Sheldon C Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) De får da et stort problem når de skal rygge ut i blinde med dårlig plass til å manøvrere, men det problemet ønsker de å skyve foran seg. Helt utrolig!! Jeg forstår ikke logikken din?? Rygge ut i blinde? Speilene fungerer vel når du rygger ut også, eller hur? Står du parkert med fronten inn er det jo rygge reeeetttt ut, når du er klar av bilene på siden har du jo plenty manøvringsplass. For bilister som ikke er helt dus med rygging så er jo dette myyyyyeeee enklere enn å rygge inn i en trang passasje mellom 2 biler. Håper noen andre enn H80 kan bekrefte dette, eventuelt korrigere meg. Endret 20. november 2010 av Bond007 Lenke til kommentar
H80 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Speilene fungerer når du rygger ut, men du ser jo svært lite i dem. Du har ingen oversikt hverken til høyre eller venstre fordi det står biler (kanskje høye ugjennomsiktige SUV-er eller kassebiler) på begge sider. Når du rygger ut, er førerposisjonen plassert såpass langt borte fra hjørnene til disse bilene at du ser svært lite av det som foregår i veien/kjøregangen du skal ut på. Du må som regel flere meter ut i "veien" før du kan se noe særlig. Når du kjører ut av en parkeringsplass, sitter du som regel mye nærmere "kjøregangen" mellom parkeringsplassene og har dermed bedre oversikt ut til sidene. Når det gjelder argumentet om manøvreringsplass, så er du kanskje vant til å ha all verdens plass mellom radene hvor folk parkerer? I såfall forstår jeg at du ikke tenker så mye på dette. Men i tettbygde strøk (store byer) er det gjerne så trangt at det er vanskelig å parkere med fronten inn. Har flere ganger sittet og ledd av frognerfruer som prøver å manøvrere sin Q7 (eller lignende biler) med fronten inn i en parkeringsplass. I blant må de rygge 2-3 ganger før de kommer inn, mens de med letthet kunne kjørt forbi parkeringsplassen og rygget inn på første forsøk. Fordi det kreves mindre plass når man rygger inn og kjører ut. Det er nesten utrolig at det finnes folk som i det hele tatt vil diskutere dette. All logikk tilsier at det er mer fornuftig å rygge inn og kjøre ut, med mindre man har bakhjulsstyring og/eller har førerposisjonen nærmere bakenden en fronten av bilen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Selvfølgelig har du redusert sikt til sidene når du rygger ut, men som jeg har kommentert tidligere i tråden så vil lav fart når du rygger ut redusere risikoen for at det skjer noe. Hvis du snegler deg ut den først meteren så vil andre bilister på parkeringsplassen oppdage deg. Selv pleier jeg å rygge inn og er enig i at det er mere fornuftig. Men jeg står fast på at for bilister som ikke mestrer rygging så godt så er det mye lettere å rygge ut enn å rygge inn i en trang passasje. All logikk tilsier det! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Argumentet med at når man rygger ut så kjører man saktere holder ikke mye vann. Man kan fint rygge like sakte inn også. Mine argumenter for å rygge inn i stede for å rygge ut: - Når man skal rygge inn er det et begrenset område man trenger å ha kontroll på - husk at man har vikeplikt for alt når man rygger! (noe som inkluderer barn, dyr, voksne, handlevogner, andre parkerte biler, kjørende biler, vegger og betongsøyler) - Når man rygger ut må man ha kontroll på mye større område - Å rygge inn krever mindre plass siden man svinger med fronten og ikke baken på 100% av personbilene - Når man parkerer er man oftere roligere og har mer "roen" på bilen enn når man kommer tilbake til bilen etter et par timer på kjøpesenter eller en dag på jobb(osv) - På vinterstid kan kulde/dugg føre til en mer stresset sjåfør samt mindre sikt som gjør det enda værre å få oversikten over et større område(gjelder mest for eldre biler eller biler med fuktig cupe) - Man kan ikke leve hele sjåfør-livet sitt uten å rygge så det er like greit å bli komfortabel med å rygge først som sist På jobb har vi ca 40 parkeringsplasser som er vinklet mot den innkjørselen som er nærmest hovedveien. Det tar meg 20-30 sekund totalt å kjøre inn den andre innkjørselen slik at når eg passerer en plass så er det bare å rygge rett inn i en behagelig vinkel. De fleste andre kjører inn innkjørselen nærmest hovedveien og kjører så rett inn på plassen. De ingen tenker over er at når kl er fire så er det 25-35 biler som skal rygge ut nærmest samtidig og disse må vike og passe på hverandre. I tillegg må de også ta hensyn til kundene som skal til dyrebutikken i første etasje. Her er det ofte økt trafikk i fire tiden kontra i sju-åtte tiden når butikken er stengt. Samtidig som at de må bruke utkjørsel nr 2 som går forbi et kjøpesenter og langs en vei som har mer trafikk på ettermiddagen en formiddagen, noe som resulterer i at de ofte må stå og vente på andre biler før de kan kjøre ut. Alternativet blir at de må rygge to ganger for å komme ut den andre utkjørselen. Eg har tatt dette opp rundt lunsjbordet og alle er enige i at å rygge når de skal hjem er noe herk. Allikevel er det ingen som endrer handlingsmønsteret sitt. Eg mistenker da at dette skyldes manglende ryggekunnskaper eller erfaring. Begge deler synes eg er litt bekymringsverdig. Lenke til kommentar
firkantspiker Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Støtter nomore... Eller så kan man jo, hvis man er på en plass hvor parkeringsplassene er mot hverandre, som de ofte er på stor plasser, finne to ledige og kjøre gjennom. Da slipper man jo å rygge inn og står klar til å kjøre ut igjen. Jeg gjør ofte det selv, swoop rett igjennom og null stress. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Jo, selvfølgelig kan man det, men gidder du virkelig lete etter p-plass i 5min ekstra kun for det? Satt på spissen selvsagt. Til de som mener det er bedre å rygge ut av en p-plass, har dere noengang forsøkt å rygge ut av en "lukeparkering"? Ikke? Prøv det og kom tilbake så ser du pipa får en annen lyd Om jeg derimot skal være ærlig er jeg også en av de som stort sett kjører rett inn på en p-plass, med utenom av på gårdsplassen her hvor det er VM i idiot-parkering. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Til de som mener det er bedre å rygge ut av en p-plass, har dere noengang forsøkt å rygge ut av en "lukeparkering"? Ikke? Prøv det og kom tilbake så ser du pipa får en annen lyd Vi snakker ikke om lukeparkering her, det er noe helt annet. Uansett hvordan dere argumenterer så er det veldig mange som velger å kjøre med front inn og rygge ut. Det må være en grunn til...kan det være at de vurderer det som enklere? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 [uansett hvordan dere argumenterer så er det veldig mange som velger å kjøre med front inn og rygge ut. Det må være en grunn til...kan det være at de vurderer det som enklere? Ja, for langt ifra nok sjåfører tenker fremover i tid når de sitter bak rattet. Jeg har alltid rygget inn og kjørt ut (der det er fysisk mulig) på parkeringsplasser og lignende. Dette lærte jeg av kjørelæreren min under en av de første timene jeg hadde, og på grunn av dette har jeg aldri hatt problemer med å rygge etter at jeg fikk lappen, uansett hvor trangt/svingete det er. Det er faktisk morsomt å klare å rygge der de aller fleste gir opp! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Uansett hvordan dere argumenterer så er det veldig mange som velger å kjøre med front inn og rygge ut. Det må være en grunn til...kan det være at de vurderer det som enklere? I så fall er folk flest svært korttenkte. Det er ikkje tvil om at det er lettare å rygge inn enn ut på ein parkeringsplass med bilar i alle retningar. Eg trur det er vane og kanskje ein smule vegring mot å rygge. Folk har det travelt og vil ikkje bruke tid på å rygge. I så måte er dei korttenkte sidan du uansett må rygge ut igjen. For min del vil eg heller ha nokre sekundar ekstra når eg skal ut enn inn. Sjølv om det sjølvsagt er latterlig lite tid i det store bilete. Grunnen til at eg ryggar er fordi arbeidsgjevaren min har ein policy på jobb om at alle skal rygge inn, det vart og sterkt oppfordra om å gjere dette privat. Eg tok lappen mens eg jobba der, og etter 2 år på den arbeidsplassen var det blitt ein vane. Eg gjer det og alltid privat, ikkje fordi arbeidsgivar vil, men fordi eg ser fordelane med det, samt at det er ganske greit å ha kontroll på rygging generelt. Ser støtt og stadig folk som raver rundt baklengs som om ein skulle tru dei aldri hadde kjørt bil før. Endret 24. november 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Uansett hvordan dere argumenterer så er det veldig mange som velger å kjøre med front inn og rygge ut. Det må være en grunn til...kan det være at de vurderer det som enklere? I så fall er folk flest svært korttenkte. Det er ikkje tvil om at det er lettare å rygge inn enn ut på ein parkeringsplass med bilar i alle retningar. Eg trur det er vane og kanskje ein smule vegring mot å rygge. Folk har det travelt og vil ikkje bruke tid på å rygge. I så måte er dei korttenkte sidan du uansett må rygge ut igjen. For min del vil eg heller ha nokre sekundar ekstra når eg skal ut enn inn. Sjølv om det sjølvsagt er latterlig lite tid i det store bilete. Grunnen til at eg ryggar er fordi arbeidsgjevaren min har ein policy på jobb om at alle skal rygge inn, det vart og sterkt oppfordra om å gjere dette privat. Eg tok lappen mens eg jobba der, og etter 2 år på den arbeidsplassen var det blitt ein vane. Eg gjer det og alltid privat, ikkje fordi arbeidsgivar vil, men fordi eg ser fordelane med det, samt at det er ganske greit å ha kontroll på rygging generelt. Ser støtt og stadig folk som raver rundt baklengs som om ein skulle tru dei aldri hadde kjørt bil før. Joda, jeg rygger også vanligvis inn i parkeringslommene. Men til tross for at jeg har null problemer med å rygge så er jeg ikke helt enig i at det er enklere å rygge inn. Arbeidsgivernes oppfordring om å rygge inn går på HMS (hysteriet). Det er sikrere å rygge inn i en tom parkeringslomme enn å rygge ut. Argumentet er at det er viktigere å ha god sikt når man skal ut. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Og det stemmer jo, siden det er et større område man må ha oversikt på når man skal ut enn inn. På en ledig parkeringsplass er det sjeldent andre personer, dyr, gjenstander eller andre ting som kan komme i veien for deg og som du har vikeplikt for. Det kan man ikke si når man skal rygge ut. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Vi snakker ikke om lukeparkering her, det er noe helt annet. No shit. Poenget gjelder fortsatt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Og det stemmer jo, siden det er et større område man må ha oversikt på når man skal ut enn inn. På en ledig parkeringsplass er det sjeldent andre personer, dyr, gjenstander eller andre ting som kan komme i veien for deg og som du har vikeplikt for. Det kan man ikke si når man skal rygge ut. Ja, nettopp et større område. Du har større rom når du rygger ut til å vri rundt bilen, derfor er det lettere teknisk å rygge ut. Som jeg har nevnt tidligere så vil sneglefarten når man rygger ut kompensere for eventuelle farer med å treffe noe/noen...men det argumentet var du visst ikke helt enig i Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Man har et større område ja, som man må ha kontrollen på kombinert med mindre sikt = en dårligere kombinasjon enn å rygge inn. I tillegg kan man ikke snu like raskt når man må rygge ut og trenger derfor også den større plassen man får. Farten kan man regulere både når man skal inn og ut, så det er ikke et argument uansett Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Man har et større område ja, som man må ha kontrollen på kombinert med mindre sikt = en dårligere kombinasjon enn å rygge inn. I tillegg kan man ikke snu like raskt når man må rygge ut og trenger derfor også den større plassen man får. Farten kan man regulere både når man skal inn og ut, så det er ikke et argument uansett Hvis du greit har kjørt inn i en lomme med fronten først så skal du ha null problemer med å rygge ut på samme plassen. Den lave farten var et argument for at det er forsvarlig å rygge ut. Med lav fart og ryggelys så vil omgivelsene ta hensyn til at du er på vei ut av parkeringsplass, derfor er det etter min mening veldig liten sikkerhetsrisiko. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Flere parkeringshus burde å begynne med denne løsningen som oppfordrer til å rygge inn. Og ja, takk til dere som vil komplimentere mine tegneferdigheter i MS Paint. Endret 24. november 2010 av Zeromac Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Flere parkeringshus burde å begynne med denne løsningen som oppfordrer til å rygge inn. Og ja, takk til dere som vil komplimentere mine tegneferdigheter i MS Paint. Problemet er at mange synest løsyinga er ideell for å kunne kjøre rett inn og. Piler er ikkje alltid så viktig for alle. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Hvis du greit har kjørt inn i en lomme med fronten først så skal du ha null problemer med å rygge ut på samme plassen. Stort sett, men man må fortsatt rygge med dårlig sikt. Og man kan jo oppleve at bilene så står ved siden av står parkert nærmere enn de som stod der når du kjørte inn. Ingen garanti. Den lave farten var et argument for at det er forsvarlig å rygge ut. Med lav fart og ryggelys så vil omgivelsene ta hensyn til at du er på vei ut av parkeringsplass, derfor er det etter min mening veldig liten sikkerhetsrisiko. Godt trente omgivelser du har da. Barn tar sjeldent notis av ryggelys. Ikke dyr heller for den del. Og det er heller ikke alle bilister som får med seg at du rygger og de som gjør det forventer at du ser dem og stopper siden du har vikeplikt for alt når du rygger. Samme gjelder voksne. Mange som legger igjen logikk, ansvar for egen sikkerhet og hensynsfølelsen hjemme. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Hvis du greit har kjørt inn i en lomme med fronten først så skal du ha null problemer med å rygge ut på samme plassen. Stort sett, men man må fortsatt rygge med dårlig sikt. Og man kan jo oppleve at bilene så står ved siden av står parkert nærmere enn de som stod der når du kjørte inn. Ingen garanti. Den lave farten var et argument for at det er forsvarlig å rygge ut. Med lav fart og ryggelys så vil omgivelsene ta hensyn til at du er på vei ut av parkeringsplass, derfor er det etter min mening veldig liten sikkerhetsrisiko. Godt trente omgivelser du har da. Barn tar sjeldent notis av ryggelys. Ikke dyr heller for den del. Og det er heller ikke alle bilister som får med seg at du rygger og de som gjør det forventer at du ser dem og stopper siden du har vikeplikt for alt når du rygger. Samme gjelder voksne. Mange som legger igjen logikk, ansvar for egen sikkerhet og hensynsfølelsen hjemme. Ingenting er sikkert her i livet. Du finner risikomomenter overalt (også når du rygger inn) hvis du leter med lys og lykter. Min vurdering er fremdeles at det er VELDIG liten sikkerhetsrisiko å rygge ut. Beklager at jeg er nødt til å gjenta meg selv mange ganger. Stopper nå. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) Ingenting er sikkert her i livet. Du finner risikomomenter overalt (også når du rygger inn) hvis du leter med lys og lykter. Min vurdering er fremdeles at det er VELDIG liten sikkerhetsrisiko å rygge ut. Det kan så være, men er du uenig i at risikoen er større når ein ryggar ut enn inn? Skal du rygge inn så har du god sikt framfor bilen og kan snu deg eller bruke speil for å sjekke bak og på sidene. Bakover har du ei risikosone som er bak bilen og på ei side. Skal du rygge ut så ser du ingenting nyttig framover, det kan kome folk og dyr inn frå begge sider og du må halde styr på dei samtidig som du har kontroll bakover. Du har altså eit større rom å måtte ta hensyn til, samt at dette rommet er bak og på sidene av bilen, i forhold om ein skal rygge inn der halve risikosona er framover, der du har ei stor frontrute. “Back-in/head-out diagonal parking is superior to conventional head-in/back-out diagonal parking. Both types of diagonal parking have common dimensions, but the back-in/head-out is superior for safety reasons due to better visibility when leaving. This is particularly important on busy streets or where drivers find their views blocked by large vehicles, tinted windows, etc., in adjacent vehicles in the case of head-in/back-out angled parking. In other words, drivers do not back blindly into an active traffic lane. The back-in maneuver is simpler than a parallel parking maneuver. Furthermore, with back-in/head-out parking, the open doors of the vehicle block pedestrian access to the travel lane and guide pedestrians to the sidewalk, which is a safety benefit, particularly for children. Further, back-in/head-out parking puts most cargo loading (into trunks, tailgates) on the curb, rather than in the street.” Endret 24. november 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå