Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opplevelse av effektøkning på 18 hk / 38 Nm?


voluz

Anbefalte innlegg

Hei! Har en Audi A4 1.8TQ som er chippet (BSR) til 196 hk / 322 Nm.Neste (og siste) steg på "chip-stigen" til BSR er 214 hk / 360 Nm.

 

Lurer på hvor stor forskjell jeg vil oppleve? (Om noen klarer å anslå.)

 

Noen erfaringer?

Endret av voluz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett sportseksosanlegg er vell fort bare 10-12.000,- og dyser er heøøer ikke billig. Så prisen du har fått er vell ganske ok. Men spørsmålet er jo om det er verdt det.

 

Men om du merker store forskjellen aner jeg ikke, og det på grunn av at du ikke nevner hvor mye dem påstår chippen øker effekten i bunnen av bilen! Også skal det jo nevnes at man ikke merker effekten like godt på alle biler, men du ser fort dette på speedometernåla.

Lenke til kommentar

Det kommer jo ann på. Siden at på motor og trimming så må man nesten balansere kvalitet med kvantitet.

 

Jeg ville heller lagt litt kroner i et skikkelig datasprut, og mappet om hele bilen før annet ble gjordt. Jeg dro ut 40hk på å senke trykket mitt 0.1 bar og justere tenninga . Gjorde dette på dyno!

 

Hvor mye hk er dratt ut av bilen i fra før av og tror du at du kanskje kommer til å ville ha mer i senere tid?

Lenke til kommentar

Komplett sportseksosanlegg er vell fort bare 10-12.000,- og dyser er heøøer ikke billig. Så prisen du har fått er vell ganske ok. Men spørsmålet er jo om det er verdt det.

 

Men om du merker store forskjellen aner jeg ikke, og det på grunn av at du ikke nevner hvor mye dem påstår chippen øker effekten i bunnen av bilen! Også skal det jo nevnes at man ikke merker effekten like godt på alle biler, men du ser fort dette på speedometernåla.

Her er effektdiagrammene:

 

196 hk / 322 Nm:

PChart_x480y540_29_811173955.png

 

 

Og her er for 214 hk / 360 Nm:

PChart_x480y540_37_329817299.png

 

 

20k hadde ikke jeg orka å lagt ut for kun 18hk iallefall. Da hadde jeg heller tatt andre alternativer som et billig datasprut og kjørt opp ladetrykket ytterligere og evt kjøpt kun nye dyser dersom det trengtes.

Nei, var stivt ja synes jeg da. Men sportseksos og dyser spiser jo en stor del av kaka. Men med nye dyser og sportseksos på plass, så er det vel en smal sak for andre tuningfirma (ES Tuning etc.) å bygge videre på det? Må jo være et bedre utgangspunkt enn for biler uten sportseksos og disse dysene...

Lenke til kommentar

Spørs vel også om kurven forandres. Hvis hestene kommer tidligere, eller varer lengre. Vil det jo ha en merkant forskjell. Men 20hk i samme range blir nok ikke noe særlig å skryte av. Start heller med å strippe bilen for unødvendig tyngde da! ;)

Du ser kurvene ovenfor :)

Lenke til kommentar

Har fått tilbud fra et annet tuning-firma som tilbyr 310 hk / 420 Nm til 53 000 kr (inkluderer montering, turbo, grenrør, dyser, mafhus og luftfilter, bensinpumpe, komplett sportseksos fra Ferrita (rustfritt) uten katalysator, frontmontert intercooler og mapping.

LITT annen pris da... men forsåvidt litt annen pakke også...

Lenke til kommentar

Etter chip blir det naturlige valget større snurre.

 

Mange år siden jeg har vært borti 1.8T, men jeg mener å huske at GT28RS, 440 dyser, 4,5bar map sensor og downpipe var alt som skulle til. Litt småvoksen FMIC skader selvsagt ikke.

Fordelen er at man kan spare litt kroner på mappingen, siden det finnes ferdige programmer til såpass vanlige oppgraderinger. Skal være godt for nærmere 350hk, men stort over 300hk er ikke lurt uten å bytte råder.

 

Tviler på at det koster deg mer en 18-20.000 i deler. God butikk i forhold til å utsette K03´n for ytterligere tortur :)

Lenke til kommentar

OK... får se hvor mye man legger i det. Sikkert enklere å oppgradere enda videre om man ikke sparer på løsningene. ;)

 

Noen som har erfaring med rundt 300 hk? Føles det særlig sprekt? Har ikke kjørt noen biler med mer effekt enn min egen (ca. 200 hk), så har null peil på hvordan det oppleves...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...