stoff3r Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hei, jeg har et nettverk gående her som sørger for trøbbel for så å si alle sammen. En kort beskrivelse: Fra modemet, netopia 3351, går det til en gigabit switch, som igjen deler ut til for eksempel PC-er og til en gammel trådløs gateway fra 3com. Grunnen til at jeg ikke bruker 3com gatewayen som switch er at den har brannmur som jeg ikke får slått av, og med xbox live får jeg da strict NAT med dobbel brannmur. Jeg har valgt å ha wep-kryptering med kun tall, så det blir lettere å skrive inn på dårlige tastaturer som feks macbooken og nokiaen min. Problemer som oppstår: Hver gang jeg starter pc-en min på nytt, får jeg opp "multiple networks" som nettverk gjennom tp-kabelen, slik at den er tilkoblet, men ikke får internett, selv om det står at den har internett. Tror den kobler til gatewayen i tillegg til modemet. Macbook Pro klarer ikke å få internettilgang, og får ip 254 eller noe, som er tilsier at den ikke har skikkelig kobling med gatewayen. Nokia-telefonen min (n8), sliter også med tilkoblingen og klarer ikke holde seg tilkoblet i det hele tatt. Jeg utelukker ikke å kjøpe en ny trådløs ruter for å nøste opp i disse problemene, hvis det hjelper. Takker på forhånd hvis noen svarer Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Du har koblet nettverket ditt inn på WLAN-porten på den trådløse routeren din sant? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Tror du bør finne ut hva de forskjellige enhetene er og så rydde litt. Modemet ditt er et routermodem. Er switchen en ren switch? Hvis WLAN får 192.x.x.x inn via nettverkskabel, så må switchen vare en router. Hvis WLAN deler ut 192.x.x.x, så kan det være en trådløsrouter. Det greieste kan være å koble alt slik at routermodemet deler ut 10.0.0.xxx til alle enhetene. På en router, så kan man slå av DHCP (LAN) og koble nettverkskabel i LAN. Da vil man bruke den som switch og evt trådløspunkt. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Tror du bør finne ut hva de forskjellige enhetene er og så rydde litt. Modemet ditt er et routermodem. Er switchen en ren switch? Hvis WLAN får 192.x.x.x inn via nettverkskabel, så må switchen vare en router. Hvis WLAN deler ut 192.x.x.x, så kan det være en trådløsrouter. Det greieste kan være å koble alt slik at routermodemet deler ut 10.0.0.xxx til alle enhetene. På en router, så kan man slå av DHCP (LAN) og koble nettverkskabel i LAN. Da vil man bruke den som switch og evt trådløspunkt. ¨ beklager seint svar til dere, har på en måte ikke fått til å abonnere på denne tråden. Hei. Modemet gir ut Ip-adresser ja, det gjør også wlan ruteren. Jeg vil helst ikke slå av dette da det skaper trøbbel for de mindre begavede i familien. Switchen er en Dlink Dgs 1005D "gigabit switch". Grunnen til at jeg vil ha wlanet med dhcp er at det er mange pc-er og enheter som kommer og går ganske ofte i dette nettverket, og for eksempel min far kan ikke drive å bytte mellom statisk og automatisk IP hver dag når han kommer hjem fra jobben. Netopia modemet går til port 5/5 på swtitchen, port 2/5 går videre til wlanet. Har dette noe å si? Wlan ruteren gir seg selv 192.168.1.1 ip, og hvis jeg prøver å forandre dette til 10.0.0.200 feks, så vil det gi en feilmelding at ruteren har samme subnet som internettet. Deaktivering av DHCP på wlanet er altså litt uaktuelt i å med at det skaper trøbbel for trådløse folk, og jeg vil ikke koble xbox og min PC gjennom trådløsruteren med ledning, for da får jeg strickt NAT med dobbel brannmur. Kan dere dra en konklusjon ut av denne nye informasjonen? Jeg vurderer som sagt å kjøpe en nyere "N" ruter med mer kontroll på oppsettet, der brannmur kan slåes av etc... Du har koblet nettverket ditt inn på WLAN-porten på den trådløse routeren din sant? Ja fra switchen går det ledning til Ethernet porten som står for seg selv på wlan-rutern. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Grunnen til at du fikk problem med å abbonere på tråden kan skyldes omlegging av forumet akkurat på samme tid... Jeg mener ikke du skal fjene DHCP-funksjonen, men at du skal bruke den første DHCP-serveren på hele nettverket. Da slipper du dobbel NAT og forhåpentligvis så blir nettverket mere stabilt også. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Grunnen til at du fikk problem med å abbonere på tråden kan skyldes omlegging av forumet akkurat på samme tid... Jeg mener ikke du skal fjene DHCP-funksjonen, men at du skal bruke den første DHCP-serveren på hele nettverket. Da slipper du dobbel NAT og forhåpentligvis så blir nettverket mere stabilt også. Hmm det skal testes, men hva setter jeg ip-adressen på den trådløse ruteren til, for at den skal komme seg i 10.x.x.x subnettet uten feilmelding? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Det vil forsåvidt fungere uten at du gir den adresse, men det er best at den får en slik at du kan endre trådløsinnstillingene etterpå :-) Hovedrouteren har 10.0.0.0 og da er det normalt best å finne en adresse som ligger utenfor området hovedrouter deler ut til enhetene. Om du f.eks gir trådløsrouter 10.0.0.200, så skal det fungere helt fint. Da kan du kontakte den routeren ved å koble nettverkskabel fra hovedrouteren i en av lanportene på trådløsrouter. Slå av DHCP på trådløsrouter for å unngå forvirring med to servere på samme LAN :-) Alle maskinene får nå IP fra den DHCP-serveren som er i 10.0.0.1. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Det vil forsåvidt fungere uten at du gir den adresse, men det er best at den får en slik at du kan endre trådløsinnstillingene etterpå :-) Hovedrouteren har 10.0.0.0 og da er det normalt best å finne en adresse som ligger utenfor området hovedrouter deler ut til enhetene. Om du f.eks gir trådløsrouter 10.0.0.200, så skal det fungere helt fint. Da kan du kontakte den routeren ved å koble nettverkskabel fra hovedrouteren i en av lanportene på trådløsrouter. Slå av DHCP på trådløsrouter for å unngå forvirring med to servere på samme LAN :-) Alle maskinene får nå IP fra den DHCP-serveren som er i 10.0.0.1. Jeg klarer ikke å gi den en 10.x.x.x adresse. Trådløse ruteren gir meg bare en feilmelding ala "your LAN ip cannot be in the same subnet as your internet IP" også forblir den uforandret. Dette til tross for at den ikke er tikoblet noe annet. Modemet fra NGT har IP 10.0.0.1, og ikke 0, som du sa, vet ikke om dette spiller noen rolle, men jeg får ikke lov til å velge 0 som adresse. Den trådløse ruteren forandrer seg ikke til 10.0.0.x subnettet når den er koblet modemet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Screenshot av der du setter IP? Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 16. november 2010 Forfatter Del Skrevet 16. november 2010 Nå har jeg klart å sette det opp slik at det fungerer fint, ikke testa xbox live enda men. Nå finner jeg ikke IP-adressen til den trådløse ruteren da, siden alle pc-ene står med standard gateway 10.0.0.1. Det som utløste at alt fungerte fint var at jeg kobla det opp som dere sa, også starta ruteren på nytt. Da fikk den ny ip og slikt selv. 10.0.0.1 - 10.0.0.10 er ikke den trådløse ruteren, ei heller 100 eller 200... forslag? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Hvis du har satt opp routeren uten DHCP, men med 192.168.1.1, så kan du nå den ved å sette IP manuelt på PC til f.eks 192.168.1.2. Da vil du få tilgang til webinterface og kan endre IP på den til 10.0.0.200 (forhåpentligvis). Deretter lagrer du og setter PC tilbake til å hente IP automatisk igjen. En annen måte er å resette routeren og så koble til PC. Da vil DHCP være påslått (default setting). Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 18. november 2010 Forfatter Del Skrevet 18. november 2010 Hvis du har satt opp routeren uten DHCP, men med 192.168.1.1, så kan du nå den ved å sette IP manuelt på PC til f.eks 192.168.1.2. Da vil du få tilgang til webinterface og kan endre IP på den til 10.0.0.200 (forhåpentligvis). Deretter lagrer du og setter PC tilbake til å hente IP automatisk igjen. En annen måte er å resette routeren og så koble til PC. Da vil DHCP være påslått (default setting). Må bare si tuuuuuuuusen tuuuusen takk ! Alt er oppe å går nå og fungerer fint, mye bedre enn før Som et siste bonusspørsmål lurer jeg på: Jeg satt modemet mitt til å ha public range fra ip 10.0.0.2 til 195. også valgte jeg å sette den trådløse ruteren til ip 10.0.0.200. Altså utenfor "public range" eller hva det heter. Har dette noe å si? Eller skal jeg sette den som 195 feks? Igjen tusen takk for hjelpa med nettverket Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2010 Del Skrevet 18. november 2010 Du har satt opp public range helt perfekt. Det området er det DHCP-serveren deler ut automatisk. IP-området routermodemet dekker avgjøres av typen subnett (255.255.255.0). Dette subnettet gir aksess fra x.x.x.1 til x.x.x.254. Dermed er .200 garantert ledig for routeren. Lenke til kommentar
stoff3r Skrevet 12. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2011 Hei jeg starter opp igjen denne tråden siden jeg har et relatert problem. Jeg har flyttet og sitter med samme pc på et nytt nettverk. Men det som skjer er at jeg fortsatt får "multiple networks" når jeg kobler meg til kun en stk ruter. Det er tross alt to trådløse rutere i huset, men jeg har kobla i den som har passord og wep-kryptering. Så hvor enn jeg går så får jeg "multiple networks" når jeg kobler meg til noe, og jeg lurer på om dette kan være noe bøgg med windows vista Evt hovedkortet mitt? Ingen andre sliter med dette, inkludert windows XP og Snow Leopard på Macbook pro. Til og med telefonene våre kobler fint til en av nettverkene uten å tulle det til. Når jeg trykker på nettverksikonet nede i høyre hjørne av startlinja, står det at jeg er koblet til "Privatxxxxx" og "unidentified network (privatxxxx)". Begge er local and internet, og begge har samme navn og signalstyrke. Noen tips? Jeg kjøpte forresten Asus rt-n16 og satt i det forrige huset da problemet med internett oppsto flere ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå