Gå til innhold

Trenger tips til oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en pc som begynner og bli litt gammel, så lurer på en oppgradering

Prøvde og spille Black Ops, men det fungerte IKKE BRA, så nå trenger jeg :

- Nytt Hovedkort ( helst ASUS )

- Ny CPU ( Lurer på om jeg burde ha Intel eller AMD )

- Ny RAM

 

Noen som har tips til meg?

 

Mvh

TiNuSsS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv i gang med å oppgradere en gammel pc, og har falt ned på disse komponentene.

 

Hovedkort: ASUS P7P55D, Socket-1156, kr 995

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760, kr 1495

Ram: Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz 2GB 2 stk à kr 409, totalt kr 818

Hdd: Samsung SpinPoint F3 1TB, kr 475

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA, kr 1395 (Dette skjermkortet krever en psu på min 450W)

 

Disse prisene er fra komplettdata, og min oppgaradering vil koste kr 5178, og jeg tror skjermkortet passer fysiskt i dette hovedkortet.

Endret av Bjørn Ove
Lenke til kommentar

Skjermkortet passer med hovedkortet all right. Imidlertid ville jeg passet på å få 2*2GB RAM, ikke 4*1GB. Dermed har du plass til å sette inn enda mer om behovet skulle melde seg ved senere anledning.

 

Eks. Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB - billigere er det også.

 

edit: ser visst ut som RAMen Bjørn Ove foreslår er én brikke à 2GB

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Skal du ha i7 så ville jeg valgt et annet hovedkort, men fortsatt et ASUS P55 kort. Og du må regne med at det vil koste deg 1 kanskje 2k (dette avhenger hvor flink du er til å finne gode priser) mer for et annen hovedkort og i7 prosessor .

 

Når det gjelder ram, så avhenger det av hvilket opperativsystem du skal ha. XP får ikke utnyttet mer enn 4 Gb, til vista ville jeg hatt 6 Gb og lurer på om jeg kanskje ville hatt så mye som 8 Gb til win 7.

Lenke til kommentar

Hvis du kan vente ca. tre måneder kommer intel med de nye Sandy Bridge-prosessorene som har mye bedre ytelse for pengene. Morecomputers i England har lekket priser for Core i5 2500k - kr. 1600,-. Den har ulåst multiplier og 3,3ghz stock frekvens og 3,7ghz med turbo. Det blir mye ytelse for pengene i forhold til hva vi får for den prisen i dag. Kilde: Hexus.

 

Og så har du jo den foreløpige toppmodellen av quadene Core i7 2600K med stockhastighet på 3,4ghz og turbo boost på 3,8ghz.

 

Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å bruke en krone på oppgradering til den gamle plattformen nå så nær lansering av ny. Kun hvis jeg hadde et hovedkort fra før. Hvis du klarer å vente, kjøp skjermkort nå og nytt hovedkort, ram og prosessor over nyttår.

 

Spesielt når Sandy Bridge i følge Anandtech yter ca 20% bedre på samme frekvens som dagens Core i5 og i7 (Nehalemarkitekturen). Dessuten har folk som har fått tak i de ulåste modellene klart å overklokke disse til over 5ghz.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

vil disse nye prosesorene passe til 1366 eller kommer det til å bli en helt ny plattform?

 

Det kommer nye sokler. Akkurat som til Core i5 og i7 nå blir det en rimelig og en dyrere plattform. 1155 som erstatter 1156 for mainstreamsystemer og LGA2011 som erstatter 1366. Se artikkel her som forklarer det greit:

 

http://www.bit-tech....-the-next-gen/1

 

Så hvis man allerede har et 1156 eller 1366-hovedkort så kan man oppgradere med ny prosessor, men hvis man har LGA775-hovedkort kan man likegodt vente noen få måneder og få bedre ytelse til lavere pris. Husk også på at Sandy Bridge-prosessorene er produsert på 32nm og vil ikke bli så varme som dagens Core i5 og i7 som er produsert på 45nm-teknologi (bortsett fra de rådyre sekskjernene og noen Xeon quad-er som også er produsert på 32nm).

 

Jeg har opprettet en tråd her hvor jeg oppdaterer med de siste nyhetene om Intel og AMDs nye systemer for de som vil vite mer:

 

http://www.diskusjon...ic=1248333&st=0

Lenke til kommentar

vil disse nye prosesorene passe til 1366 eller kommer det til å bli en helt ny plattform?

 

Det kommer nye sokler. Akkurat som til Core i5 og i7 nå blir det en rimelig og en dyrere plattform. 1155 som erstatter 1156 for mainstreamsystemer og LGA2011 som erstatter 1366. Se artikkel her som forklarer det greit:

 

http://www.bit-tech....-the-next-gen/1

 

Så hvis man allerede har et 1156 eller 1366-hovedkort så kan man oppgradere med ny prosessor, men hvis man har LGA775-hovedkort kan man likegodt vente noen få måneder og få bedre ytelse til lavere pris. Husk også på at Sandy Bridge-prosessorene er produsert på 32nm og vil ikke bli så varme som dagens Core i5 og i7 som er produsert på 45nm-teknologi (bortsett fra de rådyre sekskjernene og noen Xeon quad-er som også er produsert på 32nm).

 

Jeg har opprettet en tråd her hvor jeg oppdaterer med de siste nyhetene om Intel og AMDs nye systemer for de som vil vite mer:

 

http://www.diskusjon...ic=1248333&st=0

 

Tøft, vet du når de kommer? Så rekker jeg og spare litt, tenkte ikke handle før desember lønna kommer uansett, men kan jo vente til februar også.

Lenke til kommentar

@kaaz

du sier der at man kan oppgradere med ny prosessor.

i artikkelen står det jo at det IKKE går.

noe klarhet å komme med her, eller er det bare jeg som har misforstått noe?

 

Det er kanskje jeg som ikke var tydelig nok. Du kan oppgradere til en annen prosessor innenfor samme arkitektur. Dette er Nehalem-arkitekturen som har prosessorer til soklene 1156 og 1366. Dette er prosessorer som er i salg i dag. Jeg mente at man kan oppgradere til en bedre prosessor som passer til disse soklene. Det vil muligens komme flere nye prosessorer til denne arkitekturen etter at Intel har lansert den nye Sandy Bridge, men dette er usikkert. Grunnen til at dette er mulig er at det er mange som har kjøpt utstyr med disse soklene, og det kan hende at Intel vil komme med oppgraderingsmuligheter siden de bytter plattform/sokler så kort tid etter at dette utstyret ble lansert. (Selv om de har lansert en ny arkitektur).

 

Prosessorene til 1156 og 1366-soklene har kommet ut med 45nm produksjonsteknologi. Vanligvis kommer en arkitektur ut på først en produksjonsteknologi, så kommer det en ny serie i samme arkitektur på en krympet (og bedre prod teknologi). Core 2 kom på både 65nm og 45nm. Core i3,5 og 7 har stort sett bare kommet på 45nm, bortsett fra sekskjernene og noen Xeon-prosessorer. Det kan hende at Intel vil lansere noen flere prosessorer produsert på 32nm neste år, eller at sekskjernene vil få normale priser når det kommer sekskjerner til Sandy Brigde også.

 

Det jeg mener med alt dette babbelet er at de som allerede har et hovedkort med dagens LGA1156 eller LGA1366 sannsynligvis vil kunne oppgradere til en bedre prosessor i tiden som kommer. Men hvis du ikke har et hovedkort av denne typen er det bare å vente noen måneder til de nye Sandy Bridge-hovedkortene og prosessorene kommer. For de er uten tvil bedre, og vil få MYE bedre oppgraderingsmuligheter når neste bølge av prosessorer kommer i 2012 (Ivy Bridge).

 

@TiNuSsS:

Så vidt jeg forstår skal de nye prosessorene og hovedkortene komme på markedet i januar. Men om dette gjelder alle markeder vet jeg ikke. Intels produksjonsprosess på 32nm går veldig bra (sier de selv) og det er grunn til å tro at de ikke vil få leveringsproblemer. Når de kommer til norske butikker er jeg ikke sikker på, men hvis jeg skal gjette vil jeg tro enten i slutten av januar eller i løpet av februar. Men det finnes nok andre på forumet som kan gjette bedre på dette enn meg. Uansett ville ihvertfall jeg ventet til disse nye prosessorene og hovedkortene kom, selv om det skulle bli forsinket til mars eller april.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...