Ranglefanten Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Vil en stor oljeradiator gi mer varme enn en liten, gitt at begge bruker f.eks 1000 w? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Med større overflate vil den avgi mer varme. Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Med større overflate vil den avgi mer varme. Var det jeg trodde. Da velger jeg den store... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Med større overflate vil den avgi mer varme. nei, vis to oljeovner har lik effekt vil de avgi lik mengde varme, men den som er større vil gi mindre varme per kvaderat(centi)meter. eksempel to oljeovner, en på 1 m2 og en 2 m2 begge på 1000W avgir samme mengde effekt, den på 1 m2 avgir 1000W per m2 mens den på 22 avgir 500W per m2 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 1000W er 1000W uansett, men den store vil ha lavere overflatetemperatur, de små kan være veldig kjedelige å komme borti. Hvis du har barn eller husdyr vil jeg si den store er et must! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 (endret) Vi må ikke glemme av termostaten når det kommer til oljeovner. En liten vil oppnå driftstemperaturen sin mye fortere en en stor en og termostaten vil derfor koble ut elementet for å hindre overtemperatur av ovnen. Inntil ovnen er kald nok til å starte opp igjen vil ikke ovnen bruke noe strøm mens en større en vil kunne avgi mere varme til omgivelsene sine og dermed ta lengere tid før den møter maks temperaturen sin og slik få avgitt mere varme. Grunnet den større overflaten vil den også falle fortere i temperatur etter at termostaten har slått den av og dermed bruker den mere strøm. Det nytter ikke med mange watt når man ikke får avgitt disse wattene til omgivelsene sine. En oljeovn i motsetning til stråleovner vil eksplodere dersom de blir for varme. Trykket inni vil bli større og større jo varmere ovnen blir og til slutt eksplodere. Derfor er de laget med både driftstermostat og overopphetningstermostat som skal hindre dette og det er samme overopphetningstermostat som hindrer at en liten 1000W ovn får avgitt minde varme til omgivelsene sine en en stor 1000W ovn. Personlig er jeg tilhenger av gjennomstrømningsovner med glødetråd i bunnen for der får du det du betaler for og ingen fare for at ovnen skal eksplodere på gulvet. Endret 15. november 2010 av perpyro Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. november 2010 Del Skrevet 15. november 2010 ved like omstendigheter og eneste forskjell er størrelse på ovnene, vil begge ovnene bruke samme mengde strøm for å varme opp rommet. begge ovnene er på 1000W begge vil varme for tusen watt, ja den som er mindre vil nok fortere oppnå temperatur der den slår seg av men den vil uansett bruke samme energien som den større bruker på å varme opp rommet. det at større overflate er gunstigere for varmeoverføring bestrider jeg ikke, men jeg er ikke enig i at to varmeovner med lik effekt bruker forskjellig mengde energi på å opnå samme resultat. Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 15. november 2010 Forfatter Del Skrevet 15. november 2010 ved like omstendigheter og eneste forskjell er størrelse på ovnene, vil begge ovnene bruke samme mengde strøm for å varme opp rommet. begge ovnene er på 1000W begge vil varme for tusen watt, ja den som er mindre vil nok fortere oppnå temperatur der den slår seg av men den vil uansett bruke samme energien som den større bruker på å varme opp rommet. det at større overflate er gunstigere for varmeoverføring bestrider jeg ikke, men jeg er ikke enig i at to varmeovner med lik effekt bruker forskjellig mengde energi på å opnå samme resultat. Mitt tenkte tilfelle var at begge to stod på hele tiden, uavhengig av termostat. Det virker som det er stor enighet om at to ovner av forskjellig størrelse leverer like mye varme ved samme effekt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 ved like omstendigheter og eneste forskjell er størrelse på ovnene, vil begge ovnene bruke samme mengde strøm for å varme opp rommet. begge ovnene er på 1000W begge vil varme for tusen watt, ja den som er mindre vil nok fortere oppnå temperatur der den slår seg av men den vil uansett bruke samme energien som den større bruker på å varme opp rommet. det at større overflate er gunstigere for varmeoverføring bestrider jeg ikke, men jeg er ikke enig i at to varmeovner med lik effekt bruker forskjellig mengde energi på å opnå samme resultat. Både ja og nei. Er den lille stor nok til å varme opp rommet vil begge bruke samme mengde strøm for å varme opp rommet men den lille vil bruke lengere tid og er den i utgangspunktet for liten må man ha en til. Det er desværre et kjent problem at en 1000W oljeovn ikke avgir like mye varme som en 1000W stråleovn, nettop grunnet termostatproblematikken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Det virker som det er stor enighet om at to ovner av forskjellig størrelse leverer like mye varme ved samme effekt. Joda, 1 kW avgitt varmeeffekt er 1 kW uansett. Det er likevel forskjell på hvor effektivt varmen lar seg overføre fra ovnen til luften den skal varme opp. Jo større areal, jo mindre overflatetemperatur trenges. Jo mindre areal, jo høyere overflatetemperatur trenges for samme varmeavgivelse, og her kommer temperaturbegrensningen inn. Når varmebehovet er størst, vil en oljefylt ovn med liten overflate ikke kunne bli varm nok til å avgi like mye varme som en tilsvarende ovn med større overflate. Ved stort varmebehov vil den minste ovnen naturlig nok heller ikke forbruke samme effekt som den store, siden temperaturbegrensningen på den minste vil slå av elementet oftere for å unngå overoppheting. Som alternativer finnes tette panelovner, men de har samme utfordringer som oljeovner når det gjelder areal. Mest effektivt er nok konveksjonsovner (åpne panelovner), som trekker inn kald luft i underkant, varmer den ved hjelp av varmetråder/elementer innvendig, og sender den oppvarmede luften ut i topp eller øverst i front, men det er også her det blir mest støvforbrenning. Endret 16. november 2010 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Joda, 1 kW avgitt varmeeffekt er 1 kW uansett. Det er likevel forskjell på hvor effektivt varmen lar seg overføre fra ovnen til luften den skal varme opp. Jo større areal, jo mindre overflatetemperatur trenges. Jo mindre areal, jo høyere overflatetemperatur trenges for samme varmeavgivelse, og her kommer temperaturbegrensningen inn. Når varmebehovet er størst, vil en oljefylt ovn med liten overflate ikke kunne bli varm nok til å avgi like mye varme som en tilsvarende ovn med større overflate. den vil over tid gi samme varme for samme effekt. forutsatt at begge ovnene har samme punkt for å stoppe å varme olje så vil ikke den større bli noe varmere, men den vil oppnå temperatur over en større flate og varme opp rommet fortere. men den bruker ikke mer eller mindre energi. Ved stort varmebehov vil den minste ovnen naturlig nok heller ikke forbruke samme effekt som den store, siden temperaturbegrensningen på den minste vil slå av elementet oftere for å unngå overoppheting. unnskyld, men der er jeg ikke enig, sa ikke du just at en kilowatt er en kilowatt. ja i teorien så vil det være en forskjell på stor og liten ovn, men da heller det i retning av at den lille ovnen, som på grunn av boligens varmetap, vil bruke mer da luften kjøles ned mens den går ned til oljetemperaturen går ned til punktet der ovenen slår seg på igjen. dog tviler jeg på at det er veldig stor forskjell. Som alternativer finnes tette panelovner, men de har samme utfordringer som oljeovner når det gjelder areal. Mest effektivt er nok konveksjonsovner (åpne panelovner), som trekker inn kald luft i underkant, varmer den ved hjelp av varmetråder/elementer innvendig, og sender den oppvarmede luften ut i topp eller øverst i front, men det er også her det blir mest støvforbrenning. ingen invendig Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 1KW er 1KW men 1KWH er mere en 0,5KWH som vil være forskjellen på en liten og en stor oljeovn der den lille kommer til kort grunnet sin mindre overflate som får varmet mindre luft sammenlignet med sin storebror. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 1KW er 1KW men 1KWH er mere en 0,5KWH som vil være forskjellen på en liten og en stor oljeovn der den lille kommer til kort grunnet sin mindre overflate som får varmet mindre luft sammenlignet med sin storebror. ja, en større ovn vil gjøre det mer effektivt og den vil gjøre det fortere, men energien det tar å varme opp luft vil, under ideele forhold, være lik. hva mener du med KWH? kilowatt per time? er da ingen forskjell på forbruket. vis man sier for enkelhetskyld at den lille ovnen bruker dobbelt så lang tid på å varme opp som den store, dette på grunn av den står av halvparten av tiden. ja da vil forbruket være likt totalt, men lavere per time på den lille. hvor tar du tallene fra? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Tallene er hentet ut fra en tenkt situasjon der overflatetemperaturen på begge ovnene er like men der den store arbeider i sitt mest effektive område mens den lille vil stå å stange mot termostaten sin ettersom den ikke får skikkelig "tak" på lufta Husk vi snakker samme effekt på ovnene men forskjellig overflate. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 vel, uansett i din tenkte situasjon går det like mye kraft for å varme opp et likt område. har inntrykk av at vi snakker litt rundt hværandre her. at den store vil, i vårt teoretiske eksempel, varme hele tiden og den lille vil være på halvparten av tiden. da vil effekten som trengs for å varme opp et området være likt for begge ovnene i et ideelt området. den store vil gjøre jobben dobbelt så fort som den lille men totalt vil forbruket være det samme. praktisk sett så vil nok den lille bruke litt mer på grunn av trekk og nedkjøling av rommet mens den er avslått. når det er sagt pleier de fleste rom å få grei temperatur vis man vrir til maks på oljeovnen til å begynne med så skrur ned når ønsket temperatur er nådd. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 (endret) praktisk sett så vil nok den lille bruke litt mer på grunn av trekk og nedkjøling av rommet mens den er avslått. Har ikke noe å si om begge ovnene står på hele tiden. Varmetapet i rommet er like konstant uansett. Har en 6 rillers oljeovn (DeLonghi 1500w) til oppvarming i leiligheten min (Litt over 60kvm) Har den på 3-4 på en skala til 6. Hadde det ikke vært for ventilasjonen kun trekker ut luft (ny luft kommer inn ventiler), så hadde nok jeg halvert strømforbruket for oppvarming. EDIT: + Varmekabler på bad. Endret 17. november 2010 av ThOms-N Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå