Gå til innhold

Oppdatere felt ved hjelp av skjema

Anbefalte innlegg

For noen måneder siden kom jeg med et enkelt mysql-spørsmål her og fikk så kjapt og bra svar at jeg bare må prøve det igjen! Jeg er helt ubrukelig på å lage script selv...

Jeg ønsker meg to skjemaer:

1. Et tekstfelt og en knapp som heter OK. I tekstfeltet putter man medlemsnummer(m_id) og når man trykker OK kjører et script som finner raden med det medlemsnummeret i tabellen (jos_medlemsregister) og oppdaterer et felt (betalt) til å inneholde "JA". Feltene(betalt) er tomme fra før. Dette er altså så vi manuelt kan plotte inn medlemsnummerene til de som har betalt og oppdatere databasen. Konge hvis scriptet også kan vise hele tabellraden og feks meldingen "Medlemskapet har blitt oppdatert!" når det er kjørt.

2. To tekstfelt og en knapp som heter OK. I tekstfelt 1 skal medlemsnummeret skrives inn og i tekstfelt 2 skal medlemskortets kortnummer skrives inn. Og sistnevnte verdi skal oppdateres til riktig rad i felt "kort_id", som er tomme fra før av. Konge hvis scriptet kan vise tabellraden og feks meldingen "Medlemskapet har blitt oppdatert!", som det andre scriptet.

Any takers? :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg kode dette rett i forumet, så får du feilsøke :p

script1.html

<html>
<body>
<form action="script1.php" method="post">
<p>Medlemsnummer: <input type="text" name="medlemsnummer" /></p>
<p><input type="submit" value="Ok" /></p>
</form>
</body>
</html>

script1.php

<?php
mysql_connect("dbname");
$reult = mysql_query("UPDATE tabell SET betalt='ja' WHERE m_id = '".$_POST['medlemsnummer']."' LIMIT 1");
if ($result) echo "Oppdatert";
else echo "Feil";
?>

Ok.. jeg ble lat og giddet bare ett :new_woot:

Lenke til kommentar

Fantastisk! Har jeg et utgangspunkt så blir det mye lettere å få til. Å skrive om er ikke så vanskelig, men å skrive fra bunn av har jeg ikke sjanse til.

Men et spørsmål til: Kan man få scriptet inn i samme dokument som skjemaet? Slik at den poster til seg selv på en måte?

Lenke til kommentar

Nettopp. Men jeg tenkte på å legge dette inn i en joomla-artikkel, går det da bra å velge action="url til artikkelen" ? Eller er det noe som heter action="_self" eller noe sånt som gjør at den poster til seg selv?

Tusen takk for hjelp!

Edit: Jeg gjorde et forsøk nå, og det ser ut som at scriptet prøver å kjøre når man går inn på siden. Får opp "Feil" med andre ord. Så hvordan får jeg scriptet til å bare kjøre når man har trykket ok? Kanskje det er enklest med en egen php? Klarer den da å hente logg-inn informasjon om mysql-serveren fra joomla eller må jeg legge inn det i php-filen?

Endret av TaklampeX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...