Star Fox Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Er det noen enkle triks når det kommer til å rygge og parkere? Jeg vet at man kan kjøre fram inn i en parkeringsplass som er ledig foran, for så å rygge tilbake på plass (da blir det fare for gjennomgangstrafikk bak). Hvordan er det hvis jeg skal rygge rett inn ved siden av en annen bil? Er det noen sånne generelle ting, som f.eks. at sidespeilet skal være ved siden av den parkerte bilens bremselys e.l. før jeg begynner å vri på rattet osv.. Rygge og parkere er det eneste jeg sliter med. Lukeparkering var kjempelett... utrolig nok. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Det er ingen universelle regler. Biler kommer i alle størrelser og fasonger. Øvelse gjør mester, men bare ikke øv deg mellom en Jaguar og en Ferrari den første gangen 6 Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Øve øve øve. Når jeg rygger inn på en parkeringsplass bruker jeg kun sidespeilene og prøver å plasserer meg noe lunde midt mellom de hvite linjene. Pleier av og til å "sikte" speilene litt nedover for å se den hvite linjen. Forstår egentlig ikke folk som kjører rett inn, istedenfor å rygge. Jeg liker når hvertfall ikke å rygge ut av en parkeringsplass når jeg ikke har så veldig god oversikt om det skulle komme en bil bak meg som ikke ser at jeg rygger. (Awesome avatar helsekost ble plutselig veldig sulten på en brødskive nu) Endret 12. november 2010 av -Léon- Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Lær deg å bruke spegl på alle sider og kjør på med trening, einaste som hjelper. Finnes ingen grenser eller tidspunkt der du skal gjere sånn eller sånn. Det vil variere alt etter kva bil du kjører med. Når du først har lært deg det så er det piece of cake. Eg ryggar alltid inn på parkeringsplassen, med mindre eg kan kjøre gjennom ein plass og stå sånn at eg likevel kan kjøre rett fram når eg skal ut. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg rygger kun inn i en parkeringsplass hvis det ikke er noen biler på siden av. Man blir vel bedre med tiden, men jeg liker det ikke. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg rygger kun inn i en parkeringsplass hvis det ikke er noen biler på siden av. Man blir vel bedre med tiden, men jeg liker det ikke. Jeg er vel litt motsatt, liker å ha en bil på hver av sidene ;P Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Ofte er rygging det eneste alternativer hvis det f.eks er smalt og man må sno seg rundt en stolpe. Ellers er det enkleste å kjøre rett inn og rygge ut igjen, mere tumleplass når man rygger ut. Dessuten vil rygging normalt foregå i svært lave hastigheter, føler meg derfor alltid helt trygg å rygge ut. Kan ellers anbefale bil med ryggesensor/parkeringsensor, både foran og bak. Spesielt på moderne biler kan det være vanskelig å beregne avstand til vegg osv og da er sensorer et nyttig hjelpemiddel. Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg rygger kun inn i en parkeringsplass hvis det ikke er noen biler på siden av. Man blir vel bedre med tiden, men jeg liker det ikke. Jeg er vel litt motsatt, liker å ha en bil på hver av sidene ;P Jeg bruker å se etter om det er barneseter eller lignende i bilen jeg vurderer å parkere vedsiden av. Er det tydelig tegn på småbarnsfamiliebil så parkerer jeg en annen plass, har ikke behov for å få slengt døren inn i bilen noen flere ganger nå! Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Jeg rygger kun inn i en parkeringsplass hvis det ikke er noen biler på siden av. Man blir vel bedre med tiden, men jeg liker det ikke. Jeg er vel litt motsatt, liker å ha en bil på hver av sidene ;P Jeg bruker å se etter om det er barneseter eller lignende i bilen jeg vurderer å parkere vedsiden av. Er det tydelig tegn på småbarnsfamiliebil så parkerer jeg en annen plass, har ikke behov for å få slengt døren inn i bilen noen flere ganger nå! hehe, har faktis aldri tenkt over det. Men så har jeg heldigvis aldri fått en dør i siden (bank i bordet) Endret 13. november 2010 av -Léon- Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Kan innrømme at døren min har sneiet litt på sidebilen hvis det er trangt. Men ikke så det har blitt merke. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ofte er rygging det eneste alternativer hvis det f.eks er smalt og man må sno seg rundt en stolpe. Ellers er det enkleste å kjøre rett inn og rygge ut igjen, mere tumleplass når man rygger ut. Dessuten vil rygging normalt foregå i svært lave hastigheter, føler meg derfor alltid helt trygg å rygge ut. Med mindre bilen er taua vekk har du vel samme mengde plass om du rygger inn eller ut? Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Spesielt på moderne biler kan det være vanskelig å beregne avstand til vegg osv og da er sensorer et nyttig hjelpemiddel. Jeg ser ikke den der, hvorfor mener du det er vanskeligere å bedømme avstand med en ny bil kontra en eldre bil? Om du ikke er vandt med å kjøre bilen så er det en ting, men sånn generelt? Nei, jeg skjønner det ikke 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Spesielt på moderne biler kan det være vanskelig å beregne avstand til vegg osv og da er sensorer et nyttig hjelpemiddel. Jeg ser ikke den der, hvorfor mener du det er vanskeligere å bedømme avstand med en ny bil kontra en eldre bil? Om du ikke er vandt med å kjøre bilen så er det en ting, men sånn generelt? Nei, jeg skjønner det ikke Designere av moderne biler har prioritert utseendet på bekosning av sikt. Høyere hekk og mindre sikt bakover. Det er ihvertfall slik jeg opplever det, kanskje du har andre erfaringer? 2 Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Personlig har jeg ikke hatt noen problemer med de nyere bilene jeg har kjørt, men så unngår jeg steder jeg ser jeg kan få problemer med en bil jeg ikke er kjent med så godt det lar seg gjøre. Men jo, jeg ser poenget ditt. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Med mindre bilen er taua vekk har du vel samme mengde plass om du rygger inn eller ut? Faktisk ikke. Man har mindre behov for plass om man rygger inn og kjører ut. Dette fordi de fleste biler har styring på forhjulene. Du får tenke litt over saken og evt. teste det med lekebiler eller med skikkelige biler, det er ganske logisk at det er slik. Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjører framlengs inn i trange parkeringsplasser, for det første behøver man mye mindre plass når man rygger inn, for det andre får man mye bedre oversikt når man kjører forbi, ser på plassen man skal parkere på, stopper og rygger på speil. Hvis man kjører inn har man jo overhodet ingen oversikt når man skal rygge ut, om det er trangt ser man ingenting pga bilene som står på begge sider. Kan legge til at de aller fleste gaffeltrucker har styring på bakhjulene, nettopp fordi de brukes i trange ganger der man gjerne vil bruke minst mulig plass på å kjøre inn og ut av "parkeringsplasser" (hente og sette fra seg paller). Med bakhjulsstyring kan man "rygge" inn og "kjøre" ut av reolene og man kan dermed gjøre gangene mellom reolene smalere. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Eg rygger inn når eg skal parkere, og kjører rett ut når eg skal kjøre, i 90% av tilfellene. Det er enklere å rygge inn på trange plasser og man trenger mindre plass totalt sett. Anbefales. Om man føler seg lite trygg på det så er det bare å øve. Ta deg god tid. I en del parkeringshus har eg også sett at plassene er vinklet med kjøreretningen, for å forenkle "kjør frem, rygg inn" praksisen. Her vil man være rimelig stresset eller lost om man konsekvent ikke vil lære seg å rygge når man skal parkere. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Med mindre bilen er taua vekk har du vel samme mengde plass om du rygger inn eller ut? Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjører framlengs inn i trange parkeringsplasser, for det første behøver man mye mindre plass når man rygger inn, for det andre får man mye bedre oversikt når man kjører forbi, ser på plassen man skal parkere på, stopper og rygger på speil. Hvis man kjører inn har man jo overhodet ingen oversikt når man skal rygge ut, om det er trangt ser man ingenting pga bilene som står på begge sider. Grunnen til at mange kjører med fronten inn er at det er mye enklere. Mange behersker ikke rygging like godt (kvinnfolk). Hvis det er godt svingrom utenfor parkeringslommen så er det såklart mye enklere å kjøre med front først. Rygging ut av parkeringslommen vil jo som oftest skje i snegletempo og dette vil delvis kompensere for risikoen med dårlig sikt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Faktisk ikke. Man har mindre behov for plass om man rygger inn og kjører ut. Dette fordi de fleste biler har styring på forhjulene. Du får tenke litt over saken og evt. teste det med lekebiler eller med skikkelige biler, det er ganske logisk at det er slik. Eg tenker på parkeringsplasser der du har bilar i alle retningar, som eg forsto var hovudproblemet til trådstarter. Sjølvsagt er det lettare på ein åpen plass der du kan rygge bakover 10 meter. Grunnen til at mange kjører med fronten inn er at det er mye enklere. Mange behersker ikke rygging like godt (kvinnfolk). Hvis det er godt svingrom utenfor parkeringslommen så er det såklart mye enklere å kjøre med front først. Rygging ut av parkeringslommen vil jo som oftest skje i snegletempo og dette vil delvis kompensere for risikoen med dårlig sikt. På ein åpen parkeringsplass, ja, men på ein parkeringsplass med fleire rekker blir det ikkje lettare. Om dei rygger i snegletempo inn eller ut skulle ikkje bety stort. Kjører du rett inn i ein trang plass for å unngå å rygge så får du jo berre problemet tilbake når du skal ut igjen. Endret 20. november 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Faktisk ikke. Man har mindre behov for plass om man rygger inn og kjører ut. Dette fordi de fleste biler har styring på forhjulene. Du får tenke litt over saken og evt. teste det med lekebiler eller med skikkelige biler, det er ganske logisk at det er slik. Eg tenker på parkeringsplasser der du har bilar i alle retningar, som eg forsto var hovudproblemet til trådstarter. Sjølvsagt er det lettare på ein åpen plass der du kan rygge bakover 10 meter. Grunnen til at mange kjører med fronten inn er at det er mye enklere. Mange behersker ikke rygging like godt (kvinnfolk). Hvis det er godt svingrom utenfor parkeringslommen så er det såklart mye enklere å kjøre med front først. Rygging ut av parkeringslommen vil jo som oftest skje i snegletempo og dette vil delvis kompensere for risikoen med dårlig sikt. På ein åpen parkeringsplass, ja, men på ein parkeringsplass med fleire rekker blir det ikkje lettare. Om dei rygger i snegletempo inn eller ut skulle ikkje bety stort. Kjører du rett inn i ein trang plass for å unngå å rygge så får du jo berre problemet tilbake når du skal ut igjen. Nei, vi er ikke enige der. Selv på en parkeringsplass med flere rekker så vil det være enklere å rygge ut enn å rygge inn mellom 2 biler. Forutsatt at det er svingrom nok i "midtrekka" når du har kommmet klar av parkeringslommen. Men det må det jo være, har du klart å kjøre inn med front først så skal det jo være en enkel sak å rygge ut. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Det er _alltid_ best å rygge inn og kjøre ut. Jeg vet at det er en arrogant påstand, men sånn er det bare. Man behøver mindre plass til manøvrering og får bedre oversikt om man rygger inn. De som gjør noe annet, gjør det sannsynligvis fordi de ikke liker å rygge, ikke klarer å bruke speil, og ikke ønsker å gjøre det de er ukomfortable med. De utsetter det i stedet. De får da et stort problem når de skal rygge ut i blinde med dårlig plass til å manøvrere, men det problemet ønsker de å skyve foran seg. Det er alltid lettest å komme inn og ut av parkeringsplassen om man rygger inn og kjører ut. Da trenger man mindre plass og har mer oversikt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå