Gå til innhold

Ekstern mikrofon via tilbehørssko, HF M36

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp kjøpt meg et Canon legaria HF M36, og lurer på om det er mulig å koble til en profesjonell mikrofon på tilbehørsskoen?

Altså, på kameraet, er det en tilbehørssko. Og jeg lurer på om det går an å koble til en profesjonell RØDE kameramikrofon på tilbehørsskoen?

De mikrofonene jeg snakker om er disse: http://www.japanphoto.no/product/videokamera/tilbehor/rode-videomic/

og

http://www.japanphoto.no/product/videokamera/tilbehor/audio-technica-atr-6250/

Og forresten, må jeg koble mikrofonen via en ledning til mikrofon inngangen i kameraet, eller holder det med å bare koble den i tilbehørsskoen?

En annen ting også, hvor får jeg kjøpten MINI HDMI kabel til kameraet?

Endret av Webhjelp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av disse kan kalles profesjonelle mikrofoner. Dog er Røde sine VideoMic svært nær en profesjonell mikrofon.

Men jeg er langt fra sikker på at noen av disse kan brukes, Røde VideoMic bruker en vanlig blitssko og krever ekstern mikrofoninngang. HF M36 har vel bare en mini tilbehørssko med koblinger i skoen. Så jeg er redd for at du må kjøpe mikrofoner fra Canon laget til skoløsningen.

Mini HDMI til HDMI får du nesten over alt, på Elkjøp, i fotoforretninger osv. HDMI A - C er et mye brukt navn, eller bare HDMI - HDMI mini.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det du trenger er en Canon DM-100 mikrofon til 1695 kr.

Øverføringen av lyd og strøm går via kontakter på skoen. Du trenger derfor ikke å huske på å slå av og på mikrofonen (som du må gjøre med Røde VideoMic). Mikrofonen har tre modi: mono shotgun (for dialog), 90° stereo og 120° stereo. Det er gummi på foten som demper vibrasjoner fra kameraet. Det følger med dead cat vindhette.

Jeg har selv en slik mikrofon jeg bruker til Canon HF-S100. Lyden er minst like god som Røde VideoMic (som jeg også har). Mikrofonen trekker litt strøm fra kameraet, men dette er så lite at jeg aldri har merket noe.

Edit: Ikke kjøp DM-50 fordi dette er en mikrofon med standard accessory shoe (ikke mini).

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...