Shivati Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Når jeg går inn i bios å ser på RPM, står den på 760-780, har prøvd å justere inst. for silent, performance og optimal, men RPM er den samme. Har slått av AMD Cool 'n' quiet. Viften skal kunne gå 800-1800, å det er med egen rpm bryter på viften, men skjer ingen ting når jeg vrir på den. Hadde samme problem med den forrige viften (Freezer Pro 7) jeg kjøpte får 7 mnd'er siden. Med den gammle viften lå jeg på idle rundt 70-72 grader, med den nye (som skal være mye bedre) ligger jeg på idle 64-70 grader. På load kommer jeg opp på 80+ grader, spesielt når jeg spiller krevende spill. Noen som vet om det går an å fikse dette, uten å kjøpe en kabel - 4 to 3 Pin Y Cable/Adaptor with 3 Pin RPM Sensor Connector (http://www.xpcgear.com/3to4pinycabw.html) Hovedkort - M2N32-SLI Deluxe CPU - AMD Phenom 9950 Quad Core Cooler - Coolermaster V8 (nylig inst.) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Vanskelig: Send spørsmål til produsent av hovedkort hvordan styresystemet for viften egentlig fungerer. Mange produsenter praktiserer: systemet er en black box som gjør som det vil uansett . Lett: Kjøp en overgang som du linker til og koble vifta direkte på 12V, eller kjøp en egen viftekontroller. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Mulig at viften kun går på maks RPM når det faktisk er behov for det - og at bryteren (når den står på den lave instillingen) bare begrenser viften fra å gå opp i RPM forbi et visst nivå? Det ville jo vært en effektiv løsning for å redusere unødvendig støy (når den idler f.eks). Jeg bare gjetter her forøvrig. Som nevt over er det ofte lite informasjon om hvordan innebygde kontrollere ofte fungerer. Du kan jo altids tjuvkoble viften direkte til spenningen du vil ha - men de får du jo konstant maks RPM hvilket er lite poeng i og vil bare irritere ved idle. -Stigma Lenke til kommentar
Shivati Skrevet 10. november 2010 Forfatter Del Skrevet 10. november 2010 Mulig at viften kun går på maks RPM når det faktisk er behov for det - og at bryteren (når den står på den lave instillingen) bare begrenser viften fra å gå opp i RPM forbi et visst nivå? Det ville jo vært en effektiv løsning for å redusere unødvendig støy (når den idler f.eks). Jeg bare gjetter her forøvrig. Som nevt over er det ofte lite informasjon om hvordan innebygde kontrollere ofte fungerer. Du kan jo altids tjuvkoble viften direkte til spenningen du vil ha - men de får du jo konstant maks RPM hvilket er lite poeng i og vil bare irritere ved idle. -Stigma Ja, har tenkt på å "tjuvkoble" den ! For sånn det er nå, så er CPU alt for varm (bryter på viften står på fullt). Tror nok det er noe galt med cpu fan porten, for viften øker ikke av seg selv heller når jeg spiller, blir bare så varm at pc'en låser seg. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Det er ikke umulig at det kan være dårlig implementasjon av reguleringsalgoritme i bios, eller en defekt sensor som fører til at vifta er låst på laveste hastighet. Jeg har personlig en følelse av at slike "funksjoner" ofte blir lagt inn i siste liten som en "bonus" i bios uten at utviklerne tenker for mye på det. Iallefall er kjøling generelt en parameter som blir oversett, også med tanke på hvilke kjølere cpu-leverandørene leverer som stock. Dette gjelder iallefall det billigere segmentet av hovedkort. Entusiast kortene er ofte bedre. Dessverre kjenner jeg ikke spesielt til MSI som produsent, så jeg uttaler meg bare på generell basis. Lenke til kommentar
Shivati Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Satt inn 2 vifter til som blåser mot kjøleribbe, så nu ligger jeg på ca. 65-68 Grader på load. Men fant også en annen løsning, jeg kan koble cpu vifte (4 pin kontakt) på cha-fan (chassie Fan) porten (3 pin kontakt) jeg får da maks RPM, og kan dermed styre viften med bryteren som fulgte med Har ikke prøvd dette med viften jeg har på cpu, men koblet inn den forrige viften og den gikk på maks rpm da. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå