Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Oppgave i Rettslære


Anbefalte innlegg

Hei.

Har for øyeblikket om strafferett i mitt valgfag rettslære. I den forbindelse er det en oppgave jeg skal løse. Jeg lurer på om noen har et forslag til hvordan den kan løses/besvares.

Her er oppgaven:

 

Elvira Andersen gikk en dag i en klesbutikk for å se på en ny vinterkåpe. Hun fant fram flere kåper hun ville prøve, og la sin egen kåpe over en stol i butikklokalet. Mens hun var i ferd med å prøve en av kåpene, gikk plutselig brannalarmen.

 

Alle kundene måtte øyeblikkelig forlate lokalet og vente utenfor. Etter et par minutter viste det seg at det var falsk alarm, og alle kunne gå inn igjen. Elvira Andersen var blitt svært oppskaket av episoden, og i stedet for for å gå inn i butikken forlot hun stedet for å gå hjem. Hun hadde på seg kåpen hun var i ferd med å prøve. Hundre meter nede i gata ble hun innhentet av en av de ansatte i butikken og ble beskyldt for å ha stjålet kåpen.

 

Drøft og avgjør om Elvira Andersen kan straffes for tyveri.

 

 

Ja, dette er oppgaven. Er litt i tvil om hun kan straffes for dette. Hvis noen har noen synspunkter, eller meninger på hvordan dette kan drøftes og løses vil det være til stor hjelp.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at det er åpenbart at kunden, slik det er gitt i oppgaveteksten, vil være oppskaket av en slik situasjon. Det er også forsåvidt en reel reaksjon hos mennekser. Jeg vil påstå at det å sikte henne for tyveri jf strl §257, vil være åpenbart urimelig da hun ikke borttok denne gjenstanden for å skaffe seg egen eller andres uberettiget vinning.

 

Sånn ca etter strl § 257.

 

 

MEN så må det drøftes, og da kan du vel ta for deg emner:

- hvor lenge er det rimelig at hun går med jakken før hun burde oppdage det?

- burde butikkpersonelle reagert tidligere?

- kan det(ut i fra oppgavens tekst) tenkes at det var for egen vinning.

- Jakken hennes lå jo igjen i butikken(kanskje den var dyr?)

Endret av Scannor
Lenke til kommentar

Husk at det må foreligge 4 grunnvilkår, populært kalt straffbarhetsbetingelse. Vilkårene er kumulative, dette betyr at alle må være oppfylt for at det skal foreligge en straffbar handling.

 

1) Det må finnes et straffebud som passer på handlingen (les: lovhjemmel).

 

2) Gjerningspersonen må ha utvist subjektiv skyld, som regel forsett, men gjelder likeså uaktsomhet. Sistnevnte angår særlig ved overtredelse av spesiallovgivningen.

 

3) Det må ikke foreligge noen straffrihetsgrunn. Eksempelvis nødrett eller nødverge.

 

4) Gjerningspersonen må ha vært tilregnelig (les: bevisst). Dette utelukker straff for blant annet mindreårige under 15 år og sinnsyke.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...