Gå til innhold

Fotografer en Europark parkeringsvakt.

Hotlink

Anbefalte innlegg

Er det lov til å oppfordre til å fotografere en Europark ansatt og bilen og legge det ut på nettet?

Jeg vet naturligvis at det ikke er lov om en oppfordrer til "å ta noen en mørk høst-/vinterkveld". Det er derfor ikke det jeg ønsker å gjøre. Men å fotografere en parkeringsvakt å legge det ut på nettet er vel ikke mer ulovlig enn å fotografere en sykepleier, politimann, rørlegger eller butikk ansatt på gata?

Målet er ikke annet enn at vedkommende skal bli gjenkjent slik at folk flest kan påse at de henter bilett om de kjenner igjen "Bjørn" eller Katrine". For lite er så irriterende som når en parkerer på et stort handlesnter (gratis) og får en avgift på over 700,- for å ha parkert "gratis" uten å hente gratisbiletten.

Jeg vet ihvertfall at det senteret jeg var på idag skal jeg unngå slik at jeg slipper nye starffeavgifter for å ha parkert på "gratis parkering". Det er et annet kjøpesenter kort vei unna som IKKE krever slike avgifter. Dessuten finnes det dagligvarebutikker som ikke krever bilett for gratisparkering.

Likevel vil jeg anta at det er lov å fortografere en parkeringsvakt fra Europark om målet er at vedkommende skal bli gjenkjent slik at de som skal handle kan dra til en annen butikk/kjøpesenter for å unngå straffeavgift på "gratisparkering" om den som skriver ut bøter for å kjøpe seg ny TV blir gjennkjent (kansje med et lite bildekartotek i lomma). De bruker til og med nesten nøytrale biler nå slik at folk ikke skal se at de står på hjørnet og venter på å ta deg. Derfor må også bilnummeret komme med.

Noen som har noen mening om dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vet ikke hvordan dette blir i forhold til en parkeringsvakt fra Europark, men offentlige tjenestepersoner kan du ikke uten videre ta bilde av og legge på nettet iallefall.

ikke ser jeg begrunnelsen din heller, du burde jo mye heller legge ut bilde av de som bestemte reglene, parkeringsvakten gjør bare jobben sin. vel ut ifra det du skriver ser ikke jeg at parkeringsvakten gjør noe galt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fordra europark, de kjører rundt i sivile biler og skriver bøter før tiden er ute for å så vente å se om det kommer noen.

Jeg var 1 min forsen til min bil, men jeg så bilen 400 meter fra den og ingen var borti den.

Da hadde jeg betalt 60 kr , var eneste bil på plassen, bot på ruta før tiden hadde gått ut da han/hun regnet med at jeg ikke kom.

Da jeg tok bilde av bota viser klokka 59 sek over tiden på biletten.

Jeg rakk det ikke, greit betaler bota, men å skrive den ut 5 min før blir jeg forbanna over.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fordra europark, de kjører rundt i sivile biler og skriver bøter før tiden er ute for å så vente å se om det kommer noen.

Jeg var 1 min forsen til min bil, men jeg så bilen 400 meter fra den og ingen var borti den.

Da hadde jeg betalt 60 kr , var eneste bil på plassen, bot på ruta før tiden hadde gått ut da han/hun regnet med at jeg ikke kom.

Da jeg tok bilde av bota viser klokka 59 sek over tiden på biletten.

Jeg rakk det ikke, greit betaler bota, men å skrive den ut 5 min før blir jeg forbanna over.

det å skrive ut bøter før tiden er gått ut er jeg helt enig i at er helt feil og burde være grunnlag for å gi folk sparken.

men der det det ts vil frem til her?

For lite er så irriterende som når en parkerer på et stort handlesnter (gratis) og får en avgift på over 700,- for å ha parkert "gratis" uten å hente gratisbiletten.
Lenke til kommentar

Private selskaper må ikke, mange får mer lønn mer de bøtelegger og går i sivil og legger ut bøter i områder som ikke er deres.

Jeg har også sett at de ikke legger ut boten så eier får først vite noe når purringen kommer, da er ogaå klagetiden ute.

Jeg tok bilde av en sivil europarker, fikk bare med enden av bilen, man ser iallefall at den er sivil og skal blande seg inn.

Lenke til kommentar

Jeg så han tømme europark-skapet, samt skrive en bot på en bil.

Printet ut en gul lang lapp og la den i vindusviskeren, 700kr printet 1 min før biletten gikk ut.

Han sjekket også andre biler på parkeringsplassen og uten for bunnpris hvor det er 1 time gratis markerte han med kritt på dekkene for å se om de sto med streken ned på neste runde.

Lenke til kommentar

[..] Men å fotografere en parkeringsvakt å legge det ut på nettet er vel ikke mer ulovlig enn å fotografere en sykepleier, politimann, rørlegger eller butikk ansatt på gata?

Målet er ikke annet enn at vedkommende skal bli gjenkjent slik at folk flest kan påse at de henter bilett om de kjenner igjen "Bjørn" eller Katrine".

[..] om målet er at vedkommende skal bli gjenkjent slik at de som skal handle kan dra til en annen butikk/kjøpesenter for å unngå straffeavgift på "gratisparkering" om den som skriver ut bøter for å kjøpe seg ny TV blir gjennkjent

Er det ikke enklere å trekke en gratisbillet med samme i stedet for å gå å kikke seg over skulderen eller endog kjøre til annet kjøpesenter??

Og jo, har fått 500 i bot på gratis-parkereing fordi jeg var sløv med å hente billet. Trengte bare den ene lærepengen for å si det sånn.

Og er jo en grunn for at de har den ordninga, fordi at det ikke skal parkeres masse biler 24/7 som ikke har noe ærend der. Plassen jeg fikk bot, var f.eks. plaget med pendlere og folk som ville unngå avgiftsbelagte plasser i sentrum, og stod der fra morran til kveld.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Dessverre er ikke Uropark bare ivrige på steder som virkelig trenger tilsyn - de gjør sitt på relativt tomme parkeringsplasser også.

Her i nærområdet inngikk en kjøpmann avtale med Uropark om å bøtelegge alle som misbrukte plassen hans. Dette leste Uropark som "alle som ikke gikk inn i butikken hans". En lovlig avtale ettersom han eier plassen, men uhyggelig lite praktisk ettersom det ligger flere andre forretninger i umiddelbar nærhet uten tilgang til parkering. Disse har i alle år parkert på plassen hans ettersom den ALDRI er mer enn halvfull. Ingen har noensinne klaget på dette, men det har vært problemer med såkalte "stayere" (disse ville kjøpmannen bli kvitt). Det gikk som det måtte gå, bøter ble skrevet ut i alle retninger. Kundene ble misfornøyde, og kjøpmannen tapte penger.

Det gikk ikke lange tida før Uropark ble bortvist fra plassen...

Lenke til kommentar

Da jeg fikk bot var jeg eneste bil på hele plassen, (...)

Likevel hadde selskapet en parkeringsvakt på plass. Det sier det meste om Uropark, som i aller høyeste grad lever opp til navnet sitt.

hadde og hadde, for alt vi vet så var den vakten på fast runde når h*n observerte(slik jeg tolker det) en bil der tiden var gått ut.

vis så er tilfellet er det ikke noe galt i at vakten gjør jobben sin.

Lenke til kommentar

Det er greit at klokker kan være stilt litt forskjellig, men når maskinen printer bota flere min før tiden går ut pga man regner med at ingen kommer er det noe galt.

Jeg så bilen før tiden gikk ut og hadde jeg sett en vakt der hadde jeg løpt og rukket frem til p-automaten før sekundet tiden gikk ut.

Jeg vet at trondheim parkering pleier å vente 3 min, nettopp pga dette med klokkene til folk.

Lenke til kommentar

Det er greit at klokker kan være stilt litt forskjellig, men når maskinen printer bota flere min før tiden går ut pga man regner med at ingen kommer er det noe galt.

Jeg så bilen før tiden gikk ut og hadde jeg sett en vakt der hadde jeg løpt og rukket frem til p-automaten før sekundet tiden gikk ut.

Jeg vet at trondheim parkering pleier å vente 3 min, nettopp pga dette med klokkene til folk.

vis tiden som står printet på bota er før utløpstiden på parkeringslappen ja da har man definitivt en sak.

er det snakk om klokka på armen din sier at du var et sekund for sent så er det nok værre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg fikk bot, av nettopp Trondheim Parkering, for manglende betaling i fjor rundt en halv time før billetten min gikk ut. Kom riktignok to-tre minutter for sent til plassen, men klagde likevel på boten da de ikke hadde noe bevis for det ettersom boten var skrevet ut drøyt en halv time tidligere. Tok bilde av boten og viste til at jeg hadde betalt for tidsrommet boten ble skrevet ut i og fikk medhold. Anbefaler absolutt alle som får bot som er skrevet ut før tiden er omme å klage. Parkeringsselskapene skyter bare seg selv i foten ved å skrive ut før tiden.

Lenke til kommentar

Fine med europark er at de ikke kan forfølge deg som bileier, men må forholde seg til den som kjørte bilen.

Du klager på boten, sier at din polske håndtverker ved navn xxxx xxxxx (slå opp et vanlig navn i den polske telefonkatalogen) disponerte bilen, og at du derfor ikke er ansvarlig for boten. Sjangsen for at de vil sjekke opp og inndrive den boten på noen som hellst måte er mikroskopisk.

http://www.nettavisen.no/motor/article2511400.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...