Gå til innhold

Hva er dette ? Fant det i veggen ved restaurering av gammelt hus


sinnerud

Anbefalte innlegg

Fikk svar fra en professor ved kunsthistorisk museum i Oslo :

 

Dette ser umiddelbart ut som enten et smykkelignende anheng, eller evt en minnemedalje/orden. Dette avhenger også litt av størrelse. Anslagvis vil jeg anta at dersom høyden er under 5 cm, så drier det seg om et smykke/anheng.

 

Det fremgår jo tydelig av motivet at den har en jødisk tilknytning (muligens israelsk, men jeg tror ikke den er så ny). Formen er spesiell, nærmest som en blanding av et jernkors og liljekors. Det har antageligvis en heraldisk betydning, uten at jeg kan si hvilken i farten.

 

Min kommentar: Det er nok en medalje eller orden. En norsk kronemynt er ca 20 mm i diameter og det gjør objektet rundt +60 mm.

Den kan ha jødisk tilknytning selvsagt, men dette avliver ikke frimurerteorien siden symbolene gjengitt i tidligere post er veldig like.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjennom de siste århundrene har det blitt stiftet mange ordener like som frimurerne, mange har hatt ganske så like symboler, jeg vil nesten tro at dette er en orden, men ikke frimureri siden dem tuklet som regel ikke med jernkorset, siden dette var/er deres "store" eller "hoved" symbol i likhet med passeren+vinkelen de har rundt den tradisjonelle "G" bokstaven dems.. som regel har medaljonger eller lignende fra frimurerne slike merker.50px-Square_compasses.svg.png

Jeg ser at korset har ett ekstra kors på toppen, men dette kommer som regel av relgiøse årsaker og er ikke helt sikkert fra frimurerne av den grunn.

 

Men igjen så kan det være fra en under eller "over" gruppe innenfor frimurerne, men jeg tenker nokk at det mest sannsynlig er fra en annen orden, og jeg mener jeg har sett det korset før i tegnet utgave engang når jeg leste om flere ordener, men eneste jeg kan si innenfor det siden det er en stund siden jeg leste om det, var at korset var farget grønt på ett flagg, sikkert ingen mening med fargen.

Om du har noen mulighet til å ta det med til en Arkeologisk instutisjon så kan det hende at en professor der kan noe om slik historie.

Endret av Kvikken
Lenke til kommentar

Korsen som er vist er like med Templar cross:

http://www.google.no/images?hl=no&source=hp&q=templar+cross&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&oi=image_result_group&sa=X

Denne kan føres tilbake til korstogenes tid.

 

Og stjernen (David-stjernen) er vanlig brukt som frimurer-symbol sammen med 5-kantet stjerne:

http://www.google.no/images?q=freemason+star&btnG=S%C3%B8k&hl=no&source=hp&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&oi=image_result_group&sa=X

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Fant denne saken og lurer på hva det er/symboliserer. Veldig interessant med stjernen i midten. Jeg forventer ikke at den er "verdt" noe. Informasjon kan føre til nytt lys over historien ved gården hvor den ble funnet. I ringen på toppen var det et rødt bånd. Båndet var bredt og var av typen hvor en sikkerhetsnål kunne vært i andre enden.

 

3114 tallet som dukker opp er også spennende - det kan være kode (akkurat som 88 er kode blant noen av dagens nazister for "heil hitler" - 8 alfabetisk er nummeret

for 'H') eller det kan rett og slett antall antall år i frimurerens kalender.

 

 

Ingen "ekte" nynazister bruker 14 eller 88-kombinasjonen, er bare idiotiske skinheads som gjør det:P

 

Spennende funn dette her iallefall:)

Lenke til kommentar

 

Ingen "ekte" nynazister bruker 14 eller 88-kombinasjonen, er bare idiotiske skinheads som gjør det:P

 

Spennende funn dette her iallefall:)

 

 

Hva som er ekte nazist eller ikke (Er Combat 18 nazister eller ikke? - hvis ikke: hvorfor ikke?) blir en ideologisk debatt av typen om hvorvidt Maos kina eller Stalins Sovjet er ekte kommunistiske stater.

 

Men det er OT og fortjener en egen tråd.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selvfølgelig bare en overfladisk tanke jeg fikk opp med en gang jeg tittet på bildet. Hvis du ser korset øverst som "peker" opp, ned, venstre, høyre, og så ser du at det også er et kors til høyre for de store bokstavene som avsluttes med hvert sitt punktum, dermed tallene opp=3, venstre=1, høyre=1, ned=4 og det kan jo hende dette er systemet for å tolke hva teksten skal fortelle. Vil man at den skal inneholde et skjult budskap, så må det vel være en form for logikk som flere enn en kan forstå.

 

l_d2bd3823a37340b6bd6a16255fc6ee28.jpg

 

Legg merke til slangen som sutter på sin egen hale rundt denne figuren på bildet. Den kalles Ouroboros.

 

 

Mange spekulasjoner ;)

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Knights_Templar

 

Står at de var "active" til år 1314; kanskje tallet er 1314 og ikke 3114?

 

Men jeg må si det var patetisk av den professoren å beskylde gjenstanden for å være jødisk - "alle" vet jo at frimurerlosjen var hunder etter Davidstjernen..

 

Sitat: "There are reports of Jews being buried in the old cemetery in Reykjavík and of headstones engraved with the Star of David. However, the Star of David was used by the Freemasons and does not prove any connection to Judaism."

 

Kanskje du skal kontakte disse?

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Damn! Jeg har et slikt selv, og har også prøvd å finne ut hva det kan være uten hell:

Når jeg nå søkte på inskripsjonen igjen fikk jeg opp denne tråden (og kun denne tråden - i Norge, på norsk.... Hmmm).

Veldig kult, selv om mysteriet forblir.

Jeg fikk mitt da jeg var liten av en gammel inngiftet tante av min far, og jeg var for liten til å få noen forklaring på hva det var, eller jeg husker den ikke. Hun var definitivt jødisk, noe resten av slekten ikke er, så det er ingen igjen å spørre.

 

Si fra hvis du/dere får noen flere og mer definitive svar!

Lenke til kommentar

Damn! Jeg har et slikt selv, og har også prøvd å finne ut hva det kan være uten hell:

Når jeg nå søkte på inskripsjonen igjen fikk jeg opp denne tråden (og kun denne tråden - i Norge, på norsk.... Hmmm).

Veldig kult, selv om mysteriet forblir.

Jeg fikk mitt da jeg var liten av en gammel inngiftet tante av min far, og jeg var for liten til å få noen forklaring på hva det var, eller jeg husker den ikke. Hun var definitivt jødisk, noe resten av slekten ikke er, så det er ingen igjen å spørre.

 

Si fra hvis du/dere får noen flere og mer definitive svar!

 

Jeg har ikke svar på nøyaktig hva det dere har er, men jeg fant noe interessant som forklarer en del.

I følge denne siden står bokstavene for: "Iacobus(Jacobus)Burgundus Molay Bustus Anno Domini Iesu(Jesu)Christi."

1314 er årstallet Jacques de Molay (siste Stormester av Tempelridderordenen) ble brent på bålet. (Som noen skrev om tidligere i tråden.) Dere har en N i tillegg, men det vet jeg ikke hva betyr. Det står også at det skal være en G i midten av davidstjerna. Håper dette var til hjelp, jeg synes dette var spennende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg må inrømme at jeg ikke ser at det står noe relevant i forhold til denne i den linken du oppgir. Kan du forklare hva du mener?

Jeg har også tenkt tanken på at N kan stå for en varient av Norge. Men det passer ikke helt med hva som ble angitt i et tidligere svar om hva IBMBADIC skal stå for, for da blir N stående mellom Anno Domino og Iesu Christ, noe som vel er et fast uttrykk.

 

Jeg tok forslaget ditt og googlet forkortelsen uten N, og på denne siden opptrer da frasen, men det ser mer ut som et navn:

http://nonnobisdominenonnobissednominituodagloriam.unblog.fr/2006/10/21/vendredi-13-octobre-1307/comment-page-10/

Jeg kan ikke fransk, men kjørte den gjennom Google Translate, og da kommer setningen i den kommentaren ut som:

"The reluctant messiah, and that of ibm Badic 1314, JMAF!" Årstallet stemmer jo også, men det som står rundt denne setningen gir meg ingen videre mening - kanskje Google Translates feil. Og jeg vet ikke hva JMAF betyr. Fransk AFAIK eller noe slikt?

 

De andre treffene nevner bla annet en sekstagget stjerne, altså noe som antagelig minner mer om et 'vanlig' tempelriddersymbol. Begge treffene fra nettaksjoner er forøvrig gamle, lukket, og nå uten bilde.

 

Jeg har i tillegg prøvd å gjøre et revers-bilde-søk, uten noen resultater. Dette med et nytt skarpt bilde av merket/medaljen, med hvit bakgrunn.

 

Det enkle faktum er at det ikke finnes noen andre treff, bilder, tekst eller resultater på web som jeg kan finne som viser til dette objektet.

 

Mitt beste tips er at dette er en ordensmedalje til å ha rundt halsen for en lokal, norsk undergruppe eller avart av tempelridderordenen. Jeg vil videre gjette på at den ikke eksisterer lenger, og at den var relativt kortlivet. Men det er selvfølgelig bare gjetning, basert på at det kun finnes to kjente eksemplarer av dette merket, og at innehaverne ikke kjenner dets opprinnelse, og at de som hadde disse merkene opprinnelig har 1) gjemt det i en vegg og ikke funnet grunn til å hente det ut etterpå (eller ikke kunnet, naturligvis), og 2) har gitt det bort uten å forklare opprinnelsen. Eller at det har blitt henlagt fordi eieren ikke har kunnet hente det, selvfølgelig - man tenkter jo uvergelig på krigen og deportasjon av jøder (som nevnt var hun jeg fikk merket av jødisk). Skulle man spekulere vilt kunne man jo tenke seg at det var en lokal jødisk avart, og at den ble desimert og borte pga krigen - men det er jo bare spekulasjoner. Sannheten er sannsynligvis kjedeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...