Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Plutselig laptop-streik?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Rett på sak:

I går tok min snart 5 år gamle Dell XPS M1710 en avgjørelse på egenhånd om at skjermen skulle forholde seg svart. Maskinen stod på (slik den alltid gjør), men var låst (windows+l). Når jeg så skulle logge på igjen, gikk skjermen i svart. Null liv.

Når maskinen startes på nytt vises oppstartsprosessen, dog med "streker" og en smålig "lagg" i bildet. Slik fungerer det til jeg skal skrive inn passord for å logge inn på selve maskinen. Da blir det svart. Aha, skjermkortet har sett bedre dager tenkte jeg..

Jeg starter på nytt -> F8 -> Safe Mode. Her fungerer alt som "vanlig".

Kan forøvrig legge til at PCen ikke er særlig glad i spill som har litt avansert grafikk, spesielt ikke hvis man forsøker å hygge seg med dette i noe særlig mer enn 10 min -> Blåskjerm.

Er det noen logisk forklaring eller quickfix på dette?

Håper på svar!

Lessa

Endret av lessa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

Tja, virker som den XPS M1710 har et Geforce 7900M kort og da er sjansene store for at skjermkortet har tatt kvelden for godt. Har/hadde en M1730 med 2 x Geforce 8800M GTX kort, og begge kortene døde etter knapt 2 år. Nå vet jeg ikke om 7xxx serien til Nvidia lider av samme syken som 8xxx, 9xx og 2xx serien, men de har en stygg tendens til å dø etter ca 2 år alle de skjermkortene jeg nevnte.

Men fordi du sier at laptopen virker helt fint i safe mode, noe min M1730 også gjorde, så er nok mulighetene store for at skjermkort er kaputt.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...