Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ghetto antenne

Anbefalte innlegg

jeg mottok i dag mitt trådløse bredbånd fra netcom, og jeg ble etter å ha fått det opp å kjøre noe nervøs. satt nemmelig med 20 kb/s ned og 12 kb/s opp og 250 ms lag. nå har jeg tittet en del rundt etter diverse løsninger, men det er mye motsigelser og vanskelig å få frem hva som egentlig er mulig å gjøre.

noen mener det er mulig å koble det mobile bredbåndet til parabol antennen for helt fantastiske resultater, mens andre sier det ikke er noe å gjøre med problemet i det hele tatt. jeg endte opp med å gå en tur rundt i leiligheten for å sjekke om nettet var like grusommt overallt, og fant ut at soverommet var ganske okei, med 2-3mb/s ned og 0,5-1mb/s opp og rundt 70 ms lag, best er resultatet i vinduet.

men tilbake til tema: er det noen av dere der ute som har noe serlig erfaring med hjemmesnekra antenneløsninger? ER det i det hele tatt noe poeng? hva er best? og hvor er egentlig antenna på en "huawei E5832"? med mindre jeg finner noen bedre løsning ser jeg det nesten som nødvendig å bytte plass på soverommet og stua, og å mekke istand en 5 meters usb kabel til modemet for så å snekre den opp i vinduet her, men det ideelle hadde vert å slenge en ledning opp til en eller annen dings på taket som kan sende og mota for meg der, for så å koble til min huawei 5832 i stua.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil legge til at jeg bor i toppen av et murhus, så det kan være at taksteinen skal ha en del av skylden. vet ikke om jeg er tarzan nok til å klatre ut på taket for å fjerne en takstein, men kunne dette kanskje være nok i såfall?(sett at jeg plasserer routeren i direkte linje gjennom hullet og til masten)

Lenke til kommentar

Det er definitivt mulig å bedre signalet KRAFTIG med en direksjonell antenne, gitt at du får pekt den mot ditt nærmeste relevante radiotårn (krever litt research fra din side, eller evt. en email til din provider om de gidder å svare på sånt).

Du nevner du allerede har en ruter osm tar 3G, så da er du et stykke på vei - men det ser ut som den har innebygget antenne (bare basert på utseende). I så fall er det ingen måte å sette på ekstern antenne ved mindre du åpner skallet og rote rmed innmaten. Det er forsovidt ikke så veldig komplisert OM du har litt erfaring med behandle elektronikk, og på ebay får du delene som trengs for å koble en ekstern antenne direkte på connectoren på ruter hovedkortet. Ellers trenger du bare et lite bor for å lage et lite hull til antenneledningen.

Husk bare at du må ha en antenne som beregnet på frekvensen til 3G signalet. en WLAN antenne vil ikke gjøre store nytten akkurat. Mase 3g antenner på ebay om du søker der - både direksjonelle og omni. direksjonell er jo klart best om du har muligheten til å montere den i riktig retning helst i nonelunde fri siktlinje til nærmeste signalmast. Om dette er praktisk eller ikke kommer egentlig ann på hvordan huset ditt er osv.

Jeg har ingen erfaring med å koble anner til 3G, men jeg har god erfaring med antenneløsninger til WLAN og andre slike ting. essensiellt er det ingen store forskjeller så langt jeg vet - det er bare radiosignaler allt sammen - i forskjellige frkvenser vel og merke.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok en USB-kabel. Alternativt kan du skaffe deg en router for 3G. Denne setter du i simkort eller usb-adapter og så kan du motta signalet på WLAN. Det finnes jo alltids mulighet for å modde slike kort, men vil ikke anbefale en slik løsning til hvermannsen. http://www.m0mcx.co.uk/2009/07/23/huawei-e220-external-antenna-modification/

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok en USB-kabel. Alternativt kan du skaffe deg en router for 3G. Denne setter du i simkort eller usb-adapter og så kan du motta signalet på WLAN. Det finnes jo alltids mulighet for å modde slike kort, men vil ikke anbefale en slik løsning til hvermannsen. http://www.m0mcx.co.uk/2009/07/23/huawei-e220-external-antenna-modification/

tror du gikk glipp av at han sa han allerede har en Huawei ruter med 3G...

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er definitivt mulig å bedre signalet KRAFTIG med en direksjonell antenne, gitt at du får pekt den mot ditt nærmeste relevante radiotårn (krever litt research fra din side, eller evt. en email til din provider om de gidder å svare på sånt).

Du nevner du allerede har en ruter osm tar 3G, så da er du et stykke på vei - men det ser ut som den har innebygget antenne (bare basert på utseende). I så fall er det ingen måte å sette på ekstern antenne ved mindre du åpner skallet og rote rmed innmaten. Det er forsovidt ikke så veldig komplisert OM du har litt erfaring med behandle elektronikk, og på ebay får du delene som trengs for å koble en ekstern antenne direkte på connectoren på ruter hovedkortet. Ellers trenger du bare et lite bor for å lage et lite hull til antenneledningen.

Husk bare at du må ha en antenne som beregnet på frekvensen til 3G signalet. en WLAN antenne vil ikke gjøre store nytten akkurat. Mase 3g antenner på ebay om du søker der - både direksjonelle og omni. direksjonell er jo klart best om du har muligheten til å montere den i riktig retning helst i nonelunde fri siktlinje til nærmeste signalmast. Om dette er praktisk eller ikke kommer egentlig ann på hvordan huset ditt er osv.

Jeg har ingen erfaring med å koble anner til 3G, men jeg har god erfaring med antenneløsninger til WLAN og andre slike ting. essensiellt er det ingen store forskjeller så langt jeg vet - det er bare radiosignaler allt sammen - i forskjellige frkvenser vel og merke.

-Stigma

nice, så da har jeg da muligheter. skulle nok kanskje klart å få til litt "afro modding" hvis jeg bare fannt ut hvilken bit som egentlig er antenna, kan jo ta ut batteriet, og på den måten i det minste komme meg til der kanskje? jeg får se om jeg finner meg en kamerat som har litt mer greie på det. hadde vert digg å fått latencyen til å holde seg på et lavere og mer stabilt nivå så jeg i det minste kan spille litt tf2 å slike ting.

takk for utfyllende svar:) +rep

Lenke til kommentar

Takker og bukker :)

Antennen er som regel ganske åpenbar når du først har pånet chassiset på ruteren. Jeg lurer på om du kanskje der en sånn "hestesko" formet antenne siden det er 3G. De virker å brukes mye som omnidireksjonelle antenner for 3G.

Selve produktet er ikke relevant her, men rent sånn praktisk hvordan interne antenner ser ut så ligner de også ganske mye på noe sånt som dette:

http://cgi.ebay.com/800-900-1800-1900MHz-GSM-Internal-Antenna-IPX-connector-/330401099221?pt=PDA_Accessories&hash=item4ced70add5

Om din bruker en hestesko fasong kan den naturligvis være litt annen form på, men det er som regel antenne-på-print slik som dette.

Når det kommer til hvordan den er festet til hovedkortet er det som regel med en slik en (ihvertfall for WLAN antenner):

http://cgi.ebay.com/2-Mini-PCI-U-FL-RP-SMA-WiFi-Antenna-Pigtail-Adapter-/180583777347?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a0ba1c443

jeg snakker da om den minste enden, ikke den med gjenger (det er den biten som ville stukket ut av en ruter som hadde utbyttbar antenne på seg).

Så det du kan trenge, er en sånn mini kontakt direkte til en skikkelig antenne, eller via passende overgang (igjen ebay har alt som trengs - billig). Jeg bare anntar her dog at det er samme deler i en 3G antenne som en WLAN - og det er jo ikke sikkert, så sjekk det først, mne forhåpentligvis har du nå fått litt flere holdepunkter til å kunne identifisere ting om du vil åpne ruterchassiset.

Du kan forsovidt ikke gjøre store skaden - så lenge du følger med på hvordan du åpner chassiset så du ikke stusser på hvordan du lukker det igjen senere.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde det var et rent modem :-)  Jeg ser den kan brukes som modem om man kobler den direkte til PC, men at den ellers er en trådløsrouter. Det betyr jo at man kan bruke en standard 5V USB-forsyning og plassere den uten å bruke USB-kabel til PC. En vanntett boks og kabel med strøm, burde kunne løse signalproblemene.  Alternativt kan du sette den i vinduskarmen inne. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27528

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det kan tenkes du er uheldig og har havnet midt i mellom basestasjoner. Om du da beveger deg eller modemet ikke er kraftig nok, vil den ta til takke med den nærmeste som gir dekning.

NetCom har desverre noen 3G problemer enkelte steder, såkalte deadspots. Trondheimsveien fra Bjerke til Sinsenkrysset Tbane er et godt eks på null datadekning.

For meg høres det kanskje ut som du er noe uheldig og trenger en ekstern antenne. Sett sånne man har på hytta? Du kan trekke en vanlig TV kabel (med kobber) ut av vinduet og opp på taket til en slags antenne mottager. Du kan også prøve deg frem til du har oppnådd maks resultat for modemet ditt. Kan jo tenkes at du får inn bedre signaler om modemet plasseres smart og med ekstern antenne.

Lykke til. Om dette ikke funker, så finnes det alternativer i ICE. Telenor har også mobilt bredbånd, men er vel noe dyrere enn konkurrenter?

Lenke til kommentar

Om du har lyst på et kjedelig, jeg mener morro prosjekt:

Kan du altids lage deg en biQuad..? Dette er en en antenne som må rettes mot linken. Det er bare å snu litt på den så finner du ut hvor du har best kapasitet... :)

intuksjoner på å lage en biquad, og loddingen finner du ved å google. Men, husk at målet skal ikke være standard. Men, 143mm reflektor-plate, og kobber-stangen må bøyes ved 36mm, ikke 31mm, eller 32mm, slik som i WiFi-frekvensen. Netcom opererer på 2.1GHz (=

Dette krever selvfølgelig at kabelen loddes på kretskoret, og krever kansje litt perfeksjonsarbeid.. Men null stress (=

Skal det vise seg at du får til, kan du også gå så langt at du skaffer en prabol og fester biQuaden på.. Men da havner du trolig 15 hakk utfor lovlig utstrålt effekt.. Men ikke at noen bryr seg (=

Sies ved 2.4GHz (mikrobølge) at om du gjør dette (parabol + biquad), kan du koke et egg om du lar det stå midt i fokuspungtet på prabolen.. Er samme bølgelengde som i en mikrobølgeovn.. Who knows.. :E

---

Eller, gjør det simpelt.. Skaff en parabol, usb-forlenger. Sett mottakeren i en vanntett boks, midt i fokuspungtet på parabolen, rett opp parabolen mot AP.. Wholla, 10-16dBi gain tenker jeg meg (kommer ann på parab. størrelse, hvor nøye du var etc)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

her var det mange med peiling ja. har slengt opp routeren i takvinduet nå å brukere wifien i stedet. ganske greie resultater nå med 2-3Mbps ned, og 0,6 opp. latency på 130-150 er fortsatt litt mye da, og den har vert nede i 60ms på natterstid så jeg vet det kan bli bedre. vi får se hva jeg får til og finner ut av på egenhånd, men ser ut til at dette ga meg en god start. takk for all hjelp folkens:) kommer sikkert tilbake med noen bilder hvis jeg kommer til å gjøre dette;)

Lenke til kommentar

hørtes gresk ut:P men pingen min er ganske god når jeg tester med andre servere enn den i oslo. legger meg på 70ms på flere av de andre serverene i norge. har man en standrard server gjennom netcom(går dette ann å bytte?) eller hvordan er det dette fungerer? ofrer gjerne litt hastighet mot lavere latency sånn sett:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...