Kaarerekanraadi Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hvorfor har ikke læreplanene i norsk skole info om det å drikke alkohol på rett måte? Hvorfor opplyses det ikke om farene ved å drikke sterke alkoholprodukter i raskt tempo? Som å "shotte" og om å styrte vodka? Er det moralisme som styrer? Kompromisser med KRF? Avholdkrefter i AP? Det finnes folk som dør av dette: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/3153625/Student-died-after-drinking-half-a-litre-of-vodka-in-20-minutes-for-a-bet.html Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Min erfaring er at skolen fremmer en nulltoleranse for rusmidler, og når man har den holdningen at å ruse seg er forkastelig og dumt, er det vanskelig å informere om hva som er ansvarlig drikking. 1 Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Hvis jeg skal snakke ut fra egen erfaring så vet de aller aller fleste at det å shotte tequila ikke er det smarteste man gjør, men det hindrer ikke mange i å gjøre det. Selv er jeg klar over at hvis jeg shotter nok av det så kan mye rart skje men det stopper meg ikke i å shotte ett par alikevel. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Jeg må si meg enig med mesteparten av postene her, måten skoler fremstiller alkohol, gjør det nesten tullete; ved å fortelle yngre elever hvor mye de ikke kan ha noe, vil ikke gjøre annet enn å få frem deres indre rebell, de vil lett få tak i alkohol, og da vil de drikke seg så fulle som overhodet mulig. Mulig for å være rebeller, eller bare for å ha det gøy. Selv har jeg sluttet totalt med alkohol siden jeg ble 18, jeg føler meg forsåvidt ikke lenger tiltrukket av det, mulig fordi jeg har andre og tryggere måter å ruse meg på, eller rett og slett fordi det nå er tilgjengelig for meg, og jeg ikke lenger ønsker å gjøre det, siden jeg ikke trenger gjøre noe mer enn å kjøpe meg noen øl. Selv mener jeg ikke at alkohol-kulturen i Norge er verst, men heller all den snus-bruken vi ser i norske skoler. (jeg har intet imot snus etter fylte 18 år) Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Korrekt alkoholbruk - inget alls. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Hallo slikt har man foreldre til. På skolen lærer man norsk, historie og matte. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Korrekt alkoholbruk - inget alls. Det kalles fanatisme det. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Er det moralisme som styrer? Kompromisser med KRF? Avholdkrefter i AP? Nei, her er det bokstavelig talt snakk om "laissez-faire". Trygt forankret utpå høyre fløy. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Er det moralisme som styrer? Kompromisser med KRF? Avholdkrefter i AP? Nei, her er det bokstavelig talt snakk om "laissez-faire". Trygt forankret utpå høyre fløy. Laissez-faire er vell det motsatte av ALT som assosieres med Norge. Bare fordi sosial-demokratiet har noen åpenbare feil, ikke skyll det på kapitalismen! Lenke til kommentar
Sameboe Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Like greit at vi fjerner den loven, funket i fem år den loven, før alkoholforbruket overgikk det alkoholkonsumet som var da loven kom... Nå er den rekordhøy, i tillegg så ser man alkoholreklame på internett, film og på utenlandske TV kanaler som så og si alle får inn. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Har vage minner fra barneskolen om en gjeng med avholdsungdom som reiste rundt og fortalte om alle farene ved alkohol. Åpenbart ikke snakk om egne erfaringer... Good times. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Akuratt det ansvaret der mener jeg ligger hos foreldre, ikke skole. Dog at skolen lærer null-toleranse mot alle rusmidler er så mislykket som det kan få blitt, det har motsatt effekt om noe. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 17. november 2010 Forfatter Del Skrevet 17. november 2010 Har vage minner fra barneskolen om en gjeng med avholdsungdom som reiste rundt og fortalte om alle farene ved alkohol. Åpenbart ikke snakk om egne erfaringer... Good times. Høres ut som Juvente. En ganske vannvittig organisasjon som jeg aldri har forstått helt hva egentlig driver med. De er litt som New Age og Fremtiden I Våre Hender. . Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) Som elev i ungdomsskolen har vi prosjekter vedrørende alkohol og rusmidler, i tillegg til tema om dette i blant annet naturfag. Problemet er at det aldri tas ordentlig seriøst av elevene når en lærer eller innleid person i 50års aldere forteller om dette. Med ungdommer som kan vise til erfaringer og fortelle hvordan alkohol påvirket livet ville det ha blitt mye mer spennende og mer effektivt. Det fungerer rett og slett ikke når en lærer står og preiker. Vi har gode organisasjoner og personer som kommer til skolen og forteller om mobbing, egne erfaringer og hvordan livet til den personen ble endret grunnet mobbing på skolen, men vi har aldri hatt det slik når det gjelder alkohol og rusmidler. Det synet vet jeg at mange andre elever på andre skoler også deler. Endret 17. november 2010 av Paisley Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Jeg vil si nei! Jeg er kun street-smart på alkohol, og vet kun ifra kompiser at så mye alkohol om gangen kan være dødelig. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 hva med en poll? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Om ungdom i dag hadde blitt opplyst om farene ved rusmidler, tror jeg nesten at alle ungdommene hadde røykt pot istedenfor alkohol; men det har seg slik (som gavekort sier) at folk har kun en generell forståelse av hva alkohol er, og de har erfart rusen, og vet dermed hvordan rusen er. Ytterst få bryr seg nok om skrupe-lever når de drikker seg noen øl. 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Men er ikke dette litt storm i vannglass? Er ungdomens alkoholforbruk et stort problem? Og hva er så problemet? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Om ungdom i dag hadde blitt opplyst om farene ved rusmidler, tror jeg nesten at alle ungdommene hadde røykt pot istedenfor alkohol; men det har seg slik (som gavekort sier) at folk har kun en generell forståelse av hva alkohol er, og de har erfart rusen, og vet dermed hvordan rusen er. Ytterst få bryr seg nok om skrupe-lever når de drikker seg noen øl. Har du sett det Danska Sjukhuset? Det är fullt av folk som fått psykos av kannabis. Kannabis är lagligt i DK. Men jag är enig med dig: Alkohol är farligare. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Men er ikke dette litt storm i vannglass? Er ungdomens alkoholforbruk et stort problem? Og hva er så problemet? Unger i dag drikker såpass mye at de pådrar seg utrolig mye skader. Nå snakkes det nok ikke om ungdom over alderen 18, men 15-17. Jeg tror dette er alderen hvor alkoholbruken er på sitt verste. Det er et faktum at alkohol kan føre til meget alvorlige symptomer, og derfor burde ungene i dagens samfunn være veldig forsiktig når det kommer til bruken. Voksne på den andre siden, burde ha totalt frie tøyler, ettersom at den dagen du blir 18, blir du sjef over kroppen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå