Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Diverse problemer etter jeg fiklet inni maskinen

Anbefalte innlegg

Hei,

på lørdagen bestemte jeg meg for å skifte till vannavkjøling da både cpu og spesiellt gpu ble svært varme. Grafikkortet var et passivt kjølt HD3870, hvor kjøleren er særdeles vanskelig å demontere på en forsvarlig måte...irritert og utålmodig var bekymringene for statiskelektrisitet/kortslutting få, så det gikk ganske uforsiktig for seg. Hovedkortet var jeg derimot betydlig mer forsiktig med hånteringen. Vel, da jeg skulle boote opp etter noen timer med montering, så var det første som møtte meg en haug av artifacts på bildet og jeg kom meg ikke in i windows, etter et par restarter kom jeg meg omsider in, men mus virket ikke og fikk kun tastatur til å virke i 1 av usb portene.

Feilsøking:

Skiftet idag til et HD4870, som løste problemet med artifacts.

---------------------

Bluescreen v/boot

Process1_initialization_failed

STOP: 0x0000006B

Physical memoy dump FAILED with status 0xC0000185.

---------------------

Kjørte Windows Startup Repair som gikk særdeles tregt å loade, prøvde å kjøre Windows Memory Diagnostic m/resultat "Windows cannot check for memory problems" og anbefaling om å bruke windows disc'en for å kjøre testen.

---------------------

Etter å ha lest på www.thewindowsclub.com at min bluescreen skyldes/kan fikses ved å:

"This occurs because the Bootcat.cache file, located at %SystemRoot%\system32\codeintegrity, is corrupted or because the size of the Bootcat.cache file is changed since the last successful start.

To work around this issue, start the computer from the disc drive or from the USB drive by using the Windows installation media. Delete the Bootcat.cache file, and then restart the computer."

fant jeg frem min ubuntu live cd..

----------------------

Kjørte 1 pass av Mem86+ testen, ingen feil funnet.

Booter ubuntu fra cd'en, mus og tastatur virker normalt, finner harddiskene i ubuntu, men tittel på systemdisken kommer ikke opp og når jeg prøver å åpne den får jeg følgende feilmelding:

"Unable to mount location. Error mounting: mount exited with exit code 13: (Sånn dollar S)MFTMirr does not match (dollar S)MFT (Record 0). Failed to mount "/dev/sda2": Input/output error NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault...etc"

Nå vet jeg ikke helt hva neste steg er, trenger litt hjelp.. Systemdisken er en 32Gb OCZ et eller annet, gammel SSD. Hovedkort er Asus P5K SE. Operativsystem på systemdisken er Windows 7 64-bit Home Premium.

Edit: fikk ikke med alt med engang.

Endret av =P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen anslå oddsen for at disken tar kveld akkurat etter du har montert ny kjøling? =P Haha, tilbake til tema, det jeg lurer på også men S.M.A.R.T rapporten sier disken er OK. Er det noen andre måter jeg kan teste om disken er ødelagt på? Vanligvis ville jeg kjørt HDAT2, men siden det er en SSD så aner jeg ikke helt hva jeg kan bruke?

Edit: System Recovery Options (når jeg booter windows cd'en og velger repair) finner inget operativsystem å reparere (listen er tom).

Endret av =P
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

S.M.A.R.T er nok til å stole på.

For å vite om selvde disken er OK.

Ikke til å finne ut om MBR og alt av filer er korrupt pga skader på annen hardware.

Det er alltid en liten mulighet for at komponenter på hk og skjermkort (check) tar kvelden når man skal demontere/montere ny hardare.

Gjerne når det er snakk om noe som inneholder vann.

Er jo alltid en liten risk for litt vannsøl som ikke burde vært der når man starter opp igjen for første gang.

Lenke til kommentar

S.M.A.R.T er nok til å stole på.

For å vite om selvde disken er OK.

Ikke til å finne ut om MBR og alt av filer er korrupt pga skader på annen hardware.

Det er alltid en liten mulighet for at komponenter på hk og skjermkort (check) tar kvelden når man skal demontere/montere ny hardare.

Gjerne når det er snakk om noe som inneholder vann.

Er jo alltid en liten risk for litt vannsøl som ikke burde vært der når man starter opp igjen for første gang.

Er 100% sikker på at det ikke var noe vannsøl, alt ble montert tørt og koblet sammen, før fylling skjedde med vannreservoaret utenfor pc'en. Før jeg fyllte tok jeg "trykkest ved å blåse" i reservoar og sjekket meget nøye for lekasjer. Spørsmålet er vel heller om et defekt skjermkort kan føre til at alt på disken blir korrupt i den grad det er snakk om her?

Prøvde å installere windows på ny nå, uten å manuellt formatere først (i håp om å muligens ikke miste alle filene på disken) men fikk "Windows could not format a partition on disk 0. The error occurred while preparing the partition selected for installation. Error code: 0x80070057"

Edit:

Takker for hjelpen så langt! Kom på jeg glemte å ta med noe info. Jeg tok ut SSD disken og koblet den via usb til laptop'en, da fikk jeg den opp i windows, men fikk beskjed om at den måtte formateres for å kunne brukes. Nå sitter den igjen i den stasjonære pc'en hvor den hører hjemme. I windows installer så prøvde jeg å ta "delete partition" men da fikk jeg igjen feilmelding "Failed to delete the selected partition. Error: 0x80070017."

Regner jeg kan gi opp å få tilbake det jeg har av filer på den? Hva bør jeg gjøre for å prøve å formatere den? Alle tips tas imot =)

Endret av =P
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å koble SSD'en til laptopen via usb igjen, åpnet Diskbehandling, som finner harddisken men som rapporterer formatet som "RAW". Forsøk på å slette/formatere mislykkes. Vil det si at alt håp er ute for denne disken, eller er det noe mer jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...