Gå til innhold

Hanlde snus over nettet.

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden prøvde jeg tyggetobakk av merket "Red Man". I senere tid har jeg også funnet ut at Red Man også har snusprodukter. Disse snusproduktene har jeg derimot ikke sett i noen butikker i Norge, men har sett at de har solgt det på noen nettsider. Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med å handle snus over nettet, og i den sammenheng vet hvilke sider som eventuelt er tryggest/best å handle på.

På forhånd, takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

du anbefales å sjekke reglene for innførsel av snus på www.toll.no.

Hvilke varer er forbudt å importere til Norge?

Det er en rekke varer du ikke kan importere til Norge uten spesiell tillatelse.

Eksempler på noen varer det er forbudt å importere:

Tobakksvarer (se Helsedirektoratets nettsider)

...

EDIT:

Også fra Toll.no:

Import av tobakksvarer, inkludert snus, til privatpersoner.

Oppdatert: 22.06.2009

Saksnummer: 2009/01546

Strenge bestemmelser for import av tobakksvarer, inkludert snus, til privatpersoner. Restriksjoner ved eksport av snus.

I bestemmelsene for import av snus til privat person, stilles det svært strenge krav. Helsedirektoratet som er tilsynsmyndighet, tolker bestemmelsene svært strengt. I bestemmelsene fremgår følgende:

varen skal være merket med advarsel (Lov om vern mot tobakksskader, § 3)

man må være minst 18 år for å få lov å kjøpe snus (Lov om vern mot tobakksskader, § 5)

alle varene skal oppfylle kravene til merking, unntatt den varekvoten som reisende kan innføre toll- og avgiftsfritt, mindre kvanta som medtas som reisegods eller reelle gavesendinger (Forskrift om innhold i og merking av tobakksvarer § 9)

merketeksten skal være på norsk. Helsedirektoratet tolker dette svært strengt og det gis ingen anledning for fravikelse av bestemmelsen fra deres side.

I tillegg skal det betales avgifter ved innførsel.

Når de gjelder eksport av snus, vil det innen EØS kun være til Sverige og Danmark man har lov å eksportere. For eksport til Danmark er det kun "løssnus" som er tillatt, posjonspakket snus er fremdeles forbudt. Til alle andre EØS-land er det forbudt. Jfr Lov om vern mot tobakksskader § 9.

Og:

http://www.1881.no/Grensehandel/Artikler/Snussalg-over-internett-stanses/

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...