petterpotet Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Lurer på dette med studiepoeng i forsvaret. De fagene der man kan få opp til 15 studiepoeng. Er det det samme hvor jeg kommer, eller finnes de kun på enkelte steder? Og avhenger det av hvilken type førstegangstjeneste? Så kan jeg være MP på Sessvollmoen i førstegangstjenesten å få disse poengene? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Hvilke fag som tilbys varierer vel noe fra leir til leir... Du får \ ser informasjon om dette når du kommer frem til din leir. Lenke til kommentar
petterpotet Skrevet 11. november 2010 Forfatter Del Skrevet 11. november 2010 Er nettopp dette jeg regner med, er derfor jeg spør om noen vet om jeg kan ta disse fagene på sessvollmoen så jeg får 15 studiepoeng. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Er det GSU-fagene du tenker på? Isåfall er de egentlig ganske ubrukelige, kan bakes inn i en batchlor eller mastergrad. Men ikke noe annet enn det. Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Fagene skal du kunne ta opp uavhengig av leir du er på ja, så lenge leiren har Voksenopplæring overhodet. Fagene er: Jus og militærmakt Etikk og militærmakt Kropp, bevegelse og energi Forholdsvis enkle fag, 5 poeng for hver eksamen bestått. Lenke til kommentar
petterpotet Skrevet 12. november 2010 Forfatter Del Skrevet 12. november 2010 Takk , KingArms! Var de det jeg tenkte på Men disse poengene får jeg på ordinær kvote? Hvis jeg skal søke f.eks. politihøgskolen. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Det vi fikk vite er at GSU-fagene regnes som høyskolefag. Så de har fint lite å si når du skal søke på skoler. Kan bare brukes i f.eks batchlorgrad. Lenke til kommentar
petterpotet Skrevet 14. november 2010 Forfatter Del Skrevet 14. november 2010 Så disse fagene kommer ikke til å hjelpe meg noe for å komme inn på skoler? Kun hvis jeg skal ta bachlor i de faga? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 De kommer ikke til å hjelpe deg med å komme inn på noen skole, nei. Det er nemlig Men det gjør at du kan slippe et par ekstra fag når du skal ta en grad, og dermed fokusere på andre (eller bli ferdig tidligere). De fleste grader krever nemlig noen studiepoeng innen andre fagområder enn ditt eget. Da vil du ofte kunne bruke disse. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Vent litt, så de 15 studiepoengene er totalt ubrukelig? Så det er kun poengene fra VGS som teller + gjennomført førstegangs tjeneste? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Jepp Edit: Ihvertfall når det er snakk om å søke på skole. Endret 25. november 2010 av Runarbs Lenke til kommentar
PotionPixie Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 +2 alderspoeng om du fyller 20 det året du skal søke videre utdanning. Men de 15 poengene er ikke med når du søker plass på videre utdanning, nei. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 OK, Kan noen klassifisere studiepoengene for meg, og hva de kan brukes til? PS. Man får jo 4 ekstrapeong kun for å være med i militæret.. ja? Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Du får 2 ekstrapoeng for avtjent førstegangstjeneste. Når gjelder hva GSUfagene kan brukes til så er det da virkelig nevnt over et par ganger og burde være unødvendig å spørre om det. Lenke til kommentar
Shushi Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 er de poengene værdt noe hvis man skal for eksempel studere for å få en bachelor i kjemi? Eller er det bare slik at man slipper å ta noen fag omigjen, hvis man studerer jus (hvor man MÅ ta eksamen i de fagene?) Lenke til kommentar
mathos Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) I mange studieprogrammer har man valgfrie emner på et gitt antall studiepoeng. I kjemi (UiO) har man 20 valgfrie studiepoeng, og fagene fra militæret kan erstatte 5 av disse. Ved jus kan man kun velge juridiske valgemner på masternivå, og fagene er dermed ubrukelige. Jeg hadde planer om å ta disse fagene og exphil/exfac i militæret, men fant ut at det ville vært meningsløst, da jeg skal inn på jus. Og uansett så MÅ man ha 30 studiepoeng per semester for at studiet skal telle som fulltid, og da må ta andre emner for å få penger. Endret 5. desember 2010 av mathos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå