Gå til innhold

høytaler og forsterker. HJELP

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg lurte på om denne forsterkeren:

http://www.pioneer.no/no/products/archive/VSX-415-S/index.html

Greier fint å drive 2 eltax 400?

informasjon om høytalerene:

System: 3 way bass reflex

Long term Max power: 200 watts

Short term Max power: 400 watts

Frequency range +/- 4 dB: 35-20,000Hz

Sensitivity (2,83V / 1M): 93dB

Impedance: 4-8 Ohm

Tweeter: 25mm soft dome

Midrange: 100mm

Woofer: 2x200mm

Dimensions (HxWxD): 900x260x285mm

Terminal type: binding posts

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja jeg tror du klarer å drive Altax consept 600 med en Pioneer VSX-415-S

2. Jeg ville ikke ha kjøpt Eltax.

Noe du burde vite om oppgitt watt er at den for det meste måles når kun 1 kanal er i bruk. Med andre ord så vill ikke forsterkeren klare å gi ut 100 watt på alle kanalene samtidig. Det er ikke sikkert den klarer å gi ut 100 watt på 2 kanaler av gangen.

Personlig har jeg sluttet å se på watt på høyttalere men heller følsomheten.

Lenke til kommentar

Enig. Men tingen er at denne forsterkeren har jeg fått gratis.

Å visst den greier å drive di, vil jeg helst sleppe å bruke mer penger...

mitt tips er å droppe kjøpet av de høytalerne og heller spørre hifiklubbben.no om dem har noen høytalere som er perfekt for den forsterkern... hvis det da blir for dyrt med disse høytalerne så kan du jo prøve og se om du finner noe brukt

hvis du da skal kjøpe brukt må:

høytaler kassene være 100% tette!

alle elementene være 100%!(ikke noe ulyd eller sprengte/brente elementer)

det burde være minst 30% mindre pris enn ny pris!

burde helst ses før kjøp

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en bilforsterker for en tid tilbake for 450kr på finn, den bør du kjøpe. 800W RMS! Helt vanvittig, den driver antagelig alt som er av hifi-høyttalere også.

Watt må du se helt bortifra. Av alle tester jeg leser av hifi-receivere ser Harman og Kardon ut til å komme best ut når det kommer til ren effekt, til tross for at disse gjerne kommer med halvparten av den effekten enn de andre receiverne.

Har ikke sett så nært på de produktene du linket til, men du kan ikke se etter en receiver som klarer å "drive høyttalerne fult ut". En receiver klarer aldri å drive en høyttaler fult ut, jo dyrere receiver du kjøper, jo bedre lyd får du. Spørsmålet er jo hvor dyr receiver man skal ha for å ikke klare å høre forbedringen man får. En gylden regel sier at en forsterker gjerne skal koste det samme som høyttalerne, men man kan gjerne doble prisen på forsterkeren og alikevel oppleve ny potensialitet i høyttalerne. Snakker vi receivere så gjelder enda en regel, en receiver leverer prismessig ikke i nærheten av samme effekt som en stereforsterker gjør.

Dette var bare noen generelle ord :p Jeg hadde forresten vært litt skeptisk hvis jeg hadde gått til hifiklubben med problemet. Ansatte hos hifiklubben har someregel meget god peil og de leverer meget gode forsterkere og høyttalere, men husk at de veldig fort glemmer alle produsenter unntatt det de selger selv. De anbefaler aldri forsterkere de selv ikke selger.

Lenke til kommentar

De aller fleste forsterkere/recievere klarer nok å drive disse høyttalerene ganske bra da de uansett vil spille i 93 dB med bare en Watt på en meters hold hvis de tekniske datene stemmer. Det er over vanlig lyttevolum for de fleste :)

Er ikke en reciever bare en forsterker med radio, forresten?

Lenke til kommentar

Høyttalere spiller bedre med en god og strømsterk forsterker og man kan innenfor rimelighetens grenser ikke få en for kraftig forsterker.

Det er med for svak forsterker at man har størst risiko for å skade høyttalere da forsterkeren kan levere forvrengt lyd ved høyt lydnivå. Høyt lydnivå vil si etter klokken 12 på volumontrollen. Det finnes unntak, men de fleste steroforsterker har maks effekt på klokken 12 på volumkontrollen og man risikerer forvrenging etter dette. Grunnen til at det går lenger enn kl 12 er at man skal kunne forsterke lyden ytterligere dersom man benytter en signalkilde med lavt volum.

Ved bruk av en "svak" forsterker bør man holde seg et stykke under kl 12 på volumkontrollen.

Det er store høyttalere du tenker på men de er forholdsvis lettdrevne med oppgitte 93 dB. Du får spilt med den forsterkeren, men ikke overdriv volumet.

Lenke til kommentar

Helt riktig, en strømsterk forsterker er å foretrekke, men koster som regel litt mer.

Man bør aldri bare se på tallene som eventuelt er på volumkontrollen da det er rimelig lett å justere lyden riv ruskende feil og dermed få forvrengninger i lyden. Forsterkeren "klipper" vesentlig fortere hvis man justerer opp bassen på fullt f.eks.

Forvrengningen er det som i de aller fleste tilfeller brenner opp høyttalerene, og en svakere forsterker vil vrenge tidligere enn en sterkere en, naturlig nok.

Men når det er sagt, de fleste bruker ikke mange wattene når de hører på musikk. (Det trengs dog noen watt ekstra for å ta de mer krevende toppene i musikken.)

Edit: Ble med en ekstra setning, gitt :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
Er ikke en reciever bare en forsterker med radio, forresten?

Joda. Rent teknisk så er en receiver en forsterker med radio, men i dagligtalen snakker vi om receivere som surround-prosessorer med forsterker. En helt vanlig stereo-forsterker vil gi veldig mye mer lyd per krone enn det en surround-receiver med HDMI og alle mulig tilkoblingsmuligheter (og der blant radio) vil gi.

Lenke til kommentar

men i dagligtalen snakker vi om receivere som surround-prosessorer med forsterker.

Hvis du skal kalle det receiver, må den uansett inneholde radio. Det er jo liksom hele poenget. Det finnes både surroundforsterkere og surroundreceivere.

Frode

Lenke til kommentar
Hvis du skal kalle det receiver, må den uansett inneholde radio. Det er jo liksom hele poenget. Det finnes både surroundforsterkere og surroundreceivere.

Frode

Joda. Det er greit :p Men hva får man hvis man spør Hifiklubben om en receiver? Hva får man hvis man gir inn i en hvilken som helst hifi-butikk og spør om en receiver? I dagligtaler mener man "surround-receiver" når man sier ordet "receiver".

Lenke til kommentar

Men hva får man hvis man spør Hifiklubben om en receiver? Hva får man hvis man gir inn i en hvilken som helst hifi-butikk og spør om en receiver?

Hvis selgeren er noenlunde seriøs, får man et spørsmål i retur, nemlig "Stereo eller surround?"

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...