Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BIOS "BEEP" Hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Under oppstart etter å ha satt inn ett "nytt" (dvs brukt) skjermkort i pc'en min, så får jeg ikke bilde på skjermen. Det står "No signal".

Maskinen beeper 4 ganger under oppstart. Ett langt beep, og tre korte. Noen som vet hva dette betyr?

Under normal oppstart så beeper maskina 1 gang.

Kortet jeg satte i er ett Gainward HD 4870. Kortet som stod før er ett HD 4670.

Er det noen som har kunnskap om hva disse beepene betyr?

Endret av jersten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har manualen til HK, vil det stå under kapittelet "troubleshooting" e.l. hva disse lyd-kodene betyr. Om du ikke vet hvilket HK du har, er det bare å finne fram lommelykta og lese på dette og deretter gå inn på produsenten sine sider og laste ned manual.

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Se under AMI bios, da det er den typen BIOS som brukes på ditt kort:

http://www.pchell.com/hardware/beepcodes.shtml

Kort sagt: problemer relatvert til minne(RAM). Stort mer spesifikt enn det får du det desverre ikke fra bare error beeps, men det er en god start for feilsøking.

-Stigma

Sjekket linken din, og der står det på 1 langt og 3 korte beep:

"Enhanced Graphics Adapter (EGA)"

Men dette sier meg ikke så mye desverre....

Men takk for tipset!

Lenke til kommentar

Kort sagt: problemer relatvert til minne(RAM). Stort mer spesifikt enn det får du det desverre ikke fra bare error beeps, men det er en god start for feilsøking.

-Stigma

Men takk for tipset!

Det er et RAM-problem, 1 langt og 3 korte beeps er bare EGA-error dersom du har en IBM-bios. Dersom du går ned til du finner "AMI BIOS Beep Codes" ser du at beepene referer til et problem med minnet.

Lenke til kommentar

-Stigma

Men takk for tipset!

Sorry! jeg så bare du sa 4 beep, så jeg så feil på tabellen.

EGA failure betyr kort sagt skjermkort feil, eller rettere sagt den grunnleggende delen av skjermkortet som gjør at du får bilde på skjermen før skikkelige drivere er installert.

Det sagt så når jeg sjekker tabellen under AMI BIOS (for det er jo den du har så langt jeg kan se fra spesifikasjonene, og du må ikke blande dem sammen) er fremdeles minnefeil. Du så nok på IBM standard BIOS tabellen:

1 long beep, 3 short beeps:

You've probably just added memory to the motherboard since this is a conventional or extended memory failure. Generally this is caused by a memory chip that is not seated properly. Reseat the memory chips.

Som tipset sier - dette er generellt indikativt i enten en helt død RAMmodul, eller elektrisk kontaktfeil i en modul som ikke er satt skikkelig på plass. Det første du bør gjøre er å ta ut alle modulene og sette dem på plass igjen. Sjekk at de faktisk står godt nedi. Det er lett å gjøre feil om du er litt FOR forsiktig. Husk at klemmene må kunne gå helt igjen, ellers er de ikke langt nok nedi, og selvfølgleig må de treffe sporet riktig. Om dette mot formodning ikke fører frem så test med èn modul om gangen, siden sjanene for at mer enn èn er defekt er liten.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...