feil på...

1% av fødselene i norge er tvillingsfødsler. Anta at et sykehus har 100 fødsler i løpet av ett år.

1) hva er sanns. for at det blir født 0 tvillingpar?

Blir det da 99%? Siden det er 1% som er tvillingfødsler?

2) 1 tvillingpar? Blir det da 1% av de 100 barna som er tvilling? Altså, 1% ? :/

Lenke til kommentar

Ja jeg tror det. Er ikke binomisk sannsynlighet at det er uavhengige av hverandre?

Binomisk sannsynlighet er en form for uavhengighet, ja. (Det finnes mange andre former også..) Men generelt for uavhengige sannsynlighetsfordelinger gjelder at sannsynligheten for at A og B skjer er lik sannsynligheten for at A skjer ganget med sannsynligheten for at B skjer. For å dytte deg litt i riktig retning: Si at du har to fødsler. Hva er sjansen for at ingen av dem er tvillinger? Og tenk på det jeg skrev om uavhengighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...