Skyb3rt Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Hei, jeg har nett kjøpt meg en bruktbil. Subaru Legacy 2.2 GX. Noen få sprøsmål jeg har: Først lurer jeg på om det er vanskelig? Jeg har hørt at det er noe vi må nullstille?? Og jeg har hørt at vi må skifte ut vannpumpe, stemmer det?? Og til slutt, hvor får jeg tak i billigest mulig deler? Takker veldig mye for svar! Endret 4. januar 2011 av Umuligt Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Men jeg og min far har tenkt til å prøve på dette. Ikke gjør det! Medmindre gubben da ikke er kvalifisert, ellers så er det lett å ta seg vann over hodet. I tillegg til selve reg. reima bør du nok ha ny vannpumpe, strammehjul og løpehjul, evt. dynamoreim, servoreim Har hørt det ikke er så mye deler å få tak i til Subaru fra alternative kanaler hvis dere skal gjøre jobben sjøl, men mulig det finnes noe. Endret 11. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Så du mener at vi bør få ett bilverksted til å gjøre det? Hvor mye vil det koste da? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Enten et verksted eller en (kvalifisert) handyman som tar slike jobber. Ring litt rundtomkring å hør på pris, eller sjekk om "noen kjenner noen" osv. Nå ser jeg at bilen er temmelig gammel og var rimelig i innkjøp, så det kan jo sånn sett være fristene å hive seg ute i det sjøl. Men kan jo likefullt gå galt btw, hvor sånn ca. bor du? Endret 11. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
joka Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 noen bilder her: http://beergarage.com/SubyTBelt.aspx Lenke til kommentar
Brian Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Har du/dere ikke skrudd noe før, så har jeg ville rådet til å ta det til noen som har skrudd litt mer. Er ikke lurt å begynne med registerbytte dersom det er den første større jobben som du har gjort på en bilmotor før. Men bestemmer du deg uansett for å prøve, så være veldig, veldig nøye med timing. Vær sikker på å låse av hele motoren i TDC, både veiv og kammer, slik at ingenting forskyver seg når du demonterer/monterer. Kommer dette noen grader feil, så vil bilen i beste fall gå dass, og du må plukke alt ned igjen og justere mer. Er det litt værre forskyvning vil du mest sannsynlig kjøre ett eller flere stempler opp i ventilene og bøye disse. Da må du av med toppen og da blir det fort mye jobb og utgifter. Så derfor er timinga av registret så viktig. Utenom dette kritiske punktet er det meste vanlig skruing, få av deksler, reimhjul, etc som er i veien. Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Har du/dere ikke skrudd noe før, så har jeg ville rådet til å ta det til noen som har skrudd litt mer. Er ikke lurt å begynne med registerbytte dersom det er den første større jobben som du har gjort på en bilmotor før. Vi har skrudd endel før...Vi bor liksom på en bondegård, har ett stort verksted, og pappa har skiftet blandt annet enn topp på bilen sin, og vi holder på å skifte topp på en stor ATV/liten traktor(venter på deler). Men ingen av oss er utdannet noe mekaniker...ennå...(Jeg går første året på TIP) Men hvor stor forskjell er det på topp skifte og register reimskifte, arbeid, vanskelighetsgrad? Edit: btw, hvor sånn ca. bor du? Jeg bor i Hardanger, viss det er i nærheten?? Endret 13. november 2010 av Umuligt Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg har ikke kjennskap til akkurat hvordan det er på denne bilen, men jeg kan tenke meg at det er noe lignende arbeidsmengde som å ta av toppen, kansje litt mindre. Hvis han har vært av med toppen har han vært borti registret før, da denne må av for at du skal få av toppen. Tror dere skal klare dette greit. Så lenge dere passer på å låse av registret slik at det ikke flytter seg når dere bytter, så er resten bare skruing. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) bor i Hardanger, viss det er i nærheten?? Er nok for langt unna da, ellers så kunne jeg hørt med en kar som tar på seg div. jobber Endret 14. november 2010 av Mr.M Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Ehm..Det der ikke ut som det er noe vankelig å komme frem til reima. Viss du ser bilde på 3 eller 4 på den sida som "joka" har postet, så kan man se at reima er bare bak ett plastikk deksel... Her er noen bilder som jeg tok i mørket av plastikk dekselet: Som dere ser er det vell bare til å låse hele motoren, så ta vekk viftereim-reimhjulene(Kalles det viftereim, selv om den reima der ikke driver vifta?), dynamo og plastikk dekselet? Så kommer man inn og setter inn den nye reima? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Slik ser det i allefall ut under dekslet (med forbehold om det er samme motor. Du kan evt. titte litt hos Bilxtra) http://www.bilxtra.no/butikk/?CatID=1176# Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 (endret) Nei, det er bare som sagt vikitg å låse av motoren, slik at det står i samme posisjon i forhold til hverandre når du monterer tilbake. Utenom dette punktet er det bare skruing og få alt som er i veien unna. Endret 14. november 2010 av Brian Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Nei, det er bare som sagt vikitg å låse av motoren, slik at det står i samme posisjon i forhold til hverandre når du monterer tilbake. Utenom dette punktet er det bare skruing og få alt som er i veien unna. Og hvordan låser man motoren? Setter den i gir og tar håndbrekken på? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Da vil du låse veiva ja, men er lurt å få låst kamakslingene og, slik at de ikke rører på seg. Vet man får tak i verktøy til å låse av kammakslingene på vanlige motorer, men usikker på om man får tak i noe til boxermotorer. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Nei, siden du nå skal av med reima som timer kammer og veiv i forlhold til hverandre må selve motoren låses. Registerreima sørger for at alt av ventiler (som er styrt av kammene) samsvarer med veivas posisjon, som igjen avgjør hvor stemplene står. Det er mange måter å gjøre dette, noen sveiser noe hjemmelaga og skrur fast slik at det står i lås blant annet. En annnen mer unøyaktig måte er å lage merker på reimhjulene og blokka som du sikter etter. Denne metoden er dog mer risky, og avhenger av at du følger godt med at det ikke flytter mye på seg da du kun har ett referansepunkt. Står motoren i gir, så er selvfølgelig veiva litt mer låst, men den kan fortsatt bevege seg litt. Når du tar av reima så er ikke lenger kammene i kontakt med veiva, som står mer fast, slik at kammene vil kun holdes på plass av det statiske trykket fra ventilløfterne. Det er som regel kammene som har en tendens til å flytte seg pga dette. Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Men det er ingen motor produsenter som har funnet opp noe fiks-faks greier som du bare kan trykke inn slik at alt blir låst? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Selvsagt har de det, selv biltema har sett til slikt bruk. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 De orginallåsedelene jeg har sett er som oftest unødvendig dyre, slik at det ikke lønner seg med mindre du skal bytte en del reimer. Det billigste løsning er å markere alle reimhjul godt og sikte etter disse. Er du nøye kan du få det bra også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå