Gå til innhold

Aktivering av kostnader i enkelmannsforetak

Anbefalte innlegg

Heisann

Har noen spørsmål angående innkjøp i ett nyoppstartede enkelmannsforetak som driver i film og media bransjen.

Firma passerer 50k i omsetning og blir mva registrert innen utgangen av 2010.

La oss si at følgende er investert:

Ett kamera (uten linse) : 10990,- ink moms

Linse : 9990,- ink moms

redigerings PC: 18990,- inkl moms.

Momsen fås igjen, så den trekkes fra: 2198+1998+3798=7994,-

Slik jeg har forstått det, må jeg da aktivere PC innkjøpet for det går over 15000,- ekskl moms (selv om det bare er med 100 kroner)

Kamera og linse føres direkte som drifsmiddel på resultat konto (100% avskrevet samme år)

PC skrives ned med 30% i år (4558,- 2010) og resten 10634 avskrives i 2011.

Stemmer dette ?

Kamera og linse kan vel kanskje også sees på som 1 investering? Selv mener jeg de er veldig forskjellig, da man har ett kamerahus og mange liser.

Noen som har noen kommentarer?

Endret av mart0n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamera og linse kan vel kanskje også sees på som 1 investering? Selv mener jeg de er veldig forskjellig, da man har ett kamerahus og mange liser.

Noen som har noen kommentarer?

Reglene sier at all påkostning (herunder også tilleggsutstyr som ikke kan brukes selvstendig, som linser, vil jeg tro) på aktiverte driftsmidler også skal aktiveres, slik at om kameraet kostet 16.000 og linsa 2.000, og det var to separate kjøp, så skulle likevel linsa/ene kjøpt i ettertid måtte aktiveres.

Når kameraet koster under 15k og tilleggsutstyret koster under 15k, så burde derimot ikke noen av delene medføre aktiveringsplikt. Men, det er jo som du selv sier et visst skjønnsspørsmål om kamera+linse egentlig kan sies å være ett driftsmiddel, og om det ikke følger noen slags billig standardlinse med kameraet er det et betydelig argument for å se begge deler i sammenheng.

Kjøpes de i to separate handler og fakturaer, med noe tid i mellom, er det nok noe enklere å hevde at kameraet ikke er aktiveringspliktig, og dermed ikke tilleggsutstyret heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...