*F* Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Når dem drikker så mye at dem dør av det kan jeg se at det blir problematisk, ellers er det vel ikke verdens undergang. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Når dem drikker så mye at dem dør av det kan jeg se at det blir problematisk, ellers er det vel ikke verdens undergang. Poenget er vel mer at det lett kunne vært unngått, og at dette problemet muligens har ledet til tilstanden Norge er i: En stygg drikkekultur og skremmende høyt antall alkoholikere. Jeg har som sagt aldri lært noe alkohol-fornuft på skolen, alt det jeg har lært er av venner, erfaring og foreldre. Det er ikke alle som tenker at 500ml sprit kan ta livet ditt. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Nei, må si jeg selv ble litt overasket over at han døde av den mengen oppgitt i artikkelen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Men nå vet du at det kan skje, fordi du har blitt opplyst. Jeg tror ikke noen her vil benekte at ungdommen har behov for bedre undervisning i rusmidler. Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Når dem drikker så mye at dem dør av det kan jeg se at det blir problematisk, ellers er det vel ikke verdens undergang. Poenget er vel mer at det lett kunne vært unngått, og at dette problemet muligens har ledet til tilstanden Norge er i: En stygg drikkekultur og skremmende høyt antall alkoholikere. Jeg har som sagt aldri lært noe alkohol-fornuft på skolen, alt det jeg har lært er av venner, erfaring og foreldre. Det er ikke alle som tenker at 500ml sprit kan ta livet ditt. 1/2 liter ren Alkohol är mycket. Jag tror inte någon dricker så mycket. Dessutom : LD50 - (caffein) 192 mg/kg LD50 - (Alcohol) 5628 mg/kg Kaffe är farligare Endret 18. november 2010 av Eysteinn inn illráði Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Er det meg eller spleiser vi to forskjellige tråder? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 En halvliter sprit er ikke så uvanlig å drikke nei. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Nok et bevis på uvitenhet blant nordmenn og alkohol. En typisk felle er å drikke 60% som om det var 40%, da kan du fort ende på pumping eller død. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Meg du sikter til? Isåfall nei er ikke uvitende, jeg bare sier fakta. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Jeg sikter ikke, jeg påpeker ting basert på ditt innlegg. Du sier at en halv liter sprit ikke er uvanlig å drikke, det burde det vært. 1 Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 (endret) Hvorfor har ikke læreplanene i norsk skole info om det å drikke alkohol på rett måte? Hvorfor opplyses det ikke om farene ved å drikke sterke alkoholprodukter i raskt tempo? Som å "shotte" og om å styrte vodka? Karnsje fordi det ikke har noe for seg? Et godt eksempel er holdningskampanjene som staten har presset inn i kjøreopplæringen, folk som har dårlig/ingen kontroll over sine hemninger blir ikke kurert uansett hvor mye moralpreik du gir dem. Å fange opp de som er "feilkobla" hjemmefra eller genetisk disponert er veldig vanskelig, enten så overlever de lenge nok til at fornuften innhenter dem eller så dauer dem. Endret 18. november 2010 av Rebel-Rider 1 Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Hjernen er ikke fullt utviklet før midten av tjueårene. I lys av denne informasjonen burde man kanskje ikke drikke særlig mye før da. Aller helst burde man ikke drikke i det hele tatt. Det har ingen formildende effekter, og gir deg ingenting. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Hjernen er ikke fullt utviklet før midten av tjueårene. I lys av denne informasjonen burde man kanskje ikke drikke særlig mye før da. Aller helst burde man ikke drikke i det hele tatt. Det har ingen formildende effekter, og gir deg ingenting. Det der er bare dårlig fundert kvasiforskning. Intelligensutviklingen stopper jo opp ved 16 år. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hjernen er ikke fullt utviklet før midten av tjueårene. I lys av denne informasjonen burde man kanskje ikke drikke særlig mye før da. Aller helst burde man ikke drikke i det hele tatt. Det har ingen formildende effekter, og gir deg ingenting. Selvsagt gir det deg noe, ellers hadde ingen drukket det. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Siden celler dupliseres oftere når vi er yngre, og dermed øker sjansen for kreft, hva bør da ha som en aldersgrense på sigaretter? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Det der er bare dårlig fundert kvasiforskning. Intelligensutviklingen stopper jo opp ved 16 år. Kvasiforskning ? Hjernen er ikke fullt utviklet før ca. 20-24 år, hvertfall fra hva jeg har lest flere steder. Også sett flere gå ut mot nettopp det å innta noen form for rusmidler før den alderen er nådd da vi per dags dato ikke vet hvilken effekt dette har på utviklingen til hjernen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Intelligensutviklingen stopper jo opp ved 16 år. Snakk for deg selv ... Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Min erfaring er at skolen fremmer en nulltoleranse for rusmidler, og når man har den holdningen at å ruse seg er forkastelig og dumt, er det vanskelig å informere om hva som er ansvarlig drikking. Det hindrer fremdeles ikke det faktum at veldig mange ungdommer drikker før de er 18 år. Jeg mistet en av mine beste venner på grunn av alkohol. Vi var begge 14 år, og skulle på bygdefest. Han hadde stjålet en flaske med 40%. Denne flaska drakk han fort. Han sluknet veldig fort på vorspielet hos kjæresten min. Da festen var slutt, flyttet vi han fra badet og over til sofaen. Han sov og snorket. På morgenen oppdaget jeg og kjæresten ingen livstegn, og ringte deretter etter ambulanse. En time etter at de hadde kommet, gav de opp og erklærte han død. Først to år etter ble det i skole-regi opplyst litt mer om alkohol og dens farer. Jeg og andre venner av meg tenkte: "Dette kom to år for sent!". Vi visste ikke hvordan vi skulle behandle en full person, og vennen min visste i hvert fall ikke hvordan en skal "drikke med måte". Vi har alle noe å lære om alkoholens farlige sider, og dette burde vært undervist og informert om tidlig. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 20. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2010 Datteren døde med seks i promille http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7433392 - Styr unna sprit Og det er mange ungdommer som lurer på hvordan de skal unngå å bli for fulle. Svarene kan de få fra Rustelefonen: - Ikke drikk sprit, råder avdelingsleder Sturla K. Naas Johansen. Han anbefaler at ungdom holder seg unna sprit, og heller holder seg til drikker som holder lavere alkoholprosent. - I tillegg er det viktig å drikke mye vann underveis på festen, og ikke drikke på tom mage, oppfordrer Rustelefonen. Og skulle det skje at man ikke klarer å oppnå kontakt med noen, f.eks i forbindelse med en drikkekonkurranse, er anbefalingen klar: - Ring legevakta med en gang! Bedre én gang for mye, enn en gang for lite, sier Sturla K. Naas Johansen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå