Gå til innhold

Rygge og parkere


Star Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hjelper lite å gjenta seg selv, det blir ikke mer korrekt av den grunn :)

 

Her er mine påstander:

1. Du har dårligere sikt når du rygger enn når du kjører rett frem

2. Du har større område å måtte ha kontroll på når du rygger ut vs å rygge inn

3. Barn og dyr vet ikke hva ryggelys er, langt mindre forstår de faren ved det

4. Når man rygger har man vikeplikt for alt, og minst 60-70% forventer at du viker

 

Dette er konkrete påstander, 3 er beviselige fakta og en er en sannsynlig påstand. Kan du si deg enig i disse og samtidig påstå at det er er veldig liten risiko knyttet til rygging?

 

Kan jo samtidig slenge ut følgende linker:

If: Vi må bli bedre til å rygge

VG Nett: Ryggeuhell koster en halv milliard i året

 

Sistnevnte artikkel har til og med en undertittel som sier "Rygg inn, kjør ut".

 

For all del. Om du absolutt vil gjøre deg selv den bjørnetjenesten med å kjøre inn og rygge ut så kjør på, men ikke kom her og påstå at det er enklere, like sikkert eller mer praktisk. Det meste taler i mot.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite å gjenta seg selv, det blir ikke mer korrekt av den grunn :)

 

Her er mine påstander:

1. Du har dårligere sikt når du rygger enn når du kjører rett frem

2. Du har større område å måtte ha kontroll på når du rygger ut vs å rygge inn

3. Barn og dyr vet ikke hva ryggelys er, langt mindre forstår de faren ved det

4. Når man rygger har man vikeplikt for alt, og minst 60-70% forventer at du viker

 

Dette er konkrete påstander, 3 er beviselige fakta og en er en sannsynlig påstand. Kan du si deg enig i disse og samtidig påstå at det er er veldig liten risiko knyttet til rygging?

 

Kan jo samtidig slenge ut følgende linker:

If: Vi må bli bedre til å rygge

VG Nett: Ryggeuhell koster en halv milliard i året

 

Sistnevnte artikkel har til og med en undertittel som sier "Rygg inn, kjør ut".

 

For all del. Om du absolutt vil gjøre deg selv den bjørnetjenesten med å kjøre inn og rygge ut så kjør på, men ikke kom her og påstå at det er enklere, like sikkert eller mer praktisk. Det meste taler i mot.

 

 

Ja, nå er det vel DU som gjentar deg selv.. :tease:

 

Spørsmål til deg angående linker og enorme kostnader ved ryggeuhell.

 

Hvis det eksisterer statistikker på det....tror du flest matrielle skader oppstår når bilister skal rygge inn i en trang lomme eller når bilister skal rygge ut?

 

Min ville gjetting går mot det første alternativet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker å se etter om det er barneseter eller lignende i bilen jeg vurderer å parkere vedsiden av. Er det tydelig tegn på småbarnsfamiliebil så parkerer jeg en annen plass, har ikke behov for å få slengt døren inn i bilen noen flere ganger nå! :p

Enig! Makan til irritasjonsemne skal man lete lenge etter! Har skjedd med meg flere ganger også. Har begynt å ta bilder av bilen når jeg parkerer nå, og får med meg bilene (med skiltnummer) på hver side, om det er det.

Lenke til kommentar
Spørsmål til deg angående linker og enorme kostnader ved ryggeuhell.

 

Hvis det eksisterer statistikker på det....tror du flest matrielle skader oppstår når bilister skal rygge inn i en trang lomme eller når bilister skal rygge ut?

 

Min ville gjetting går mot det første alternativet.

Du klarte jo glatt å overse spørsmålet mitt ;)

 

Eg klarer ikke å finne statistikker som skiller mellom bulking som skyldes rygging ut av eller inn på parkeringsplasser. Eg tror heller ikke at dette finnes.

 

Eg vil til dels være enig med deg i at av de bulkene som oppstår så oppstår kanskje flest ved rygging inn, men eg vil påstå at dette skyldes manglende erfaring nettopp fordi folk sjeldent eller aldri gjør det. Om man rygger inn i en parkert bil så har man ganske enkelt driti seg ut. Det finnes ingen unnskyldning. Man har feilvurdert avstanden/svingradiusen/plassen/marginene/osv og bulket. En liten del av disse situasjonene kommer kanskje som et resultat av overmot(hah, eg skal da klare å parkere der) men de aller aller fleste skyldes manglende erfaring/kunnskap/trygghet.

 

Mao, rygger man mer vil man få mer erfaring og antall skader som skyldes rygging vil også reduseres. Hadde ikke det vært fint da?

Lenke til kommentar

Spørsmål til deg angående linker og enorme kostnader ved ryggeuhell.

 

Hvis det eksisterer statistikker på det....tror du flest matrielle skader oppstår når bilister skal rygge inn i en trang lomme eller når bilister skal rygge ut?

 

Min ville gjetting går mot det første alternativet.

Eg tipper at det er omvendt.

Lenke til kommentar
Spørsmål til

Du klarte jo glatt å overse spørsmålet mitt ;)

 

Jeg har svart deg flere ganger gjennom tråden, men du ignorerer det jeg skriver.

Jeg innrømmer at det i noen situasjoner kan være dårligere sikt når man skal rygge ut, men anser dette som uproblematisk når du snegler deg ut i 1 km/t. Omgivelsene vil ta hensyn til en bil som rygger ut av en parkeringslomme. Til og med barn vil forstå at det er et faremoment, kanskje ikke dyr vil forstå, men er det særlig aktuelt da??

Personskader som følge av rygging er sikkert minimalt og de ulykkene som skjer behøver vel ikke være direkte relatert til problemet med at man rygger UT av en lomme.

 

Og jada, det hadde vært en fordel av at Ola og Kari øvde og økte sine ryggeferdigheter, men for Kari er det en utopi :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes kun èn god grunn til å kjøre rett inn, og det er at man kommer lettere til bagasjerommet. De fleste liker å kjøre handlevogna helt bort til bilen, og slipper man da å trille den innimellom biler er sannsynligheten for handlevognbulker mindre. Kjøremessig derimot, finnes det ikke akkurat mange fordeler med å kjøre rett inn.

Lenke til kommentar

Det er heilt klart ein fordel å rygge inn dersom det er trangt om plassen. På den måten treng du berre å ha kontroll på det området du skal rygge inn i.

Dersom du kjøyrer rett inn så er det vanskeligare å komme seg ut sidan du har dårligare sikt.

 

Her er det heilt sikkert stor forskjell på ryggeferdigheitene, men dersom eg hadde vært dårlig til å rygge (les: sjå kvar eg rygger) så ville eg heller ha rygga inn på ein parkeringsplass og risikert å bumpe borti ein anna bil eller vegg kontra å rygge ut ifrå ein parkeringsplass og få ein anna bil som er i full fart gjennom parkeringsplassen i sida på bilen.

Begge hendelsane vil være min feil sidan eg rygger, men småbulkane er mykje billigare å fikse en en kollisjon mellom to bilar i fart.

Veldig mange bilar har dårlig sikt ut til sidene når du rygger så dersom du skal rygge ut fra ein parkeringsplass og har to store bilar på kvar side så er det nærmast umogleg å sjå om det kjem ein bil eller fotgjenger. I slike tilfeller skal du eigentleg ha ein person til å vinke deg ut dersom du skal rygge på ein sikker måte, dette slepper du dersom du rygger inn på parkeringsplassen.

 

 

Det einaste minuset eg kan komme på med å rygge inn er at det tar litt lengre tid, så dersom du er i eit parkeringshus som er nesten heilt fullt så er det kjappare å sikkre seg parkeringsplassen ved å kjøyre rett inn kontra å rygge. Har opplevd ein og anna gong at eg har kjøyrt forbi ein parkeringsplass og gjort meg klar til å rygge inn berre for å oppleve at det kjem ein bil i stor hastigheit og setter snuten på bilen inn på parkeringsplassen eg skulle bruke. Men dette tilhøyrer skjeldenheitane at folk er så frekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Hvis det eksisterer statistikker på det....tror du flest matrielle skader oppstår når bilister skal rygge inn i en trang lomme eller når bilister skal rygge ut?

Jeg gjetter når folk rygger ut, fordi da er det tusen ting ekstra å holde styr på - og hvis unnskyldningen er at de er dårlige sjåfører og syntes det er lettere å kjøre inn så gjør de seg en Bjørnetjeneste ved å gjøre det unødvendig vanskelig å komme seg ut av plassen igjen..

 

 

Klarer ikke finne såpass detaljstatistikk, men ifølge trast.no (forsikringsbransjens Trafikkskadestatistikk) så er det altså registrert(for personbil):

 

Antall skader fordelt på kjøretøytype og ulykkesart

 

Kryssende kjøreretninger i kryss 10,5%

Møtende kjøreretninger i kryss 1,0%

Parallelle kjøreretninger i kryss 0,6%

Påkjørt bakfra 15,5%

Forbikjøring 2,3%

Møting6,5%

Rygging 18,3%

Påkjørt parkert kjøretøy 15,9%

Eneulykke 16,6%

Påkjørsel av fotgjenger/syklist 0,2%

Annen ulykkestype 11,3%

Ukjent/uoppgjort 1,2%

Sum 100%

 

http://trast.fnh.no/UI/Trast.aspx#m_resultHeading

 

Så uavhengig av denne diskusjonen om man skal parkere bilen(rygge inn) eller bare sette den fra seg(kjøre inn) så ser man her en pålitelig kilde (i motsetning til vg sine journalister) på at rygging alene er den største faktoren. Så kan man jo lure på om påkjørsel av parkerte kjøretøyer skjer i forbindelse med parkering eller ikke..

 

Selv rygger jeg inn hvis det var noen tvil, da slipper jeg å bry meg med å rygge rett bak til fronten er klar av bilene ved siden av. Det slår meg som pussig at man kan være en forkjemper for en vanskeligere løsning på ting (hvor man må holde oversikt over unødvendig mange ting på en mer komplisert måte), og si at det er lettest. :)

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Rygger selv alltid inn på parkeringsplasser, så sant jeg ikke skal ha noe stort inn i bagasjerommet...

 

Men saken er jo den at å rygge inn på en parkeringsplass er presisjonsrygging; bilen må havne noenlunde beint, noenlunde midt mellom stripene og en passelig avstand fra veggen. Mens når man rygger ut er det ikke så fryktelig farlig hvor(dan) bilen havner. Jeg tror det er derfor folk som ikke er så flink til å rygge foretrekker å rygge ut - sikkerheten tenker de nok ikke over...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...