salamishit Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Hei Jeg har en oppgave her som jeg ikke skjønner hvilken formel jeg skal bruke. Oppgaven: På merkeskiltet til en 3 faset vekselstrøm motor står det: 230V/50Hz P=20kw, Cos phi = 0,8 og eta/ virkningsgraden er 0.8 hva blir spenningen ved motoren når det er 30m mellom sikr, skap og m otor Jeg skal finne ut spenningstapet i volt, finne ut hvilken sikring, og vite tverrsnittet når er det er en åpen installasjon. Kan noen hjelpe meg? Endret 11. november 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Først regner du ut strømmen til motoren. I = P / (U * rota av 3 * cos * n (virkningsgrad)) Videre bruker du strømmen for å dimensjonere kabel iht. tabell i NEK 400. Så regner du ut motstanden i kabelen du valgte. Husk at spenningsfallet ikke skal være mer enn 4%. Rk = (ro * l * 2) / a Tverrsnittet må du finne etter at du har regnet ut strømmen motoren trekker. Da kan du regne ut Rk. Videre bruker du U = I * Rk for å finne spenningsfallet. Hvis bokstavene i formlene er uklare får du bare spørre. Endret 11. november 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har regnet ut strømmen i en tidligere oppgave og den er 78.44 A Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Du kan også forenkle hele greia. Her er en link: http://no.wikipedia.org/wiki/Spenningsfall Jeg ser også at jeg har rotet litt. Det blir riktig om du bruker den første formelen på den siden. Bare stryk mine to siste. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Får det ikke til jeg, fikk spenningstapet til å bli 103 volt, tror det er feil. Lenke til kommentar
compus Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Får det ikke til jeg, fikk spenningstapet til å bli 103 volt, tror det er feil. Da må du nok ha valgt en kabel som ville gå opp i røyk ved første anledning! Jeg mener å huske at f.eks leder med tverrsnitt 25mm2Cu skal ha en resistans rundt 1/(25*55) Ohm/m = 0,00072 Ohm/m. På 30m blir motstanden 0,021 Ohm og spenningsfallet 1,71V med den angitte strømmen som virker sannsynlig. Da er vi i nærheten av noe realistisk. Motstandsverdiene er tatt ut av hukommelsen men jeg tror de er i nærheten av det riktige. Spenninsfallet du måler fra fase til fase blir det dobbelte altså ca 3,4V. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Får det ikke til jeg, fikk spenningstapet til å bli 103 volt, tror det er feil. Da må du nok ha valgt en kabel som ville gå opp i røyk ved første anledning! Jeg mener å huske at f.eks leder med tverrsnitt 25mm2Cu skal ha en resistans rundt 1/(25*55) Ohm/m = 0,00072 Ohm/m. På 30m blir motstanden 0,021 Ohm og spenningsfallet 1,71V med den angitte strømmen som virker sannsynlig. Da er vi i nærheten av noe realistisk. Motstandsverdiene er tatt ut av hukommelsen men jeg tror de er i nærheten av det riktige. Spenninsfallet du måler fra fase til fase blir det dobbelte altså ca 3,4V. Jeg bare lurte på hvordan du fikk .1.71 volt? Endret 11. november 2010 av Ownbeef Lenke til kommentar
compus Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg bare lurte på hvordan du fikk 1.71 volt? 78,44 A * 0,021 Ohm = 1,71V Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Lurer også på om hvordan vet du resistansen i en 25mm kabel? finnes det i montørhåndboka eller noe sånt? Lenke til kommentar
compus Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Som jeg sa tok jeg dette fra hukommelsen. Materialdata finnes mange steder. Motstanden i en leder kan finnes av formelen: Se f.eks.her For Cu er 0,0175 og med dette blir motstanden som vi har regnet på: (Jeg husket rimelig bra!) For mer presis beregning av spenningsfall i bl.a. utstrakte nett er det nødvendig å ta hensyn til både faseforskyvning og andre andre forhold. Det står vel også sikkert noe i læreboka di! Endret 11. november 2010 av compus Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 takker så meget for hjelp compus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå