TiNuSsS Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 @Kaaz Det blir vel sikkert billigere for Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 også da. Men burde jeg kjøpe det nyeste eller det "eldre"? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) XP får ikke utnyttet mer enn 4 Gb Dette var jeg ikke klar over, men joda, det stemmer visst. til vista ville jeg hatt 6 Gb og lurer på om jeg kanskje ville hatt så mye som 8 Gb til win 7. Vel, Vista bruker vel mer minne i seg selv enn Win7 gjør. Jeg kjører Win7 som atm bruker under 50% av mine 4GB, med endel faner åpne i firefox (og diverse plugins) og endel bakgrunnsprosesser kjørende (mirc, steam, teamviewer, apache, itunes etc). Når jeg spiller MW2 ligger "RAM-forbruk" rundt 75-80% av makskapasiteten hos meg. Å si at "6GB er greit for Vista, mens 8 GB må til for Win7" blir nok i overkant generaliserende. Er nok bedre å velge minnemengde basert på CPU-sokkel, ettersom noen søkler primært støtter dual channel, mens andre igjen støtter triple channel. Om TS ender opp med LGA1366 blir det fort automatisk 6 GB RAM burde jeg kjøpe det nyeste eller det "eldre"? Vel, ved å velge en eldre sokkel gjør du det verre mtp. evt. senere oppgradering. Ettersom disse nye soklene ikke er kompatible med de eldre vil du måtte bytte en hel del komponenter dersom du først skal ha ny CPU en gang i fremtiden. Imidlertid har du som oftest disse ulempene ved å vente på ny sokkel (som jeg kommer på i farten): 1. Du må vente på at sokkelen blir tilgjengelig på markedet 2. Ofte svært begrenset utvalg i støttede enheter på markedet (særlig CPU) til en helt ny sokkel 3. Prisnivået ligger ofte endel høyere på disse helt nye produktene, enn hva de gjør på tilsvarende modeller på en litt eldre sokkel Det vil alltid "lønne seg" å vente på det neste nye som kommer, og evt. vente på at prisen blir akseptabel, men ettersom det alltid vil komme noe nytt vil du med den mentaliteten stadig utsette kjøpet. Jeg for min del ville ha handlet når behovet er til stede, uavhengig av hva som kommer etter jul, rundt påske, you name it... Foøvrig vil du ikke merke noen vesentlig ytelsesforskjell i spill med i5 kontra i7, selv om prisforskjellen er ganske markant. Endret 15. november 2010 av srbz Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 @Kaaz Det blir vel sikkert billigere for Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 også da. Men burde jeg kjøpe det nyeste eller det "eldre"? Det nyeste selvfølgelig. Da får du muligheten til å oppgradere til enda bedre prosessorer når etterfølgeren til Sandy Bridge (Ivy Bridge) kommer i 2012. Alltid bra å ha oppgraderingsmuligheter. Lenke til kommentar
TiNuSsS Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 Ok ok, men til og spill med så ville dere valgt Intel? Hva med AMD? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Ok ok, men til og spill med så ville dere valgt Intel? Hva med AMD? Du stiller et spørsmål du aldri kommer til å få et entydig svar på. Det er egentlig hipp som happ, prosessoren er uansett sjeldent flaskehalsen i en spill-PC. Du kan lese deg grønn på tester som sammenligner AMD Phenom II og Intel i5/i7, men hva som er best avhenger stort sett av hvilke spill du sammenligner med, og forskjellene er stort sett marginale når du sammenligner ulike modeller innenfor samme prisklasse. Skjermkort er den desidert viktigste komponenten til spill (gitt at du har nok RAM). Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 Enig, du får stort sett den samme ytelsen pr. krone hos Intel og AMD. Kanskje AMD er littegrann billigere. Men igjen, vi står foran arkitekturskifte og nye prosessorer hos både AMD og Intel i svært nær framtid. Intel kommer først, AMD kommer antakeligvis med de nye prosessorene litt ute i april, kanskje mai. Haster det for deg velger du dermed Intel. Personlig klarer jeg meg godt med mine Core 2 Quad-er og kan mer enn gjerne vente til AMD kommer med sine prosessorer før jeg velger meg noe nytt. Men vil du ha noe nå med en gang er det nok ett fett om du velger AMD eller Intel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå