Gå til innhold

kjøpt scooter med heftelser.

bjZ

Anbefalte innlegg

Har seg sånn at for 1 måned siden kjøpte jeg en snøscooter av en kompis, betalte bortimot 70000 for den, vi gikk over den sammen og ingen store problemer bortsett fra et stag og noe småtteri som måtte byttes. Alt så jo veldig lovende ut, i tillegg har jeg vært nabo med han i 2 år (flyttet nå) så jeg har både fått se og prøvd scooteren tidligere, og vet litt om hvordan den er behandlet. Er en 08 modell.

Og sia vi nu er kompiser osv så var jeg så dum som glemte å ta med kontrakt,men tenkte at såpass kan en stole på han så det får gå denne gangen. Han fikk del 2 av vognkortet som han skulle levere inn til biltinsynet å få den omregistrert snarest var avtalen.

Etter at jeg betalte scooteren, brakte han på bane at det stod heftelser på scooteren (under 100, men over 95000). Dette kunne han ikke si tidligere når jeg spurte om det vare noe jeg trengte å vite. Men dette var noe han skulle betale ut så da var jo den saken grei.

Nå har det gått 1 måned snart, og ikke har han betalt ut heftelsene og han har heller ikke levert omregistreringa, noe som forsåvidt er bra. For han tar ikke tlf, eller svarer meg på meldinger lenger. skiltet som tilhører scooteren har jeg heller ikke fått enda. Så jeg ringte biltilsynet idag og fikk dem til å legge inn merknad på at jeg ikke vil ha den scooteren registrert på meg pga heftelsene og selger er som "forsvunnet under jorden".

Har en NAF kontrakt på hånda som jeg prøver å få han til å signere, men når jeg ikke får tak i han så sliter jeg. Tenkte å tilby han (om han ikke har råd å betale ut alt av heftelser på en gang) at han betaler et måndelig avdrag som han har gjort til nå, og gir meg garanti ved å signere kontrakten for at heftelsene går bort til slutt så er det greit for meg..

Noen som skjønner? Ble veldig rotete skriving, men er på jobb og litt stressa.

Tips til hvordan jeg skal gå fram, hva sier kjøpsloven om dette? At jeg ikke har fått skiltet og del 1 av vognkortet en mangel, stor nok til å heve kjøpet eller?

Jeg må bare se på alle mulige løsninger, for jeg har ikke tenkt til å bli sittende med en gjeld på 160000 som ikke er mitt..

Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt er jo at du ikke eier noen scooter, ikke er den omregistrert og ikke har du kontrakt, du har vel bevis på at du betalte den eller var det pengene rett i hånda på selgeren uten kvittering?

Hvis det var det siste så kommer vel det snart folk på døra og henter den, han gidder sikkert ikke betale så banken henter det de har pant i, antagelig er du blitt grundig lurt.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det han gjør, han eier da scooteren. Man må skille mellom selve eierskapet og registreringsbiten.

Kort fortalt har bruker betalt kr 70 000 for en scooter som har økonomisk heftelse på 95- 100 000 på seg.

Det at den har en pant på seg som ikke ble opplyst kan være en mangel som er stor nok til å få hevet kjøpet. Uansett vil det bero på en total vurdering.

Lenke til kommentar

problemet her er å bevise eierskapet. Og uansett vil heftelsene henge på scooteren. Kan trådstarter bevise eierskapet så vil han også være ansvarlig for heftelsene. Og uten bevist eierskap vil han ikke få regisrert om scooteren.

"Han fikk del 2 av vognkortet som han skulle levere inn til biltilsynet å få den omregistrert snarest var avtalen." Her har han levert overdragelsesdokumentet til "selger". Dette skulle han beholdty som kjøper for å kunne få registert scooteren på seg. Han vil fortsatt ha problemer med heftelsene. De går på scooteren - ikke hvem som eier scooteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...