Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte R1 - Dataingeniør

Anbefalte innlegg

Har lest masse om det å bli dataingeniør nå og har kommet fram til at R1 i matte behøves eller anbefales. Det som jeg også har kommet fram til er at dette er et vanskelig fag, og for meg som ikke er ekstremt god i matte, lurer jeg på om jeg i dete hele tatt kommer til å klare det?

Jeg går nå i 9. klasse, og gikk opp fra karakter 3(sterk) til 4 i løpet av 8. klasse. Jeg er generelt god i de vanligste regneartene, brøk og sannsynlighetsregning. Er ikke den beste i f.eks algebra, likninger osv. men har en viss peiling, i forhold til alder og slikt.

Edit: leif

Endret av dreaMz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest at 2 år med Yrkesfag teller som ett år med allmen (studiespesialisering). Vil dette gi grunnlag for å gå høgskole, eller er det allmen påbygging om trengs?

Du må generell studiekompetanse for å gå på høyskole(du kan alltid gå yrkesveien, men da må du vel være over 23 eller 24), altså må du enten har studiespesialiserende eller allmenn påbygning. Skal du da i tillegg bli ingeniør må du i tillegg ha andre fag som er litt forskjellig fra hvor du går i landet, vanligvis er det vel Fysikk 1 og R1+R2 eller forkurs ingeniør.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at 2 år med Yrkesfag teller som ett år med allmen (studiespesialisering). Vil dette gi grunnlag for å gå høgskole, eller er det allmen påbygging om trengs?

Du må generell studiekompetanse for å gå på høyskole(du kan alltid gå yrkesveien, men da må du vel være over 23 eller 24), altså må du enten har studiespesialiserende eller allmenn påbygning. Skal du da i tillegg bli ingeniør må du i tillegg ha andre fag som er litt forskjellig fra hvor du går i landet, vanligvis er det vel Fysikk 1 og R1+R2 eller forkurs ingeniør.

Så R1 blir i 2. klasse (IKT Servicefag) og Fysikk 1 + R2 blir i 3. klasse (allmen påbygning)?

Lenke til kommentar

Med mindre du har tenkt å ta dem ved siden av skolen og gå opp til privatisteksamen kan du ikke ta programfag mens du går en yrkesfaglig linje (før allmenn påbygg, men selv da pleier vel utvalget av programfag å være lite).

Edit: Hvorfor er du så redd for å gå studiespesialisering på VGS? Studiespesialisering biter ikke.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Med mindre du har tenkt å ta dem ved siden av skolen og gå opp til privatisteksamen kan du ikke ta programfag mens du går en yrkesfaglig linje (før allmenn påbygg, men selv da pleier vel utvalget av programfag å være lite).

Edit: Hvorfor er du så redd for å gå studiespesialisering på VGS? Studiespesialisering biter ikke.

I og med at jeg bor på landet, bor jeg ca. 60 minutter med buss unna VGS. Jeg har bodd over halve livet mitt i Trondheim by, har begge brødrene mine der, og mange venner som gjør at jeg skal og vil flytte dit igjen. Det som er, er at om jeg søker ei linje i Trondheim, som de i tillegg har i hjemkommunen min, vil jeg miste borteboerstipend og jeg vil rett og slett ikke få råd til å bo i Trondheim.

Endret av dreaMz
Lenke til kommentar

I og med at jeg bor på landet, bor jeg ca. 60 minutter med buss unna VGS. Jeg har bodd over halve livet mitt i Trondheim by, har begge brødrene mine der, og mange venner som gjør at jeg skal og vil flytte dit igjen. Det som er, er at om jeg søker ei linje i Trondheim, som de i tillegg har i hjemkommunen min, vil jeg miste borteboerstipend og jeg vil rett og slett ikke få råd til å bo i Trondheim.

Sikker på det? Det høres merkelig ut om det er et krav for borteboerstipend at linjen ikke tilbys i hjemkommunen.

Lenke til kommentar

Sikker på det? Det høres merkelig ut om det er et krav for borteboerstipend at linjen ikke tilbys i hjemkommunen.

Nå er ikke jeg sikker, men borteboerstipendet har du vel krav på så lenge du ikke bor i dine foreldres sin bolig. Det er uansett ikke mye penger det er snakk, du vil ha det trangt økonomisk vis du skal overleve bare på borteboerstipendet.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg sikker, men borteboerstipendet har du vel krav på så lenge du ikke bor i dine foreldres sin bolig. Det er uansett ikke mye penger det er snakk, du vil ha det trangt økonomisk vis du skal overleve bare på borteboerstipendet.

Service og Samferdsel finnes ikke i kommunen min, som gir meg borteboerstipend. Studiespesialisering har de derimot, og om jeg søker linja en annen plass, vil jeg ikke få stipend.

Lenke til kommentar

Det heter ikke T1, det heter 1T, og er matten du tar i første klasse.

Het T1 når jeg gikk på VGS med den nye reformen ihvertfall.

TS: Anbefaler deg å velge matematikk T1/1T på VGS og se hvordan det går. Klarer du deg gjennom det, så klarer du deg mest sannsynlig gjennom R1/R2 også. Ingeniørmatten derimot varierer fra by til by.

Går selv på ingeniørhøgskolen, og matten første året er så og si 90% den samme som R2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...