Gå til innhold

Er sjokolademuss forståelig? [sjokoladeskum, sjokodosis]


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjokoladestappe

Sjokoladekrem

Sjokoladesmør

Maktsjokolade (det er jo mektig som satan)

 

Problemet er at svært mange matord er fremmedord. Fromasj, pudding, pai, quiche, grateng, frikassé, filet og så videre - mat er i det hele tatt veldig internasjonalt. Skal vi være konsekvente har vi en jobb foran oss. Har inntrykk av at trøndere er flinke på egne matord (rutatkak med ganklab).

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at trøndere er flinke på egne matord (rutatkak med ganklab).

Jeg husker fortsatt da jeg i min ungdom i en fjern fortid var på telttur i Trøndelag og forgjeves prøvde å få tak i lomper på flere lokale landhandeler. Til slutt var det noen som fortalte at de kalte det potetkak på de kanter.

 

Hva i all verden er rutatkak med ganklab? Jeg kan forestille meg at vafler kanskje kan kalles rutatkak (rutet kake), men ganklab?

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Rutatkak med ganklab er vafler med brunost. Brunosten kan nemlig av og til klebe seg fast til ganen, eller klabbe seg fast.

 

Jeg hører av og til østlendinger som skal late som de kan trøndersk kalle kakestykker for "kakskiv". Men det nordtrønderske ordet "kakskiv" betyr faktisk brødskive, fordi et brød på de kanter kalles for "ei kak". Ei kakskiv kan f.eks være skjært av ei kneipkak. Kaker kalles "småbrø" på nordtrøndersk.

 

Det finnes flere bakverk som må regnes som særtrønderske, f.eks tekak (et lavt bakverk med grovsukker og kaneldryss oppå), ankerstokk (et tett og grovt rugbrød), krembolle (hvetebolle fyllt med vaniljekrem og med et tynt sjokoladetrekk på toppen) og ulike sære pålegg på vafler, f.eks salami (knallgodt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...