Marzo Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Kjøpte meg en bil i Januar i 2010. Denne fikk motorhavari etter noen uker og ble sendt tilbake til forhandleren. Her feilsøkte de og fant frem til at motorens rådelager hadde havarert. De la all skyld på meg som forbruker og ville ikke dekke dette under reklamasjon, da de konkluderte med at jeg hadde kjørt den tom for olje. Jeg sa meg uenig i dette, spesielt ettersom bilen hadde hatt service hos merkeverksted rett etter kjøp. Forhandleren byttet dermed motoren uoppfordret og krever nå at jeg skal dekke halvparten av kostnadene ved denne reperasjonen, før de utleverer bilen. Kostnaden er estimert til i underkant av femti tusen kroner. Prisene oppgis i moms. Kan jeg derfor trekke fra momsen i kravet til forhandleren? Ettersom han bruker sitt eget verksted og deler gir inngående merverdigavgift i regnskapet? Lenke til kommentar
Probba Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Har du sagt at du vil få dette fikset uansett pris? Visst verksted har byttet motor uten at du har gitt samtykke / godkjent pris kan de ikke kreve betaling av deg etterpå. Hadde aldri gitt meg på dette visst du er 100% sikker at dette ikke er selvforskyldt feil! Bilen er din eiendel og verksted har overhode ikke rett til å holde bilen tilbake fra deg. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Jeg har ikke gitt noe samtykke for at bilen skal repareres, ei heller blitt presentert noe prisoverslag på dette. Ifl håndtverkerloven har forhandleren lov å holde tilbake bilen. Bilen blir holdt tilbake og den står innelåst. Kan legge til at saken har pågått i snart 10 måneder og de kontaktet meg for to uker siden med beskjed om at bilen var reparert og at de krever halve sluttsummen før jeg får bilen tilbake. Her kreves det også halve merverdiavgiften for reperajsonene, inkl arbeidstimer til verkstedet. Er dette noe jeg skal slippe å betale? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hva gjelder mva så må du betale den for din andel av prisen eksl mva. For at du skal betale eksl mva så må bedriften dekke det inn selv. At de bruker eget verksted/egne deler gjør jo selvsagt ingen forskjell. Har forøvrig ikke tatt stilling til hvorvidt kravet som helhet er berettiget. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Bedriften bruker jo alle bilagene i sitt regnskap og får dermed skrevet av alle kostnadene? At de bruker eget verksted gir derfor ingen utgående moms, deler er kjøpt fra utlandet slik at denne også trekkes fra. Jeg skal overføre penger til bedriften direkte, vil ikke motta noen faktura fra dem på halve summen. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Bedriften bruker jo alle bilagene i sitt regnskap og får dermed skrevet av alle kostnadene? At de bruker eget verksted gir derfor ingen utgående moms, deler er kjøpt fra utlandet slik at denne også trekkes fra. Jeg skal overføre penger til bedriften direkte, vil ikke motta noen faktura fra dem på halve summen. Jeg forstår ikke hvor du vil. Mva er en avgift som ilegges sluttforbruker. Hvor bedriften kjøper delene sine fra er fullstendig irrelevant for hvorvidt salget er mva-pliktig. Og tilsvarende for tjenesten bedriften utfører for å gjøre jobben. For i alle tilfelle er det ikke bedriften som skal ha mva-pengene. De er øremerket til staten, og er nå engang endel av vårt avgiftssystem. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Jeg forstår ikke hvor du vil. Mva er en avgift som ilegges sluttforbruker. Her er det ikke sluttbrukeren som betaler mva, da forhandleren kjøper inn delene. Inngående mva for verkstedet som gir fradrag. Hadde forhandleren utbedret feilene før salget ville netto beløpet blitt lagt til bilens pris da det ikke er moms på bruktbiler. Er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hvis du ikke har gitt klarsignal om at de skal gjøre alt de kan for å få bilen i gang eller gitt deg prisoverslag du har godkjent, ser jeg ikke hvorfor de skal gjøre noe i det hele tatt.. iallefall ikke holde bilen din og kreve 50k av deg! Tror heller det er plassen du burde krangle, ikke om du slipper å betale MVA. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg kjøpte en bil sørafor en gang og skulle kjøre den hjem til Trondheim. På vei ned fra fjellet over Dovre gikk registerreima og stempler og greier gikk heden. Siden det var bruktkjøp og 50/50 garanti så måtte jeg betale halvparten, men selger (firma) skrev av momsen så jeg slapp å betale noe av den, dvs. jeg betalte halv pris av kostnad før moms. Ble dyrt nok likevel da. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Jeg forstår ikke hvor du vil. Mva er en avgift som ilegges sluttforbruker. Her er det ikke sluttbrukeren som betaler mva, da forhandleren kjøper inn delene. Inngående mva for verkstedet som gir fradrag. Hadde forhandleren utbedret feilene før salget ville netto beløpet blitt lagt til bilens pris da det ikke er moms på bruktbiler. Er jeg helt på jordet? Forstår ikke hva du vil fram til her, så antar du er rimelig på jordet, eller så forstår ikke jeg bæra av hva du vil fram til. Mva. er en skatt på varer og tjenester. Hovedregelen er at det skal betales 25% mva. på alt. Dette er hverken el-bil eller mat så da er prosentsatsen du skal betale 25%. Edit: Jeg kjøpte en bil sørafor en gang og skulle kjøre den hjem til Trondheim. På vei ned fra fjellet over Dovre gikk registerreima og stempler og greier gikk heden. Siden det var bruktkjøp og 50/50 garanti så måtte jeg betale halvparten, men selger (firma) skrev av momsen så jeg slapp å betale noe av den, dvs. jeg betalte halv pris av kostnad før moms. Ble dyrt nok likevel da. Så du fikk det gjort svart? Enten det eller så betalte du i realiteten mindre enn 50%. Endret 11. november 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Forstår ikke hva du vil fram til her, så antar du er rimelig på jordet, eller så forstår ikke jeg bæra av hva du vil fram til. Mva. er en skatt på varer og tjenester. Hovedregelen er at det skal betales 25% mva. på alt. Dette er hverken el-bil eller mat så da er prosentsatsen du skal betale 25%. Dette startet som en reklamasjonssak som forhandleren har slått seg vrang på, og utførte arbeidet uten mitt samtykke og krever nå at jeg dekker halvparten av utgiftene deres. Forhandleres utgifter er ikke momspliktet! Hvis en bruktbil forhandler selger en bil hvor de er nødt til å kjøpe nye dekk, legger de til netto prisen på dekkene uten moms til prisen for bilen. De legger ikke til mva for dekkene i prisen til kunden. Noe som jeg mener er praktisk likt i min sak. Delene kjøpt inn til reperasjonen gir fradrag for inngående mva til forhandleren. Arbeidet gjort faktureres ikke og blir derfor ikke momspliktet. Jeg etterbetaler i praksis en del av kjøpesummen, som ikke er momspliktet på brukbiler (eller el.bil og mat). Mangler jeg virkelighets orientering? Endret 11. november 2010 av Marzo Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg etterbetaler i praksis en del av kjøpesummen, som ikke er momspliktet på brukbiler (eller el.bil og mat). Mangler jeg virkelighets orientering? Sakens kjerne er jo om hvorvidt du må betale for noe du har en reklamasjonsrett på eller om du betaler for å reparere bilen din fordi du har behandlet den kjødeløst. Om du må betale for verkstedsoppholdet fordi skaden er din skyld så jo, da må du betale mva uavhengig av om verkstedet gir deg en kjemperabatt på 50%. Kjøpssummen er da det du betalte for bilen før den ble kjørt tom for olje og bilen havererte. Det du betaler i etterkant er reperasjon og ikke noe mer. Har du derimot reklamasjonsrett så skal du selvsagt ikke betale noe, heller ikke mva, gitt det ikke er inngått særlig avtaler omkring garantien som nevnt overfor (50-50 ordning) Meg bekjent er det ingen mva unntak for verkstedsarbeid og deler og svaret er basert på det. Problemstillingen vil da være om hvorvidt skaden er din skyld, eller pga mangel med bilen og dermed hører tråden hjemme i juss/forbrukerrett kategorien. Gitt du ikke lurer på noe mer, så rapporter tråden for å få den flytten til et av disse steden. Altså, betaler du for utbedringen så er mva noe du må ta med på kjøpet(!) - dessverre. 1 Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Jeg skal overføre penger til bedriften direkte, vil ikke motta noen faktura fra dem på halve summen. Faktura må du forlange! Tenk deg at det oppstår nye problemer med motoren og da har du ingen ting å vise til om hva du har betalt. Ta deg en prat med det lokale ligningskontoret så får du vite hva som er korrekt. Merverdiavgift slipper du nok ikke unna. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Takk for tilbakemeldingen. Saken vurderes å ta videre for rettsapparatet, men hadde håpet å fått tilbake bilen i løpet av dette året ved å betale den ut. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 (endret) Primært så er jo dette en problemstilling hvorvidt det er en reklamasjon eller ikke. Sekundært, er det ikke en reklamasjonssak, så er det hvorvidt butikken hadde anledning til å gjennomføre jobben uten å konferere med deg først. Endret 11. november 2010 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Jeg leverte bilen til merkeverksted rett etter kjøp for full service og sjekk. Her ble det påpekt ulyd fra motor og oppfordring om å ta dette med forhandleren som solgte meg bilen da det skulle gå under reklamasjon. Konfronterte forhandleren med dette som skulle gi meg en tilbakemelding på hvordan de skulle løse saken. Purret flere ganger uten å få noe svar. Etter ca 4 uker ble ulyden forverret såpass mye at jeg stoppet bilen og fikk den fraktet til merkeverksted som ikke kunne fastslå feilen uten å åpne motor, noe de ikke ville gjøre siden det var et annet verksteds ansvar. I løpet av denne tiden deltok bilen på et glattkjørings kurs, noe forhandleren kjente til og derfor fastholder for alt det er verdt at feilen skyldes min deltakelse der og ikke vil dekke noe som helst. I sommer tok de likevel bilen inn til seg hvor de åpnet motoren og konstaterte at lager i motor var havarert. Dette påstås å skyldes av at motor er kjørt uten tilstrekkelig smøring. Har sammen med min advokat fått dokumentert fra merkeverkstedet at motor hadde tilstrekkelig oljenivå fra den fikk service 2 uker før kursdeltakelsen, samt etter at bilen ble fraktet med bergingsbil. For snart en måned siden ble byttemotor kjøpt inn og arbeidet med å montere denne iverksatt. Etterpå mottok jeg en epost hvor det stod at motor var montert og påløpte kostnader for dette arbeidet. Jeg må nå betale inn halve kostnaden for å få utlevert bilen igjen. Jeg har allerede sagt meg villig til å dekke halvparten av motorens kostnad, ca 25%. Noe forhandleren avslo. Å ta saken videre for rettsapparatet vil bli tidskrevende og differansen mellom hver av oss ikke er stor nok til å bruke såpass mye tid på det. Prøver derfor å finne en overkommelig løsning mellom oss. Endret 12. november 2010 av Marzo Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) For snart en måned siden ble byttemotor kjøpt inn og arbeidet med å montere denne iverksatt. Etterpå mottok jeg en epost hvor det stod at motor var montert og påløpte kostnader for dette arbeidet. Jeg må nå betale inn halve kostnaden for å få utlevert bilen igjen. Var det du som initierte montering av byttemotor? Jeg har allerede sagt meg villig til å dekke halvparten av motorens kostnad, ca 25%. Noe forhandleren avslo. Å ta saken videre for rettsapparatet vil bli tidskrevende og differansen mellom hver av oss ikke er stor nok til å bruke såpass mye tid på det. Prøver derfor å finne en overkommelig løsning mellom oss. Kan ta det til forliksrådet uten at det innebærer så mye bruk av ressurser. Dog, kan prosessen være i gang. Dessuten, mitt inntrykk er at forliksrådet ikke alltid er fullt konsistent med avgjørelser i høyere innstanser. Pluss for at du imøtegår en "overkommelig løsning"! Endret 12. november 2010 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 For snart en måned siden ble byttemotor kjøpt inn og arbeidet med å montere denne iverksatt. Etterpå mottok jeg en epost hvor det stod at motor var montert og påløpte kostnader for dette arbeidet. Jeg må nå betale inn halve kostnaden for å få utlevert bilen igjen. Var det du som initierte montering av byttemotor? Nei. Jeg har allerede sagt meg villig til å dekke halvparten av motorens kostnad, ca 25%. Noe forhandleren avslo. Å ta saken videre for rettsapparatet vil bli tidskrevende og differansen mellom hver av oss ikke er stor nok til å bruke såpass mye tid på det. Prøver derfor å finne en overkommelig løsning mellom oss. Kan ta det til forliksrådet uten at det innebærer så mye bruk av ressurser. Dog, kan prosessen være i gang. Dessuten, mitt inntrykk er at forliksrådet ikke alltid er fullt konsistent med avgjørelser i høyere innstanser. Pluss for at du imøtegår en "overkommelig løsning"! Som igjen kan ankes og vi fortsetter å bla i kalenderen. En annen faktor er at forhandleren har flere uoppgjorte forhold med andre kunder, et hvor det er snakk om et mer betydelig beløp, som skal for retten. Dette vil etter alt å dømme bety kroken på døra for forhandleren. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Jeg ville tatt dette med forbrukerrådet, verkstedet har utført en dyr reparasjon uten at du har fått beskjed eller prisoverslag. De kan ikke i ettertid kreve at du skal betale 50k uten å spørre først! Hvis det du forteller er hele historien (og du i tillegg har bevis fra merkeverksted) har du en god sak og ingen problemer med å få igjen bilen din uten å betale noe, kanskje til og med få oppreisning pga de har holdt bilen din Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Om historien er som du forteller ville jeg ikke betalt og forlangt å få bilen utlevert. Er det snakk om reklamasjon skal ikke du betale en skit, evt. utgifter verkstedet har hatt med bilen din får de ta videre med produsent og ikke deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå