Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skifte av registerreim på Subaru Legacy.


Skyb3rt

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nett kjøpt meg en bruktbil. Subaru Legacy 2.2 GX.

 

Noen få sprøsmål jeg har:

 

Først lurer jeg på om det er vanskelig?

Jeg har hørt at det er noe vi må nullstille??

Og jeg har hørt at vi må skifte ut vannpumpe, stemmer det??

Og til slutt, hvor får jeg tak i billigest mulig deler?

 

Takker veldig mye for svar! :D

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg og min far har tenkt til å prøve på dette.

Ikke gjør det! :)

 

Medmindre gubben da ikke er kvalifisert, ellers så er det lett å ta seg vann over hodet.

 

I tillegg til selve reg. reima bør du nok ha ny vannpumpe, strammehjul og løpehjul, evt. dynamoreim, servoreim

 

Har hørt det ikke er så mye deler å få tak i til Subaru fra alternative kanaler hvis dere skal gjøre jobben sjøl, men mulig det finnes noe.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Enten et verksted eller en (kvalifisert) handyman som tar slike jobber. Ring litt rundtomkring å hør på pris, eller sjekk om "noen kjenner noen" osv.

 

Nå ser jeg at bilen er temmelig gammel og var rimelig i innkjøp, så det kan jo sånn sett være fristene å hive seg ute i det sjøl. Men kan jo likefullt gå galt

 

btw, hvor sånn ca. bor du?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Har du/dere ikke skrudd noe før, så har jeg ville rådet til å ta det til noen som har skrudd litt mer. Er ikke lurt å begynne med registerbytte dersom det er den første større jobben som du har gjort på en bilmotor før.

 

Men bestemmer du deg uansett for å prøve, så være veldig, veldig nøye med timing. Vær sikker på å låse av hele motoren i TDC, både veiv og kammer, slik at ingenting forskyver seg når du demonterer/monterer. Kommer dette noen grader feil, så vil bilen i beste fall gå dass, og du må plukke alt ned igjen og justere mer. Er det litt værre forskyvning vil du mest sannsynlig kjøre ett eller flere stempler opp i ventilene og bøye disse. Da må du av med toppen og da blir det fort mye jobb og utgifter. Så derfor er timinga av registret så viktig. Utenom dette kritiske punktet er det meste vanlig skruing, få av deksler, reimhjul, etc som er i veien.

Lenke til kommentar

Har du/dere ikke skrudd noe før, så har jeg ville rådet til å ta det til noen som har skrudd litt mer. Er ikke lurt å begynne med registerbytte dersom det er den første større jobben som du har gjort på en bilmotor før.

 

Vi har skrudd endel før...Vi bor liksom på en bondegård, har ett stort verksted, og pappa har skiftet blandt annet enn topp på bilen sin, og vi holder på å skifte topp på en stor ATV/liten traktor(venter på deler). Men ingen av oss er utdannet noe mekaniker...ennå...(Jeg går første året på TIP)

 

Men hvor stor forskjell er det på topp skifte og register reimskifte, arbeid, vanskelighetsgrad?

 

Edit:

btw, hvor sånn ca. bor du?

 

Jeg bor i Hardanger, viss det er i nærheten??

Endret av Umuligt
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjennskap til akkurat hvordan det er på denne bilen, men jeg kan tenke meg at det er noe lignende arbeidsmengde som å ta av toppen, kansje litt mindre. Hvis han har vært av med toppen har han vært borti registret før, da denne må av for at du skal få av toppen. Tror dere skal klare dette greit. Så lenge dere passer på å låse av registret slik at det ikke flytter seg når dere bytter, så er resten bare skruing.

Lenke til kommentar

Ehm..Det der ikke ut som det er noe vankelig å komme frem til reima. Viss du ser bilde på 3 eller 4 på den sida som "joka" har postet, så kan man se at reima er bare bak ett plastikk deksel...

 

Her er noen bilder som jeg tok i mørket av plastikk dekselet:

post-190941-0-01578700-1289753959_thumb.jpg

post-190941-0-63017500-1289754033_thumb.jpg

 

Som dere ser er det vell bare til å låse hele motoren, så ta vekk viftereim-reimhjulene(Kalles det viftereim, selv om den reima der ikke driver vifta?), dynamo og plastikk dekselet? Så kommer man inn og setter inn den nye reima?

Lenke til kommentar

Nei, det er bare som sagt vikitg å låse av motoren, slik at det står i samme posisjon i forhold til hverandre når du monterer tilbake. Utenom dette punktet er det bare skruing og få alt som er i veien unna.

 

Og hvordan låser man motoren? Setter den i gir og tar håndbrekken på? :whistle:

Lenke til kommentar

Nei, siden du nå skal av med reima som timer kammer og veiv i forlhold til hverandre må selve motoren låses. Registerreima sørger for at alt av ventiler (som er styrt av kammene) samsvarer med veivas posisjon, som igjen avgjør hvor stemplene står.

 

Det er mange måter å gjøre dette, noen sveiser noe hjemmelaga og skrur fast slik at det står i lås blant annet. En annnen mer unøyaktig måte er å lage merker på reimhjulene og blokka som du sikter etter. Denne metoden er dog mer risky, og avhenger av at du følger godt med at det ikke flytter mye på seg da du kun har ett referansepunkt. Står motoren i gir, så er selvfølgelig veiva litt mer låst, men den kan fortsatt bevege seg litt. Når du tar av reima så er ikke lenger kammene i kontakt med veiva, som står mer fast, slik at kammene vil kun holdes på plass av det statiske trykket fra ventilløfterne. Det er som regel kammene som har en tendens til å flytte seg pga dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...