Flippo Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg kjøpte en bil sørafor en gang og skulle kjøre den hjem til Trondheim. På vei ned fra fjellet over Dovre gikk registerreima og stempler og greier gikk heden. Siden det var bruktkjøp og 50/50 garanti så måtte jeg betale halvparten, men selger (firma) skrev av momsen så jeg slapp å betale noe av den, dvs. jeg betalte halv pris av kostnad før moms. Ble dyrt nok likevel da. Så du fikk det gjort svart? Enten det eller så betalte du i realiteten mindre enn 50%. Jeg betalte 50% av kostnaden før moms som rett nok er mindre enn 50% enn om jeg måtte ha betalt hele beløpet selv. Om firmaet som solgte meg bilen betalte momsen eller hva dem gjør i regnskapet for å avskrive det/ordne det gir jeg en lang f i :-) Reparasjonen ble gjort hos et offisielt Volvo/Renault verksted, jeg fikk kvittering og 3 mnd garanti på arbeidet. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg leverte bilen til merkeverksted rett etter kjøp for full service og sjekk. Her ble det påpekt ulyd fra motor og oppfordring om å ta dette med forhandleren som solgte meg bilen da det skulle gå under reklamasjon. Konfronterte forhandleren med dette som skulle gi meg en tilbakemelding på hvordan de skulle løse saken. Purret flere ganger uten å få noe svar. Etter ca 4 uker ble ulyden forverret såpass mye at jeg stoppet bilen og fikk den fraktet til merkeverksted som ikke kunne fastslå feilen uten å åpne motor, noe de ikke ville gjøre siden det var et annet verksteds ansvar. I løpet av denne tiden deltok bilen på et glattkjørings kurs, noe forhandleren kjente til og derfor fastholder for alt det er verdt at feilen skyldes min deltakelse der og ikke vil dekke noe som helst. I sommer tok de likevel bilen inn til seg hvor de åpnet motoren og konstaterte at lager i motor var havarert. Dette påstås å skyldes av at motor er kjørt uten tilstrekkelig smøring. Har sammen med min advokat fått dokumentert fra merkeverkstedet at motor hadde tilstrekkelig oljenivå fra den fikk service 2 uker før kursdeltakelsen, samt etter at bilen ble fraktet med bergingsbil. For snart en måned siden ble byttemotor kjøpt inn og arbeidet med å montere denne iverksatt. Etterpå mottok jeg en epost hvor det stod at motor var montert og påløpte kostnader for dette arbeidet. Jeg må nå betale inn halve kostnaden for å få utlevert bilen igjen. Jeg har allerede sagt meg villig til å dekke halvparten av motorens kostnad, ca 25%. Noe forhandleren avslo. Å ta saken videre for rettsapparatet vil bli tidskrevende og differansen mellom hver av oss ikke er stor nok til å bruke såpass mye tid på det. Prøver derfor å finne en overkommelig løsning mellom oss. Dersom merkeverkstedet oppdaget ulyden rett etter kjøp, så var skaden allerede oppstått da. Om du heller hadde parkert bilen etter dette, så hadde det ikke endret på noenting. Og var det hele tiden tilstrekkelig med olje på bilen, så skyldes skaden (altfor) lavt oljetrykk. Det er uten tvil forhandlers feil, og de vet (eller burde vite) det selv. Har desverre ikke noe å tilføye ang. betalingen, om du absolutt vil gjennomføre den. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Du burde gått til Forbrukerrådet for lenge siden, det koster praktisk talt ingenting. http://forbrukerportalen.no/klageguide Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 Dersom merkeverkstedet oppdaget ulyden rett etter kjøp, så var skaden allerede oppstått da. Om du heller hadde parkert bilen etter dette, så hadde det ikke endret på noenting. Og var det hele tiden tilstrekkelig med olje på bilen, så skyldes skaden (altfor) lavt oljetrykk. Det er uten tvil forhandlers feil, og de vet (eller burde vite) det selv. Har desverre ikke noe å tilføye ang. betalingen, om du absolutt vil gjennomføre den. Forhandlerens teori er at oljenivået har vært så lavt at det til tider har gjort at lager osv i motor har gått tørre, da særlig når jeg har deltatt på glattkjøringen. Merkeverkstedet motargumenterer det med at det først og fremst var helt fullt med olje på motor, og dersom deres teori skulle stemme ville jeg først fått opp varsellampe i dashbordet pga lavt oljenivå. I tillegg vil ikke en sving på glatt føre gi tilstrekkelig g-krefter til at olja ligger klistret til sideveggene i motoren. Skulle det i såfall være tilfelle vil det fortsatt befinne seg en olje hinne som dekker de vitale delene i det sekundet det kunne være tilfelle. Teorien fra deres side er at skaden har oppstått før kjøp, gjerne ved lengre periodes kjøring uten nok olje på motor. Noe som har gjort at lager osv gitt ned for telling. Etter kjøp har disse havarert og bilen ikke kjørbar lengre. Jeg har som sagt hatt advokat i saken i et halvt år, hvor unnskylningene fra forhandleren har vært mange. Bla påstår forhandleren at de har solgt bilen på vegne av en annen forhandler. Kaller salget et proforma salg og frasier seg alt juridisk ansvar på bilen. (noe som ikke stemmer ifl kjøpskontrakt og kontonummer jeg har betalt til) Jeg har avmontert skiltplater med forhandlerens logo samme dag som jeg kjøpte bilen. (?) Forhandleren mener jeg har fått bilen laaangt under markedspris, og skal av den grunn bære feilene selv. (listepris er ca 60.000 under hva jeg betalte, og en tilsvarende bil ble solgt til 10.000 mindre enn hva jeg betalte for min i samme tidsrom) Forhandleren mener jeg har kjøpt bilen for å selge den videre med profitt. Som dere ser er det mye tøv som ramler inn i postkassa hos oss og desverre blir det ikke så mye saklig diskusjoner rundt dette og grunnen til at det hele har stått nærmest på stedet hvil i 10 måneder. Problemet med å gå til rettsak nå er at forhandleren gjerne ikke eksisterer den dagen det skal opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå