Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan kreve tilbake penger

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EZE0dRsY

Hei.

La oss si at jeg har lånt bort 200.000 til en tidligere kamerat av meg. Etter en stund så viser det seg at han ikke har mulighet til å betale tilbake.

Det er skrevet kontrakt på at han skal betale tilbake dette beløpet med en avtalt rente innen en gitt tid. Også en avtalt betalingsplan.

Det hele ender i retten og han blir dømt til å betale tilbake pengene. Men ser at ingen ting kommer på konto. Saken blir ført videre, han blir dømt til å betale tilbake, men ingen ting på konto.

Det er nå gått 3år, og ingen penger er kommet inn på konto. Hvordan kreve tilbake pengene han skylder meg, når han ikke har så mye. Ikke får han lån i banken heller, som han kan betale tilbake med. Når jeg ser på formume og inntektene hannes, står det kr. 0 i inntekt og kr. 0 i formue.

Jeg har vurdert å sette saken til ett innkrevnings byrå, men de skal ha 50% av innbetalingen.

Hvordan får jeg pengene mine igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

La oss si at jeg har lånt bort 200.000 til en tidligere kamerat av meg. Etter en stund så viser det seg at han ikke har mulighet til å betale tilbake.

Det er skrevet kontrakt på at han skal betale tilbake dette beløpet med en avtalt rente innen en gitt tid. Også en avtalt betalingsplan.

Det hele ender i retten og han blir dømt til å betale tilbake pengene. Men ser at ingen ting kommer på konto. Saken blir ført videre, han blir dømt til å betale tilbake, men ingen ting på konto.

Det er nå gått 3år, og ingen penger er kommet inn på konto. Hvordan kreve tilbake pengene han skylder meg, når han ikke har så mye. Ikke får han lån i banken heller, som han kan betale tilbake med. Når jeg ser på formume og inntektene hannes, står det kr. 0 i inntekt og kr. 0 i formue.

Jeg har vurdert å sette saken til ett innkrevnings byrå, men de skal ha 50% av innbetalingen.

Hvordan får jeg pengene mine igjen?

Det er et godt gammelt ordtak som sier "Der intet er å hente, har selv keiseren tapt sin rett". Eier personen ikke nåla i veggen som kan tvangsselges, og har han heller ikke inntekt namsmannen kan pålegge trekk i, så får du ikke igjen pengene, enkelt og greit. Det du kan gjøre er å sørge for at kravet ikke blir foreldet (vanligvis 3 år, men om du har en rettskraftig dom tror jeg det grunnlaget gjelder i 10 år), i tilfelle utsiktene skulle bedre seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Inge:

Ja, var dette jeg fryktet. Ingen nær familie kravet kan rettes mot? At foreldre må selge hus eller noe?

EDIT: eventuelt hannes samboer?

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Han må da få penger fra en plass (om det så er NAV) Få retten til å fengsle han, da får han dagpenger han kan gi deg ;)

Ja, det kan være en tanke. Men tviler på at han klarer å betale ut 370.000 kr i dagpenger :(

Lenke til kommentar

Han må da få penger fra en plass (om det så er NAV) Få retten til å fengsle han, da får han dagpenger han kan gi deg ;)

Hva vil du fengsle ham for da?

Du går ikke i fengsel fordi du lar være å betale tilbake penger.

G :)

Du kan vel få fengsels straff hvis du har ubetalte innkasso krav, mener iallefall at sønnen til ei min mor kjenner ble slengt inn pga manglende betaling.. :hmm:

Eventuelt er det jo bare å få han skyldig i noe! :D

Lenke til kommentar

Ja, det kan være en tanke. Men tviler på at han klarer å betale ut 370.000 kr i dagpenger :(

Hvordan har kr. 200 000,- klart å øke til kr.370 000,- på 3 år?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan vel få fengsels straff hvis du har ubetalte innkasso krav, mener iallefall at sønnen til ei min mor kjenner ble slengt inn pga manglende betaling.. :hmm:

Gjeldsfengsel ble avskaffet for minst 100-150 år siden. Klarer man ikke å betale gjelden sin i dag så vil man til slutt ende opp som konkurs.

Med mindre man snakker om bøter eller bedrageri da...

Renter og saksomkostninger vil eg tro(saken har jo vært tatt opp to ganger).

Lenke til kommentar

Hva vil du fengsle ham for da?

Du går ikke i fengsel fordi du lar være å betale tilbake penger.

Nei, du åker ikke inn for vanlige inkassokrav, så det var nok andre grunner eller annet grunnlag for at han måtte i fengsel.

He,he..

Er du oppfinsom nok så kan du nok alltid frame ham eller bøffe ham inn i jailen. Men jeg tror ikke du får pengene dine på den måten, likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du kan ha rett i det. Hvis man regner morarenter og div. rettsgebyrer så er man raskt oppe i ca. kr. 300 000,- på 3 år. Og advokatomkostninger i to rettsinstanser (jeg overså det) kan vel kanskje beløpe seg til ca. kr.70 000,- .

Men så kan man stille spørsmål ved om hvordan skyldneren klarte å betale egen advokat i to rettsinstanser dersom han er så støvende blakk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Inge:

Ja, var dette jeg fryktet. Ingen nær familie kravet kan rettes mot? At foreldre må selge hus eller noe?

EDIT: eventuelt hannes samboer?

Hvorfor det? Det er jo ikke de som skylder deg penger.

Du har rett i det. Men hvis foreldrene forhåpentligvis dør av alderdom eller noe i nærmeste framtid, så kanskje det er en mulighet for arv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Renter og saksomkostninger.

Hyr inn en torpedo. Han får nok fart på seg hvis alternativet er knuste kneskåler.

Jeg må innrømme at tanken har slått meg. Men det blir vel uaktuelt, for blir jeg skyldig i noe så kan jeg se enda lenger etter pengene :(

Ja, du kan ha rett i det. Hvis man regner morarenter og div. rettsgebyrer så er man raskt oppe i ca. kr. 300 000,- på 3 år. Og advokatomkostninger i to rettsinstanser (jeg overså det) kan vel kanskje beløpe seg til ca. kr.70 000,- .

Men så kan man stille spørsmål ved om hvordan skyldneren klarte å betale egen advokat i to rettsinstanser dersom han er så støvende blakk.

Dette har jeg ikke tenkt på. Hvordan han har fått finansiert advokat og gebyrer.

Dette må jeg undersøke nærmere. Kan forresten tenke meg at det er noen andre som har dekket dette for han, desverre.

Endret av Slettet-EZE0dRsY
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY

Sitter han lenge nok så! ;) Har du fått en advokat til å se på alternativene dine?

Ja, det er som advokatet sier. Retten sier at han skal betale tilbake pengene.

Så advokaten min har gjort en bra jobb i å få han "dømt". Men hjelper lite når jeg ikke får pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...