Gå til innhold

Bærbar med eSATA, HDMI + DVI og god skjerm

Chatrine17

Anbefalte innlegg

Finnes det? Er jo en jungel av maskiner der ute. Har prøvd å filtrere ut maskiner på prisguide.no, men filteret der suger..

Det er snakk om en maskin til heavy bildebehandling med ca 15-16 tommers skjerm.

Helst numerisk tastatur og minst 3 USB tilkoblnger.

Men eSATA er viktig da jeg har investert i en ekstern harddisk med eSATA.

Pris på under 10 000...

Så - finnes denne maskinen? Noen anbefalte nettsteder anng. det å finne seg en laptop?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner ingen skjerm på noen bærbar som egner seg til kritisk fotoredigering. Det er det vi har eksterne skjermer til. Så jeg tror du får flere treff på dine ønsker dersom du dropper ønsket om "god skjerm" ... jeg formoder jo at du likevel skal bruke HDMI og DVI til å koble på brukbare eksterne skjermer?

Ett unntak er HP Elitebook, 8x40 serien ... men de koster virkelig flesk. Men skjermen er uten konkurranse i bærbar-verdenen, og kan - med litt kalibrering - saktens duge til fotoredigering.

Bortsett fra det, så består vanskeligheten først og fremst å finne en maskin som har både HDMI og DVI. Det finnes plenty maskiner som har HDMI + VGA ... HDMI + DVI får man i noen store maskiner, og disse koster litt mer enn du er villig til å betale, tror jeg.

Se om du finner en som nærmer seg akseptabel her: Multicom

Multicom Compal og Xishan/Kunshan-modellene kan i stor grad konfigureres etter eget ønske.

Filterfunksjonen i "nye" prisguiden suger litt ja, enig. Jeg synes prisjakt.no fungerer litt bedre.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Jeg var litt upresis anng. god skjerm, jeg tenker bare på min nåværende Dell Inspiron 6400 som er helt borti staur og vegger når det gjelder farger. De fleste av dagens bærbare har nok bedre skjærm enn det jeg har nå. Til seriøs bildebehandling bruker jeg alltid en Eizo Coloredge...

Rart at de fremdeles kjører med VGA? DVI er jo en million ganger bedre. Men for tilkobling av ekstern skjerm er det vel bare å kjøpe en HDMI til DVI kabel ser jeg. Så da glemmer vi DVI.

Takk for tips om multicom og prisjakt!

Lenke til kommentar

You're welcome. Bare husk at en rekke konfigurerbare laptop'er ikke dukker opp i filtrene hos slike sammenligningssider som prisjakt og prisguiden, fordi de - nettopp - er konfigurerbare. Gjelder bl.a. Multicom og noen Dell.

Ok. Kan tenke meg det ja. Er det noen merker man bare bør styre unna? HP? Noen som utmerker seg i andre retning? Noen som går for å være dyre i forhold til specs?

Lenke til kommentar

Jeg tror maskinen du ser etter er en dell XPS 16 med RGB led panel, problemet er at den er for dyr. Jeg har sett full hd på den størrelsen og syns det er altfor smått, men det er visst bra til fotoredigering.

Har sett litt på Dell XPS og skal studere nærmere. Full HD høres meget smått ut uten at jeg har sett det "live". Skal som sagt ikke redigere bilder på den bærebare i særlig grad.

Lenke til kommentar

Under 10k

Asus N53JX/JG

HP Probook 4520s

Lenovo IdeaPad Z560

... i tilegg til Multicom Compal eller Xishan-maskinene jeg tidligere lenket til.

Multicom-pc'ene fordi:

1: De har god hardware og byggekvalitet etter min erfaring, og er i stor grad konfigurerbare etter kundens egne ønsker. Spesiellt med hensyn til skjermalternativer og minne/harddisk-kapasitet kan det være interresant for deg. Og PhotoShop elsker potente prosessorer.

2: De kommer helt frie for alskens bloat- og crapware. Og er følgelig heller ikke sponset/subsidiert av crapware-produsenter. Hvis jeg må betale litt ekstra for å slippe sånt tullball, så gjør jeg gjerne det.

I tillegg kan de nye Dell XPS-maskinene som er på vei inn, være interresante, da de er mer rettet mot "orntli arbeid" enn spilling, som de gamle XPS'ene var.

Kanskje Sony Vaio kan duge også, spesiellt VPC-serien ... men i og med at du betaler mye for designet og utførelsen, så vil ikke Sony'ene være noe best buy.

Jeg regner med at du ikke er interresert i å bytte system, så jeg nevner ikke Apple/Mac her.

Oj, nå gjorde jeg visst det alikavæl. Jaja.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg tror maskinen du ser etter er en dell XPS 16 med RGB led panel, problemet er at den er for dyr. Jeg har sett full hd på den størrelsen og syns det er altfor smått, men det er visst bra til fotoredigering.

Har sett litt på Dell XPS og skal studere nærmere. Full HD høres meget smått ut uten at jeg har sett det "live". Skal som sagt ikke redigere bilder på den bærebare i særlig grad.

Jeg tror nok de aller fleste hadde greid seg med den billigste maskinen ytelsesmessig. Uten noe spesielt grafikkkort, selv for bilderedigering. i 2010 er selv minimum ganske bra. De siste spillene er noe annet, men det er egentlig best å bruke stasjonær til spilling. Selv en atom prosessor på en netbook holder til det meste. Noe jeg har observert er at skjermene slett ikke har blitt så mye bedre. Det har skjedd en overgang til LED, men det hjelper ikke noe særlig på kvaliteten, bildet kan bli lysere, men det kan også bli ubehagelig. Det bredeste formatet nå er mindre behagelig enn det forrige bred formatet. 1280x800 er altså bedre sammenlignet med det nye formatet 1366x768 og ikke alle syns LED er mer behagelig å se på heller. Det er litt kaldere, mer blå nyanse på det hvite. Du kan ha enda større oppløsning, men ikke alle vil syns det er behagelig med å ha mindre fonter. Når du redigerer bilder ville RBG LED gi veldig klare farger, og den høye oppløsningen ville egne seg bra for å redigere foto og se blueray, dårlig til alt annet. Spør du meg har utviklingen stagnert de siste årene. Neste store skritt vil bli når du kan ha en høyoppløst skjerm uten at alt blir mye mindre, uten at du trenger å tilpasse noe særlig. Slik at du ser alt likt det du gjør med en mindre oppløst skjerm, bare i en høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Problemet med skjermer på bærbare, er at 99.9% av dem fremdeles opererer med TN-paneler, pga av pris, strømforbruk og tilgjengelighet. Apple og HP Elitebook har tilbudt IPS-paneler på sine mest prestisjetunge maskiner, og det er en helt annen verden - spesiellt HP Elitebook's skjerm imponerer. Men det spørs om det har noe særlig stort kundepotensiale, da det jo er en utmerket løsning å ha en stor og god ekstern skjerm å utføre kritisk arbeide på. Hvis man utføre redigering ute i feltet, on the fly, kan jo disse ha noe for seg, selvsagt.

Ellers er jeg enig i mye av det du nevner, felten. LED er fremdeles gode gamle LCD med ny fancy bakbelysning, og TN er TN. Det lar seg ikke gjøre å få gode farver og skyggedetaljer av denslags. Selv om man skulle bruke hardware/software kalibrering til man blir grønn i trynet.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg egentlig bestemt meg for hvilken pc jeg skal kjøpe. Jeg trodde aldri jeg kom til å ende opp med en HP, men dennePC'n ser ut til å ha alt jeg leter etter. I tillegg er den ganske billig.

Andre alternativ jeg har sett på er Asus g51

Fordeler med HP'en:

* solid bygd

* bra tastatur med numpad, tåler søl

* bra skjerm med anti-refleks

* kraftig prosessor (i5-460) og 4 GB ram

* rask harddisk (7200 rpm)

* Ganske lett ca 2,4 kg

* ikke for varm og samtidig ikke bråkete

Ulemper:

* touchpaden trenger muligens litt tilvenning, men den kan også deaktiveres, jeg bruker helst ekstern mus

* Batteri - er nok ikke så aller verst egentlig og bedre enn alternativene virker det som

* ikke dedikert skjermkort, noe som ikke er viktig siden den ikke skal brukes til spilling.

Jeg vil gjerne høre det dersom noen mener at jeg absolutt ikke bør kjøpe denne pc'n :O)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...